Annons

Köpa objektiv-present, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ChiPs

Aktiv medlem
Hej har fått uppdraget att hitta ett objektiv i 2-3000 kr-klassen. Tänkte direkt på EF 50/F1.8 II men det är tyvärr lite för billigt.
Personen som ska ha presenten har en 350D med kitoptik och får nog kallas novis innom området.

Har ni några tips (ej macro)? Jag vet att ni inte kan säga vad han vill ha eller behöver men ni kanske vet vilka som är bäst i prisklassen.
Tack.
 
35/2 som ljusstark normal.

50/1,4, dock lite över budgeten.
 
Sigma 17-70 verkar vara ett bra objektiv om man vill uppgradera kitlinsen. Priset är kanske dock lite högre, typ 3200:-
 
Är han intresserad av att ersätta kitobjektivet eller komplettera med fler objektiv? Är det bara fast optik som är intressant eller även zoomobjektiv?

Om han bara har kitobjektivet kanske Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM kan vara något. Finns för 1600 kr hos Fotokungen. Lägg till ett motljusskydd och då närmar det sig säkert 2000 kr. 1600 kr är ett väldigt bra pris, t ex Cyberphoto tar 2900 kr.
 
Måste det nödvändigtvis vara optik? Varför inte en blixt, 430EX. Det kommer troligtvis komma till användning. Ligger rätt i pris också.

Sedan kan ägaren själv komplettera med optik när han vet vad han har störst behov av.

//Peter
 
Annars kanske en Sigma 70-300/4,0-5,6 APO (finns också i en DL-variant som har fått något sämre betyg men kostar lite mindre) skulle vara ett alternativ om personen vill ha lite mera tele... kostar väl ca. 2300-2500kr på de flesta ställena och ska vara en rätt schysst telezoom för de pengarna!
//Milan :)
 
Har han bara kitobjektivet skulle jag helt klart rekommendera 50/1.8 II. Du säger att den är för billig. Men köp den plus något annat också, för resten av pengarna. Ett stativ, en blixt, lite filter, minneskort, en kameraryggsäck eller vad som helst. Det finns ingen objektiv för under 3 000 kr som jag skulle rekommendera så starkt som just 50/1.8 II. Han kommer säkerligen att bli nöjd.

Lycka till med presenten!

MVH!
-Eero
 
Jag är inte säker men tror att vidvinkel är mer uppskattat än tele.

Han har lånat min 50/F1.8 II och det verkar sitta på rätt ofta.

Blixt tycker jag låter som en bra ide men vet inte om han uppskattar det lika mkt. Kanske. De e rätt prisklass ivf.

Tack för era svar så här långt.
 
Varför inte ett 50 f1.8 för att det är ett jättebra, ljusstarkt och skarpt objektiv plus en "lensbaby" för att den är så himla kul och bra för kreativiteten? Du får dessa tillsammans inom 3000kr.
 
Tamron 28-75 f2,8

Det bästa allternativet måste väl vara Tamrons 28-75!! Den kommer han aldrig att växa ur!!
Pris, runt 3400:- Ett klipp!!
 
Tänkte på Tamrons 28-75 också, men Tamrons 90 är allt en klass över speciellt om han växlar upp till FF senare.
 
Tja jag vet inte??
Jag kör tamron 28-75 på min D1s och den piskar upp min Canon 28-70 L2,8.
Sedan är ju mackron också riktigt bra om man INTE kör FF!? då 90mm blir lite dåligt :))
 
Kolla på kamratens bilder, så ser du väl vilken brännvidd han använt mest. Tamron 28-75 kostar ju en bit över budget, och om man är mer vidvinkelmänniska (som jag) så är det ju rätt värdelöst. Dessvärre är det ont om billiga vidvinklar, men ett Sigma 17-70 är nog inte så dumt. Bör ge rätt mycket bättre bilder än kitobjektivet, och det är ju trevligt med en present som man har stor nytta av, det vill säga i det här fallet att han kan skrota sitt gamla objektiv.
50/1,8 är också intressant. Det rekommenderas överallt för att det är billigt och skarpt, men man kanske inte alltid tänker på vad det ska användas till. Själv sålde jag mitt för en vecka sedan eftersom brännvidden är rätt meningslös för mina behov.
 
gillar han 50/1.8 så köp ett sånnt tillna, och är det "för billigt" så lägg till en enkel billig blixt (nissin 34 tex) och en lensbaby så har personen ifråga flera månader, ja år av underhållning framför sig.

Själv hade jag blivit överlycklig för en 50/1.8 lins =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.