Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv på B&HPhoto via nätet !!

Produkter
(logga in för att koppla)

dazzel

Medlem
Hej,

Jag har handlat på B&H tidigare och alltid känt att jag har gjort en bra affär på det. Men nu beställde jag ett Canon 85/1,8 och med frakt, tullavgift och moms m.m så landade priset på ungefär samma om inte dyrare än här hemma....jag vet att dollarn har gått upp litegrann, men det är endast marginellt!!

Någon annan som har handlat nyligen från USA, har dom höjt priserna, har moms/tullavgift blivit dyrare, någon som vet ??

Hör av er
MVH
/calle
 
Jag tror att skillnaderna i pris med Sverige är ungefär de samma som förut. Inget har förändrats vad gäller tull o moms-satsen. Men man måste handla optik som i Sverige kostar ca 10000 kr och uppåt för att man skall tjäna en slant på det hela. jag köpte min Nikon 180 2,8 för ungefär motsvarande 6700 med frakt och alla avgifter. Blev ca 3000 kr billigare än om jag köpt den i sverige.
 
Paul har rätt, 85'an är inte dyr nog för att tjäna några pengar, men en annan stor fördel med B&H är att dom oftast har prylarna i lager, det kan vara en annan anledning att handla från dom.

/kent
 
Man ska köpa dyrare grejor för att det ska vara lönande. Frakt, moms och tull äter upp vinsten på ett relativt billigt objektiv.
 
Funderar på att köpa ett 600 F4 från B&H. Flygbiljett + objektiv blir runt 30 000 billigare än att köpa i Sverige. Man får väl slänga kartongen och lägga kvittona längst ner i plånboken :)
 
8% extra, då blir det en liten extra slant. Synd att 500 F4 och 600 F4 är såpass dyra i Sverige. Hade 300 2.8 förr och vart väldigt nöjd. Kändes dock aldrig som jag fick den längden jag behövde för fåglar.

Blir iofs bara 4 000:- till med skatten, slutar på 48 000 svenska som dollarn ligger nu lite skillnad mot 78 000 på svenska priser
 
8% extra, då blir det en liten extra slant. Synd att 500 F4 och 600 F4 är såpass dyra i Sverige. Hade 300 2.8 förr och vart väldigt nöjd. Kändes dock aldrig som jag fick den längden jag behövde för fåglar.

Blir iofs bara 4 000:- till med skatten, slutar på 48 000 svenska som dollarn ligger nu lite skillnad mot 78 000 på svenska priser

Om du beställer objektivet via postorder från en annan delstat än där B&H ligger tror jag att man kan undvika salestax.
 
Funderar på att köpa ett 600 F4 från B&H. Flygbiljett + objektiv blir runt 30 000 billigare än att köpa i Sverige. Man får väl slänga kartongen och lägga kvittona längst ner i plånboken :)

Nu är jag visserligen lite sen till den här diskussionen, men i alla fall:

När du under en resa utanför EU köper en vara, t.ex. ett kameraobjektiv, i syfte att använda det under samma resa är du inte skyldig att betala moms när du återvänder med varan till till EU, och du behöver således inte tänka på att gömma undan originalförpackningen på något sätt.

Om du däremot har med dig varan oanvänd och i obruten originalförpackning kan du bli tvungen att betala moms.

Lösningen är alltså att du har med dig kameran, är borta två-tre dagar och köper objektivet den första dagen, och sedan ser till att använda det lite så är saken klar. Kvittot skall inte gömmas, det kan tvärtom behövas för att styrka att du handlat korrekt.

Ovanstående gäller i princip oavsett om du köper nytt eller begagnat, det är inte skicket på föremålet som spelar roll utan om _du_ använt det eller ej. Och vid postorder finns det ju inte någon resa att ha använt föremålet under, så då blir det alltid moms.
 
Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax.
http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/SalesTax.jsp

"Local sales tax" behöver normalt bara betalas av den som bor i den stat som butiken ligger i, och som turist borde du alltså inte behöva betala sådan skatt. Jag ser på länken att de säger att skatten påförs när köp sker i deras butik, men jag tror att de förenklat det lite, eller helt enkelt antagit en lite slapp attityd för att slippa diskussioner om var folk bor; "Alla som handlar i vår butik bor i New York". Det borde gå att slippa betala den skatten.
 
"Local sales tax" behöver normalt bara betalas av den som bor i den stat som butiken ligger i, och som turist borde du alltså inte behöva betala sådan skatt. Jag ser på länken att de säger att skatten påförs när köp sker i deras butik, men jag tror att de förenklat det lite, eller helt enkelt antagit en lite slapp attityd för att slippa diskussioner om var folk bor; "Alla som handlar i vår butik bor i New York". Det borde gå att slippa betala den skatten.

Nej alla som handlar i butiken ska betala. Och du kommer också att få göra det
 
Köpte canon 24-70 f2.8L Från Adorama

Jag köpte canon 24-70 f2.8L Från Adorama.com och tjänade ca 3000kr mot sverigepriset! Det är inte halva priset som det kan se ut ibland när man kikar runt lite men man kan ha en hel del kul för 3 lax! Ha det gött alla glada
 
Nej alla som handlar i butiken ska betala. Och du kommer också att få göra det

Eftersom jag sällan handlar i butik i USA får jag kanske lägga ner min argumentation nu, men en sådan hantering låter märklig i mina öron då deras "sales tax" generellt är en affär mellan den stat som en försäljning äger rum i och dess egna innevånare, och den som bor i någon annan stat eller annat land berörs inte.

Eller menar du att det är så att skatten måste erläggas i butiken, men kan återfås vid deklarationen, om man är utsocknes och således inte skulle behöva betala den? I så fall har ju jag rätt i teorin, medan du har rätt i praktiken då få turister deklarerar inkomster i USA... ;-)
 
Nu är jag visserligen lite sen till den här diskussionen, men i alla fall:

När du under en resa utanför EU köper en vara, t.ex. ett kameraobjektiv, i syfte att använda det under samma resa är du inte skyldig att betala moms när du återvänder med varan till till EU, och du behöver således inte tänka på att gömma undan originalförpackningen på något sätt.

Om du däremot har med dig varan oanvänd och i obruten originalförpackning kan du bli tvungen att betala moms.[...]

Njaa, det där låter lite väl bra för att vara sant Lars, det är iallafall inte vad Tullverket skriver:
Köpa varor på din resa från ett land utanför EU
Innan du reser till Sverige bör du ta reda på vilka bestämmelser som gäller för att föra in varan.
För att få lov att föra in vissa varor, till exempel livsmedel eller textil kan det krävas tillstånd eller importlicens. Andra exempel på varor som också kräver tillstånd är vapen, sprutor, kanyler, utrotningshotade djur och växter, vin och sprit.

När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 1700 kronor tull- och skattefritt.

[...]

Om du vid inresan vill föra in mer än vad som tillåts enligt ovan måste du anmäla varorna till oss och betala avgifter. Anmälan gör du på en importdeklaration, det så kallade Enhetsdokumentet.

Köper du varor på din resa och skickar hem dessa till Sverige så tas avgifter ut på hela värdet inklusive frakt och försäkring.

Det står inget här om att använda varor är undantagna moms och tull och jag har aldrig hört det tidigare heller. Har du en länk till källan?
 
Eftersom jag sällan handlar i butik i USA får jag kanske lägga ner min argumentation nu, men en sådan hantering låter märklig i mina öron då deras "sales tax" generellt är en affär mellan den stat som en försäljning äger rum i och dess egna innevånare, och den som bor i någon annan stat eller annat land berörs inte.
Det är inte konstigare än att alla som handlar i en butik i Sverige betalar svensk moms -- oavsett vilket EU-land de är medborgare/innevånare i.
 
Eftersom jag sällan handlar i butik i USA får jag kanske lägga ner min argumentation nu, men en sådan hantering låter märklig i mina öron då deras "sales tax" generellt är en affär mellan den stat som en försäljning äger rum i och dess egna innevånare, och den som bor i någon annan stat eller annat land berörs inte.

Eller menar du att det är så att skatten måste erläggas i butiken, men kan återfås vid deklarationen, om man är utsocknes och således inte skulle behöva betala den? I så fall har ju jag rätt i teorin, medan du har rätt i praktiken då få turister deklarerar inkomster i USA... ;-)


När du köper varan i B&H affären så betalar du sales tax direkt i priset du betalar. Alla betalar det oavsett var du bor eller vilket land du kommer från.
Det går inte alls till eller är som du beskriver det. Och det har ingen betydelse om du är invånare i den staten eller någon annan stat.
 
"
Sales Tax

If the order is shipped within New York State , the law requires that local sales tax be added to the order total including the amount of the shipping charge. If you have resale or tax exempt status, please make your order by Phone, Fax or E-Mail, since we do not have this option available on our web site as of this time.

We do not collect tax for orders shipped out of New York State. Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.