Annons

Köpa objektiv i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

perso

Medlem
Jag skall resa till Las Vegas i början på januari och har lite småfunderingar på att köpa ett objektiv till min Nikon där. När jag var i San Francisco i våras kollade jag lite priset och det låg ca 20-30 % under svenska priser.

Är det en bra idé? Hur är det med garantier? Är det världsgaranti?

Jag funderar på att köpa Nikons Zoom 18-35, kostar ca 7000 kr i Sverige.

Tips emottages gärna!
 
världsgaranti skall det väl vara. jag har köpt två objektiv i singapore och sedan fått dem servade här, med full garanti. fråga bara försäljaren.
 
Se till att inte köpa greymarket bara, på de prylarna gäller inte världsgarantin. Butikerna brukar ha en egen garanti för såna prylar, men då måste du ju åka tillbaka för att få de lagade och det är nog inte så kul.
 
Tjuvkikade i Nature Photographer, eller vad den nu heter, häromdagen.
Givetvis kollade jag in annonserna.
Och en återförsäljare sålde en Nikon F100+35-70(2,8)ED,+80-200(2,8)ED. 1900$ för hela klabbet! Dra till skogs, men det är sjuuukt billigt.
Minns inte vilken firma det va.

/David
 
Handlade själv när jag var i USA i somras. Visste då ej om att de hade "sales tax". Denna varierar tydligen från stat till stat. I CA där jag var låg den på strax över 8%. I slut ändan blev det lite billigare för den 80-200:a jag köpte än att handla den här hemma.

Så lägg till ca 10% på priset om de ej skrivat att den ingår. Köp med världsgaranti.

Min 18-35:a är jag jättenöjd med. Det är ett prisvärt alternativ både i skärpa och kvalité.

Lycka till och ha en trevlig resa!

Mats Adsten
 
Om det ar sa att du kommer att befinna dig i Vegas langre an narra dagar sa hade jag gjort enligt foljande:

1. Kolla upp priset pa www.bhphotovideo.com det e en butik i NY.

2. Bestall linsen och skicka den me FedEx a ca $17 for tva dagars till ditt boende i Vegas.

Pa detta sattet slipper du skatten och far en lins te ett bra pris och definitivt me bra garanti, jag har en god van som blev av med kvitto o hela kittet pa en lins. den strulade fetr att ha badat i sand. Han ringde dem o de hittade honom i datorn och det va bara att skicka in linsen till dem... Sjalv har jag handlat en hel del av dem, det funkar fin fint...

Skriv garna te min email om du har narra fragor

smiles

Timo
 
Tack för tipsen. Ska fundera på Timo's förslag. Jag ska nämligen vara i Vegas i 10 dagar, så tid finns att beställa. Var inne och kollade på BHphoto och deras priser var schyssta, ca $490 för Nikons 18-35.
 
En tanke slog mig när jag läste på BH-photo. Det är väl inga problem med att ett objektiv man köper i US passar på en Nikon F80. Tydligen heter en F80, N80 i USA, men så vitt jag förstår så är det exakt samma kamera(?).
 
>Timo:
Fick du mitt mail? Jag försökte skicka ett genom forumet, men är osäker om det nådde fram.

Hur är det egentligen med "tax:en"? Jag har även kollat lite på J&R, och när jag läser deras "Tax policies" står det:

=========================
SALES TAX
J&R only collects local sales tax on orders shipped within NY State. For areas outside of NY State, please check with your local tax authorities regarding any local sales tax liabilities. Canadian customers, please note that J&R is not responsible for duties and GST. You are advised to consult your local government import office if you have questions.
=========================

Hmm... Vad är den lokala "tax:en" i Vegas? Är det risk att få någon, motsvarande typ svenska tullen?

J&R (www.jandr.com) , är det något som rekommenderas?

En annan lite halv-retlig grej är att det är någon specialrabatt på Nikon's 18-35 där man får $100 "mail-in rebate" om man köper före 31/12 -02. Men jag är osäker hur den gäller om man inte bor i US. Men hursomhelst kommer jag inte kunna handla förrän typ 7-8 januari så då gäller inte rabatten ändå.

(PS. Denna tråd kanske svävar ut lite off-topic, men då får någon moderator flytta den. DS)
 
Hmm... Fick detta mail från J&R:

=======
Thank you for your inquiry. We don't ship to Hotels or guest establishment. If you know someone in the US we can ship to, that may be acceptable. The warranty that comes with the product is a USA warranty.

Robert Adragna
J&R Music & Computer World
=======

Tydligen skickar de inte till hotell.

>Timo:
Kanske kan vi fortsätta diskussionen via mail, men jag har inte din adress. Min mail är: [email protected].
 
Ang. grey market / USA version av Nikonprodukter så var jag under den bestämda uppfattningen att BÅDA åtnjuter världsgarantin i resten av världen, men att man behöver USA versionen för att garantin ska gälla i USA. Orsaken ska vara att Nikon USA är ett eget bolag som importerar och tillhandahåller garanti för Nikons produkter i USA och de vill inte beblanda sig med privatimporterade / grey market produkter som de inte fått lägga på en extra avgift på.

Om någon har en annan uppfattning så låt höra.

/Martin
 
Från BHphoto's hemsida:

==============
... "grey market" means that the item is not covered by the manufacturer's warranty, because the manufacturer's licensed or authorized agent or representative did not import that item into the USA and did not sell it to the retailer to sell it to you. We import the product directly from the overseas manufacturer or distributor, bypassing additional distribution levels. Many manufacturers and distributors therefore coined the negative sounding term, "grey market", for this perfectly legal money-saving activity, namely "direct import".
==============

Verkar inte som det är någon världsgaranti på deras grejer iallafall?!
 
Hmmm, Adorama har ett liknande blurb med ung. samma mening. Verkar inte lovande, men:

De Nikonprodukter jag köpt i Sverige har iaf levererats med en världsgaranti, "Nikon Worldwide Service Warranty", samt en bruksanvisning för garantin där man kan läsa:

"Nikon världsgaranti är en folder i tre delar som medlevereras med varje Nikon-produkt från fabriken."

Så länge denna folder inte avlägsnats torde alltså även grey market produkter täckas av garantin i Sverige. Är det någon som köpt grey market från USA och kan kommentera ifall de fick med garantifoldern?

/Martin
 
har hört rykten om att grey marketprylarna (och tex mkt som säljs förhållandevis billigt i SO-asien) är typ andrasortering från fabrikerna.

nån som kan bekräfta eller dementera?

/ryktesspridaren
 
Tvivlar starkt på att någon av de stora tillverkarna skulle riskera sina kvalitetsrykten genom att sälja andrasortering vare sig i SO-Asien eller någon annanstans. Grey market i USA innebär bara att produkten är privatimporterad och har ingenting med kvalitet att göra. Mindre nogräknade firmor kan dock sälja tex demoprylar som grey market, varför man nog gör klokt i att begränsa sina affärer till de etablerade firmorna, främst B&H och Adorama.

Idén att grey market av någon orsak skulle vara sämre än USA versionen brukar dyka upp med jämna mellanrum i de USA-dominerade forumen...

/Martin
 
Verkar inte gå att handla via internet och skicka till sitt hotell. Security-reasons... Kreditkortets billing och shippingadress måste vara samma. Varken BHphoto eller J&R skickar till hotell.

Blir nog till att handla över disk...
 
Tänkte bara meddela hur det gick (intresseklubben antecknar?). Jag köpte en Nikkor 18-35 över disk hos Wolf Camera på Belz-köpcenter i Las Vegas. (Wolf är samma som Ritz?) Priset var $589+tax (7.25%), vilket iallafall blev ca 20% billigare än hos tex ScandinavianPhoto. Världsgaranti är det på den också (kollade med Nikon Svenska innan).

Jag tog en hel del bilder med objektivet där, och jag är mycket nöjd. Det kommer nog upp en del bilder här snart...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.