Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv i Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en kompis som snart ska åka till Kina, Shanghai. Han ska bo där i drygt ett år så jag tänkte passa på att utnyttja honom lite.

Är det lönt att köpa ett objektiv från Kina? Vad kostar det ungefär? Jag funderar på ett Canon EF 16-35/2,8 L USM II som i Sverige landar på 16 000 kr.

Alla reflektioner tas tacksamt emot!

I allmänhet är det så att importerade märkesgrejor kan till och med vara dyrare i Kina än i Sverige, beroende på saftiga tullar. Produkter som tillverkas i Kina, inklusive märkeskopior, kan däremot vara betydligt billigare.

Det jag själv har sätt när det gäller moderna foto-prylar i Kina var priser liknande dom i Sverige.

Jag besökte Peking i somras och gjorde en del fynd. Man kan hitta bra affärer om man söker runt på diverse forum på nätet. Generellt ska man undvika äffärerna in de centrala delarna och söka sig till de som ligger i utkanterna.

Jag hittade ett köpcentrum med ett trettiotal fotobutiker i utkanten av Peking. Dom hade det mesta som finns från engångskameror till Hasselblad.

Exempel: Nikon AF85 1.8D för 2800RMB (Japan made)
Nikon AF50 1.4D för 2200RMB

85:an kostar ca3700kr i sverige och 50:an kostar ca3300kr. Jag antar att man kan hitta liknande priser på Canon

Det finns en hel del väldigt seriösa kameraaffärer från HongKong på Ebay (kolla alltid poängen som tidigare handlare gett dem). Ett 16-35 kostar där strax under 9000 kr, men så tillkommer frakt och moms.

Mvh

David

Affären i Peking heter:

Beijing Phtographic Equipment Market.
No.40. Wu Ke Song, Hai Dian District Beijing.

Man tar sig enklast dit genom att gå norr längs 4de ringvägen från Wu Ke Song tunnelbane station.
Affären ligger efter 20minuters gångväg på höger sida. En taxi funkar också.

Mvh

Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar