Annons

köpa nytt zoom-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har ett objektiv från canon som heter ef 28-80/3.5-5.6 och det är jättedåligt. färgerna blir konstiga och det är väldigt svårt att få bra skärpa på bilderna. dessutom snurrar fronten när man fokuserar, så att använda filter blir rätt jobbigt...
jag letar alltså efter ett nytt. det ska helst vara ungefär samma brännvidder (från 28mm eller mindre till 80mm eller högre), men utan roterande front och med bättre färgåtergivning och skärpa.

jag har ingen koll alls på hur marknaden för objektiv ser ut, det jag har nu fick jag tillsammans med kameran (eos 3000). så all hjälp uppskattas.

priset ska väl hållas på hyfsat rimlig nivå också, runt 3000 kanske? och det ska fungera tillsammans med canon eos.
 
Attans att jag inte hunnit få färdig översikten över Canon-gluggarna.

Det som Christoffer nämner är ett fint objektiv. Kostar dock 4000:- nytt. Men frontringen roterar inte och du tjänar lite byggkvalité samt ett ½ steg gentemot det nya 28-105/4-5.6 USM som även det har en ej roterande frontring. Detta kostar 2500:- Men jag hade nog valt den dyrare modellen för den har ring-USM som innebär snabbare AF och man kan fokusera manuellt hela tiden. Det nya 28-105 har en något långsammare USM och kan inte fokuseras manuellt om man inte kopplar om switchen på optiken.
 
Jag har fotat en hel del med Canons 28-105mm 3.5-4.5 USM och jag har bara gott att säga.
Kanske inte bästa skärpan från 80 och uppåt med under det finns det inget att klaga på. Mycket bra byggkvalitet och tyst och snabb autofokus.
Ett klart tips från mig.
Du borde kunna hitta ett begagnat för runt 2000:- och det är ett klart bättre val än ett liknande Sigma eller Canon utan USM.
Förresten, det har inte roterande frontlins och 58mm filterdiameter.
 
Senast ändrad:
Ni alla verkar vara rörande överens om att det är ett 28-105/3.5-4.5 jag ska ha. Så jag litar på er o springer iväg till kameradoktorn och tar reda på vad jag tycker om det :)

Tack för svaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.