Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa nytt objektiv Vad? Och var? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hallå!
Sitter nu o kikar lite på vad man ska spara undan till för objektiv nu nästa gång man köper något, har nu en EOS300D med kit lins + ett 75-300.

Funderar mellan antingen ett macro eller vidvinkel objektiv men kan inte riktigt bestämma mig så om ni kan rekommendera vilket ni själva hade köpt först och varför vore det till stor hjälp!

Och om ni har exempel bilder/tips på vilka modeller som är prisvängliga fattig student så har runt 4-5000 kankse max o lägga är detta rimlig summa pengar?

//Vilsen Student i djungeln :)

Hej,

jag skulle satsa på ett Tamron 28-75 eller ett begagnat Canon 17-40. Beror på hur mycket vidvinkel du vill ha förstås.

Vidvinkel har du ju redan så Tamron 28-75 känns som det givna valet.
Fast det är så bra så risken är att du vill byta ut dina andra objektiv när du väl provat.

Sen är det ju alltid trevligt med det prisvärda Canon 50/1,8. Borde finnas i var mans kameraväska...eller helst på kameran.

Tackar gubbar!
Alltså finns det någon bra förklaring igentligen på detta med 28-75/2,8 ? är lite sådär halvbra på va de igentligen betyder o så och hur nära kan man gå med sådant objektiv?

Någon som har några exempelbilder med detta objektiv lr liknande o lägga upp eller skicka till mig på [email protected] så vore jag mer än tacksam!!

(och Di så du hänger oxå här nu din fuling ;) Ses på säve på lördag ta me kameran ;P)

quackpack skrev:
Alltså finns det någon bra förklaring igentligen på detta med 28-75/2,8 ? är lite sådär halvbra på va de igentligen betyder o så och hur nära kan man gå med sådant objektiv?

Det fullständiga namnet är:
SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF)

"SP" tror jag står för "Super performance"
"AF" är "Auto Focus"
"28-75" är brännviddsområdet i mm
"F/2,8" är största bländarvärde
"XR" betyder "Extra refractive glass" detta ger
ett mycket kompakt zoomobjektiv
"Di" Betyder att det är speciellt anpassat för
DSLR (Digitala systemkameror).
"LD" Står för "Low dispersion"
"Aspherical" Asfärisk lins
"IF" Internal focusing (frontlinsen rör sig inte
vid fokusering

Närgränsen är 33cm över hela zoomområdet.

Jag skulle nog oxo vilja slå ett slag för Canon 50mm 1.8, ett mycket ljusstarkt och skarpt objektiv som är perfekt för t.ex porträtt, framförallt på 300D (10D) där det blir ett 80mm objektiv. Sen att det bara kostar ca: en tusenlapp gör ju inte saken sämre.

Tack Fredrik för förklaringen!
Detta är alltså om ja fattat det rätt ett vidvinkel eller är ja ute o cyklar nu? =)

Christer du har inga bilder med det objektivet man kan få se? om du har kan väl lägga upp nått expempel här eller till min mail på [email protected]

Nja, det är ett vidvinkelobjektiv, men på din kamera motsvarar det brännvidderna 44,8-120mm, så man kan väl säga att det är ett normal- till teleobjektiv med en 300D. Kitobjektivet 18-55 ger vidvinkel på en 300D (motsvarande 28,8-88mm).

Jag skulle vilja säga att Tamron 28-75 är ett komplement till ditt kitobjektiv. En ersättning av kitobjektivet skulle väl var Canon's 17-40/4L.

ANNONS