Annons

Köpa ny camera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Angelica82

Medlem
Hej hej, Jag är ute efter en ny kamera just nu har jag en Canon 30D som börjar bli gammal :p.
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha.... jag fotar mycket barn och även familjer natur är också mycket skoj..... skulle nog vilja ha en fullformat men vet egentligen inte varför jag ska ha de?!
Tips och råd tack!! Objektiv behöver jag också vill slippa byta objektiv hela tiden om jag fotar på ett bröllop så zoom vill jag också ha..

hoppas ngn har ngt svar på mina konstiga frågor :)

MVH angelica

30D är helt OK tycker jag, men den börjar kanske bli lite till åren.

Några tankar:

1. Om du inte vet varför du ska ha en kamera med en sensor i småbildsformat så ska du nog inte ha det då det blir onödigt dyrt och tungt (genomgående dyrare objektiv, du har ingen inbyggd blixt om du väljer Canon).

2. Om du vill slippa byta objektiv kanske det inte är en systemkamera du ska ha. Du vinner i princip ingenting på att köpa en systemkamera med en superzoom (18-200 eller liknande). En kompetent kompakt i Canon's G-serie (G1X, G15, kanske en SX50 HS?) och en blixt (t.ex. EX 430) skulle fungera kanon och ge dig de möjligheter du vill ha för att fota familj, barn och natur. Du har samma möjligheter att bestämma allt du vill rörande exponeringen som med en systemkamera, samma möjlighet att använda kompetent blixt, utan att behöva rodda med objektiv.

3. Om du vill ha en mindre systemkamera, kika på t.ex. micro 4/3-kamerorna, Sony NEX, osv. EVIL-kameror är en bra avvägning mellan bildkvalitet, användarvänlighet och storlek. Dock har du ju kvar "problematiken" med att behöva byta objektiv. Själv har jag en Sony NEX-5N som pendlingskamera och är mycket nöjd med den förutom att man inte direkt kan montera en riktig blixt samt att autofokusen lämnar något att önska jämför med t.ex. Canon 7D.

2. Om du vill slippa byta objektiv kanske det inte är en systemkamera du ska ha. Du vinner i princip ingenting på att köpa en systemkamera med en superzoom (18-200 eller liknande).

Att man "vinner i princip ingenting" är inte alls sant. En systemkamera med superzoom är överlägsen en kompaktkamera på många olika sätt. (Och givetvis underlägsen på en massa andra.)

Mitt bästa tips till dig är en Nikon D700 med 24-120 4,0 VR. Allt i ett och mycket bra grejer. Ett annat alternativ är kanske en 6D med 24-105. Att fota barn kräver ju trots allt viss af-prestanda

tack för många svar.

En system kamera vill jag ha, jag har en studio där jag fotar väldigt mycket i och tar även med mej resekittet om jag ska ngn stan.

Om kameran är tung spelar ingen roll jag använder stativ väldigt mycket ;).

Jag har en Canon 30 D (vill fortsätta med canon) , Objektiv har jag EF-S 17-55 2,8is och en billigare variant EF 55-200 4,5-5,6 USM

Jag har funderat på Canon EOS 5D Mark II Eller Kanske Canon 6D?
Objektiv kommer jag säkert behöva köpa i olika omgångar och som jag förstår så kan jag använda mitt dyrare objektiv till 5D mark.

Objektiv kanske jag ska ha Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS?

Jag har en Canon 30 D (vill fortsätta med canon) , Objektiv har jag EF-S 17-55 2,8is och en billigare variant EF 55-200 4,5-5,6 USM

Objektiv kommer jag säkert behöva köpa i olika omgångar och som jag förstår så kan jag använda mitt dyrare objektiv till 5D mark.

Varken ditt utmärkta 17-55/2,8 eller det 18-200 du funderar på fungerar på 5D eller 6D. Kanske är det en 60D du ska titta på? Det är den senaste efterföljaren till den 30D du har och alla objektiven passar.

tack för många svar.

En system kamera vill jag ha, jag har en studio där jag fotar väldigt mycket i och tar även med mej resekittet om jag ska ngn stan.

Om kameran är tung spelar ingen roll jag använder stativ väldigt mycket ;).

Med fullformat så fungerar inte EF-S objektiv....

Varken ditt utmärkta 17-55/2,8 eller det 18-200 du funderar på fungerar på 5D eller 6D. Kanske är det en 60D du ska titta på? Det är den senaste efterföljaren till den 30D du har och alla objektiven passar.

Men åååå jag som var helt säker på att jag läst att det skulle gå med mitt bästa objektiv :/.
Jag blir kluven,,, tänker mej att en 60D blir för gammal för fort och att jag behöver en ny snabbare för att förlja utvecklingen?

Menar du att jag kan ha dom till dom flesta Canon SystemKameror?

Ja, det kan man, men på tex 30D, 60D eller 7D blir ju 24mm inte så mycket vidvinkel, så där tycker jag din befintliga 17-55/2.8 passar betydligt bättre.

Men på tex 5D och 6D är 24-105 en väldigt trevlig normalzoom.

Några frågor för att se om en 5D/6D skulle vara aktuell (du verkade vara lite osäker där).
- händer det att du vill ha kortare skärpedjup
- tycker du sökarbilden du har idag är för liten
- använder du den inbyggda blixten ofta
- händer det att du vill dra upp iso, men tvekar pga brus
- känns din 30D lagom stor, eller skulle du vilja ha större eller kanske tom mindre

Men åååå jag som var helt säker på att jag läst att det skulle gå med mitt bästa objektiv :/.
Jag blir kluven,,, tänker mej att en 60D blir för gammal för fort och att jag behöver en ny snabbare för att förlja utvecklingen?

En kamera blir aldrig för gammal för att användas[1]. Bilderna från den kamera du har, det må vara EOS 60D eller någon helt annan, blir aldrig sämre bara för att det finns nyare kameror ute på marknaden. Det som avgör om du ska välja en viss kamera är om den uppfyller de krav du har på prestanda och användbarhet.

[1] För rimliga värden på "aldrig". Visst kan en kamera bli oanvändbar när den film som passar i den inte tillverkas längre (och liknande förhållanden för digitala kameror), men så länge kameran praktiskt går att använda så blir inte resultatet sämre med tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar