Annons

Köpa ny blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifson

Aktiv medlem
Kanske borde ligga under köpråd, men då jag vill ha Pentax-specifika svar provar jag här istället...

Min gamla Pentax AF280T blixt har lagt av och jag tänkte nu börja leta efter en ny som helst ska ha samma eller bättre ledtal. Naturligtvis vill jag att den ska lira bra tillsammans med min Pentax-K-5 II, inte minst betr. P-TTL. Ett krav är också att huvudet ska kunna riktas i båda ledder, precis som min gamla.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska jämföra ljussyrkan på min gamla blixt mot de nya, då de inte verkar ange ledtalet för samma bildvinkel?
Jag har kikat på Metz 44 AF-1 och Metz 58 AF-2 då de verkar vara välbyggda och betydligt billigare än Pentax originalmodeller, men hur bra funkar de tillsammans med min kamera?
Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekommendera något annat?
 
Hej.
Nu har jag en K-50 och blixten jag har, en Metz 52 AF är inte med på listan från dig men jag kan intyga att den kombinationen som jag har fungerar bra. Lycka till!!
 
Hej.
Nu har jag en K-50 och blixten jag har, en Metz 52 AF är inte med på listan från dig men jag kan intyga att den kombinationen som jag har fungerar bra. Lycka till!!

Tackar för infon, jag har även kikat på den modellen (och några andra fabrikat men orkade inte lista alla).
Det vore även intressant att veta om Metz 44'an är ljusstarkare än min gamla, eller om jag måste upp högre än så i ljusstyrka för att inte i praktiken köpa en svagare blixt.
 
Har själv en Metz 58 AF-2 som jag använde på min gamla K-5 utan bekymmer.

Har nu uppgraderat till K-3 och tycker den fungerar minst lika bra här, trots att jag inte uppdaterat firmware i blixten sedan inköp. Ska dock göra detta framöver.

Summa summarum, 58:an är en grymt smidig och kompetent blixt som är kapabel till långt mer än jag själv, dvs det är mitt eget ringa kunnande som sätter gränsen och inte blixten.

Vidare har ju Metz på gång en "storebror" till 58:an, som fram tills nu varit herre på täppan.

(Att jag själv en gång i tiden valde Metz över Pentax egna blixtar beror på att jag från "Pentax-folk" faktiskt fick rekommendationen att satsa på Metz istället för Pentax, då Metz-blixtarna enligt utsago var bättre, men ändock till en lägre prislapp.)

Lycka till med köpet.
 
Blev en Metz 58 AF-2

Det blev tillslut den kraftigaste Metz'en, och hittills är jag supernöjd. Den är betydligt bättre än vad jag f.n. behärskar och verkar fungera ypperligt med min K-5 II, verkar stödja alla mode som Pentax-blixtarna har. Känns minst lika välbyggd som min gamla Pentax-blixt också. I de mer detaljerade databladen hittade jag även info om ljusstyrka beskrivna så att det lättare gick att jämföra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.