Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

arpeand

Medlem
Hej

Jag tittar nu på att köpa en ny bildskärm till min stationära dator. Den jag har idag är ca 8 år gammal Fujitsi och känns inte bra för bildbehandling, upplösning 1920.

Jag har tittat runt både i ett antal forum och läst en del om skärmar och börjar väl närma mig ett beslut. Vad jag förstått så är bra hantering av aRGB viktigt. Hur viktig är upplösningen? Jag märker också att färger och ljushet inte stämmer med utskrifter med min gamla skärm.

Min första tanke var att hålla mig runt 5000 sek men det verkar inte räcka om man vill ha bra aRGB så budgeten har ökats på lite. Jag ska också säga att jag inte arbetat mycket med efterbehandling men vill i alla fall göra lite mer än jag gör idag.

Jag har tittat på Dell UltraSharp UP2716D, HP Envy 27s, Lenovo ThinkVision P27 och Benq SW2700PT. De jag nu väljer mellan är Lenovo och Benq. båda har 99% aRGB, båda har över 99% NTSC och 10 bitars färgdjup.
Det som skiljer är;
dynamisk kontrast - Lenovo 3 000 000:1 Benq 20 000 000:1, hur viktigt är det?
kontrast - Lenovo 1300:1 Benq 1000:1
ljusstyrkan - Lenovo 300 cd/m Benq 350 cd/m
upplösning - Lenovo 3840x2160 Benq 2560x1440
pris - Lenovo 6008sek Benq 6990sek (från Prisjakt)

Upplösningen gör att jag är väldigt sugen på Lenovo samt att priset är så pass mycket lägre. Samtidigt har jag ju läst i flera forum här att Benq är väldigt bra och prisvärd (men sämre upplösning)

Gör jag något tokigt om jag väljer Lenovo? Och som sagt, jag är ingen stjärna på bildhantering. I övrigt används datorn till vanligt surfande en del dokumenthantering etc.

Tacksam för synpunkter
/ Peter

Angående upplösningen så tycker inte jag att det ger något med 4K (2160p) på en 27-tums skärm. Pixlarna blir för små på en sådan "liten" skärm.
2,5k (1440p) upplever jag är gränsen vid den skärmstorleken.

Däremot kan ju en 4K skärm ha andra kvaliteer som gör det värt att välja dem ändå. Men att sträva efter dem för upplösningen känns onödigt.

Om du verkligen behöver aRGB beror väl på vad du tänkt göra. Skulle tro det är bra om man printar mycket (?)

Personligen sålde jag min aRGB-skärm då jag tyckte det ibland blev krångligt med färghanteringen och att få det att se ut på andra medier som det gjorde på min skärm. Publicerar dock mest digitalt (även om jag även printar en del).

10-bitars färdjup kräver väl också att grafikkortet klarar av att hantera detta. Ingen fara att ha det, men lär inte ge dig någon direkt fördel.

Angående upplösning och storlek skulle jag säga att upp till 27" är det lite overkill med mer än 2560*1440.
4K kommer till sin rätt över 27" (eller om man sitter väldigt nära skärmen).

Sist men inte minst - köp en kalibrerings/profilerings-manick.
Tex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Angående upplösningen så tycker inte jag att det ger något med 4K (2160p) på en 27-tums skärm. Pixlarna blir för små på en sådan "liten" skärm.
2,5k (1440p) upplever jag är gränsen vid den skärmstorleken.

Däremot kan ju en 4K skärm ha andra kvaliteer som gör det värt att välja dem ändå. Men att sträva efter dem för upplösningen känns onödigt.

Pixlarna är snarare på tok för stora. 4k på 27" är fortfarande inte i närheten av den ppi som det mänskliga ögat kan uppfatta, så jag tycker verkligen inte att det är onödigt, snarare tvärtom. Men är du nöjd med det så är det ju bra.
Runt 8k upplösning skulle nog bli rätt optimalt på 27" tror jag.
Nackdelen med högre upplösning är ju dock såklart att det blir mer krävande, åtminstone i vissa sammanhang.
Sen gäller det ju också såklart att operativsystemet och programmen man använder är anpassade för högre upplösningar.

Pixlarna är snarare på tok för stora. 4k på 27" är fortfarande inte i närheten av den ppi som det mänskliga ögat kan uppfatta, så jag tycker verkligen inte att det är onödigt, snarare tvärtom. Men är du nöjd med det så är det ju bra.
Nackdelen med högre upplösning är ju dock såklart att det blir mer krävande, åtminstone i vissa sammanhang.
Sen gäller det ju också såklart att operativsystemet och programmen man använder är anpassade för högre upplösningar.

Man kan säkert se skillnad om man ställer 2 skärmar bredvid varandra, men ska det vara en uppenbar skillnad när man bara har en skärm så ska man nog ha nära perfekt syn och/eller titta väldigt nära skärmen.
Så om man har en dator som kan hantera det och skärmen har allt annat man vill ha så varför inte - men jag skulle personligen inte ha 4K som en dealbreaker på en 27" skärm. Sedan har jag inte heller perfekt syn, eller sitter med näsan i skärmen :) Kanske är skillnaden glasklar för andra.

Man brukar ange 1,5 m som maxavstånd för att se 4K på 55-tumare.
Det borde motsvara 0,75 på en 27 tumare eller 0,4 om du tittar på 8K.

Som jag skrev är inte upplösningen det primära att jaga om man med en begränsad budget letar efter en skärm med bra färg så som frågeställaren gör. Om en skärm har 4k och dessutom erbjuder någon annan viktig egenskap så är det inte fel med 4k.

Men en billig TN- eller VA-skärm i 4k gör ingen fotograf glad.

Stort tack för er input. Trots lite skillnader mellan svaren så verkar det inte vara så att skillnaden i upplösningen mellan skärmarna borde vara en deal breaker.

Jag vill gärna kunna göra bra utskrifter så aRGB kanske är rätt men jag tänkte så småningom också lägga upp lite bilder på en hemsida, då bör det vara sRGB om jag förstått rätt. Om jag gör bearbetningar i raw så lär jag väl kunna välja vilken färgrymd jag vill spara i ? Jag får nog fundera mer på vad som är viktigast.

Om nu inte upplösningen gör någon större skillnad, hur är det med de andra skillnaderna mellan Lenovo och Benq?

/ Peter

dynamisk kontrast - Lenovo 3 000 000:1 Benq 20 000 000:1, hur viktigt är det?
kontrast - Lenovo 1300:1 Benq 1000:1
ljusstyrkan - Lenovo 300 cd/m Benq 350 cd/m
upplösning - Lenovo 3840x2160 Benq 2560x1440
pris - Lenovo 6008sek Benq 6990sek (från Prisjakt)

Du har glömt en egenskap, den som jag tycker är den viktigaste. Om skärmen är hårdvarukalibreringsbar. Vad jag vet är det bara BenQ av dessa två skärmar som är det. Men det innebär ju att du behöver köpa en kalibrator också. Det tycker jag är ett måste om du ska använda skärmen för bildredigering.

Tack Stefan, jo jag har förstått det. Joakim Olsson gav också det tipset så det blir till att hitta mer pengar till budgeten.

Jag gissar av ditt svar att övriga parametrar är lite mindre viktiga, eller svåra att märka någon skillnad på?

/ Peter

Tack Stefan, jo jag har förstått det. Joakim Olsson gav också det tipset så det blir till att hitta mer pengar till budgeten.

Jag gissar av ditt svar att övriga parametrar är lite mindre viktiga, eller svåra att märka någon skillnad på?

/ Peter

Ja, jag tycker att de är mindre viktiga. Kontrasten och ljusstyrkan är helt oviktig, men upplösningen är lite viktig.

Tack för ditt svar Stefan. Jag ska försöka hitta något ställe där jag kan se skärmarna på riktigt samt läsa på lite mer. Just nu är det väl en liten övervikt till att välja BenQ (tack hårdvarukalibrering) men jag har ingen brådska.

/ Peter

Jag har köpt en DELL 27"QHD skärm U2715H (2560x1440) som jag kan rekommendera. Den är fabrikskalibrerad och man kan ställa in det mesta via program från skrivbordet. Köpte även original Soundbar som man fäster under skärmen, mycket smidigt och bra ljud. *****

/Per H

Tack för input Per. Jag har kollat lite på den. Priset är bra men vad jag sett så klarar den inte aRGB. Både Lenovo och BenQ som jag tittat på klarar både sRGB och aRGB. Man kan välja emellan beroende på om man vill printa eller publicera på webben.

/ Peter

Tack för input Per. Jag har kollat lite på den. Priset är bra men vad jag sett så klarar den inte aRGB. Både Lenovo och BenQ som jag tittat på klarar både sRGB och aRGB. Man kan välja emellan beroende på om man vill printa eller publicera på webben.

/ Peter

Jag förstår inte skillnaden riktigt mellan aRGB / sRGB. Är inte sRGB det vanligaste formatet som duger till det mesta?
DELL skärmen är ju dessutom fabrikskalibrerad?

Lenovo skärmen stöder inte 99% av AdobeRGB eller ens i närheten av detta. Däremot så stöder den 100% av sRGB enligt tillverkaren.

Vem som än har fyllt i uppgifterna på Prisjakt har hittat på en massa, lita aldrig på dessa.

Lenovo skärmen stöder inte 99% av AdobeRGB eller ens i närheten av detta. Däremot så stöder den 100% av sRGB enligt tillverkaren.

Vem som än har fyllt i uppgifterna på Prisjakt har hittat på en massa, lita aldrig på dessa.

Ja jag har märkt att just aRGB-värdet sällan stämmer på prisjakt. Man är tvungen att titta på tillverkarens hemsida.

Det finns två stycken Lenovo P27.
Den äldre P27 / 60E3GAT1EU
Vilken verkar erbjuda den snålare färgrymd.
http://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkVision/ThinkVision P27/P27_specs.pdf

Medan den andra precis nysläppta (augusti 2017) modellen:
P27u / 61B0GAR1EU
erbjuder markant större färgrymd.
http://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkVision/ThinkVision P27u/P27u_specs.pdf
https://www3.lenovo.com/us/en/acces...onal/P27u-10-27inch-Monitor-HDMI/p/61B0GAR1US

The ThinkVision P27u-10 monitor has a black and concise appearance with a full function ergonomic stand. It offers a crystal clear borderless IPS display of 3840x2160 resolution and multiple color space (99.5% AdobeRGB, 145.7% sRGB, 97.9% DCI-P3, 99.5% BT.709), providing professional level accurate images from a wide viewing angle. You can select preferred color space to satisfy your demanding color critical work. Each P27u-10 monitor has also been pre-calibrated to obtain an accurate and consistent color with a factory calibration report.

Jag förstår inte skillnaden riktigt mellan aRGB / sRGB. Är inte sRGB det vanligaste formatet som duger till det mesta?
DELL skärmen är ju dessutom fabrikskalibrerad?

sRGB är en betydligt snävare färgrymd som inte kan återge alla de färger som kan tas fram på en utskrift eller i tryck. Där ligger Adobe RGB betydligt närmare och kan återge nästan alla de färger som man kan få fram på en utskrift. Idag börjar det komma alltfler skärmar som klarar av att återge detta större omfång. Nu kommer också skärmar som klarar den nya videostandarden DCI, som ska användas för rörligt material.

Och detta med fabrikskalibrering är inte detsamma som en riktig kalibrering. Det är se till att en gråskala verkligen är neutral. När du gör en egen kalibrering anpassar du ljusstyrka och färgtemperatur till dina förhållanden, något som en fabrik aldrig kan ha koll på.

Som några av er noterat, den Lenovo jag först tittade på stödjer inte aRGB men den nyare gör det. Jag brukar inte lita 100% på Prisjakt, men det är ett bra ställe att göra en grovsortering på och sedan får man läsa vidare.

Jag har fortfarande inte bestämt vilken skärm jag ska köpa men - vem har bråttom?

@perhel jag såg att du fått bra svar från Stefan. Man bör alltså köpa en skärm som man kan kalibrera själv med hjälp av ett verktyg.

/ Peter

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar