Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Köpa ny bildskärm.
Hej! Jag startar en ny tråd angående detta då jag bara hittar gamla trådar och skärmtekniken lär ha blivigt bättre på 3 år!

Jag skall köpa mig en ny skärm. Mestadels för avancerad redigering.

Jag sitter nu på min Macbook Pro och har alltid älskat deras skärmar och har väll mer eller mindre vant mig vid en.

Dock så är jag osäker på om jag vill ha en Thunderbolt display som extern skärm då jag vill kunna använda skärmen för spel,etc.

Jag är inne på NEC skärmarna som har fått väldigt bra kretik inom fotokretsar,

tex.
http://shop.aifo.se/sv/Start/NEC/Mul...9#.U_Ri5MV_uXg

Kommer jag uppleva samma "upplevelse" gentimot min skärm på macen ?

Kan någon skärmguru läsa detta och ge mig lite tips inför mitt skärmköp!

Har en budget på kanske 6000-8000 tusen kr

/Fredric

Köpa ny bildskärm.
Hej! Jag startar en ny tråd angående detta då jag bara hittar gamla trådar och skärmtekniken lär ha blivigt bättre på 3 år!

Jag skall köpa mig en ny skärm. Mestadels för avancerad redigering.

Jag sitter nu på min Macbook Pro och har alltid älskat deras skärmar och har väll mer eller mindre vant mig vid en.

Dock så är jag osäker på om jag vill ha en Thunderbolt display som extern skärm då jag vill kunna använda skärmen för spel,etc.

Jag är inne på NEC skärmarna som har fått väldigt bra kretik inom fotokretsar,

tex.
http://shop.aifo.se/sv/Start/NEC/Mul...9#.U_Ri5MV_uXg

Kommer jag uppleva samma "upplevelse" gentimot min skärm på macen ?

Kan någon skärmguru läsa detta och ge mig lite tips inför mitt skärmköp!

Har en budget på kanske 6000-8000 tusen kr

/Fredric

Ja, har du lärt dig att älska din Mac Book Pro's skärm, då lär du bli besviken på NEC:s skärmar. NEC:s skärmar har en betydligt större färgrymd, om du väljer en NEC SpectraView. De har betydligt bättre jämnhet över ytan. De går att kalibrera på ett vettigt sätt, så att du får den färgtemperatur du vill ha. De är alltså betydligt bättre än din MacBook Pro-skärm, så att få dem att se lika ut, det blir svårt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Kör själv sedan ett halvår tillbaka en HP ZR2740w UHD skärm. Letade runt länge och kikade på både dyra och billiga skärmar med möjlighet till kalibrering osv. Det slutade med denna lågbudgetskärm, som i mina ögon är lika bra bildmässigt som Apple's 4K display(haft dom bredvid varandra)

HP skärmen är lågbudget, inga kalibreringsmöjligheter, men för 3500 spänn var detta ett lyft mot alla de skärmar jag haft, CRT liksom LCD.

Så, om du inte har professionella behov(kalibrering) så är denna skärm faktiskt ett fynd. Och den funkar klockrent att lira FPS-spel på också.

Kör själv sedan ett halvår tillbaka en HP ZR2740w UHD skärm. Letade runt länge och kikade på både dyra och billiga skärmar med möjlighet till kalibrering osv. Det slutade med denna lågbudgetskärm, som i mina ögon är lika bra bildmässigt som Apple's 4K display(haft dom bredvid varandra)

Apple har ingen 4K-monitor.

Apple har ingen 4K-monitor.

Inte ???

Ja ingen egentillverkad men dom säljer denna i deras shop i alla fall...

4K Display Sharp 32" PN-K321 - 4K Ultra HD LED Monitor
.

Connect a 4K display to your Mac Pro and see your work on the ultimate big screen. With a resolution of 3840 by 2160, the Sharp 4K 31.5-inch display has over 8 million pixels. Not only can you see Ultra HD 4K content pixel for pixel and high-resolution photography in more detail than ever before, but you get a massive desktop to spread out all your work. The Sharp PN-K321 display connects to your Mac Pro through a Thunderbolt 2 port using the included Mini DisplayPort to DisplayPort cable. In addition to the DisplayPort 1.2 input, the Sharp PN-K321 display includes two HDMI 1.4 inputs.

Compatibility: 4K DisplayPort operation only compatible with the new Mac Pro (Late 2013). 4K HDMI operation compatible with MacBook Pro (Late 2013) and the new Mac Pro (Late 2013). Note: HDMI input not available in European-market Sharp PN-K321.

Ursäkta Fredrik att jag hoppar in i din tråd, men jag har samma fråga och liknande budget.
Tittade på Asus PA279Q för ca 7000:- som fick högsta betyg i en tysk undersökning.
http://www.chip.de/artikel/Asus-PA279Q-TFT-Monitor-27-Zoll-Test_64436082.html
Men det var 2013 och mycket händer väl på ett år på den här marknaden.
Jag har nu en 20" i det gamla formatet och vill inte ha lägre höjd på skärmen. Dessutom måste den kunna hårdvarukalibreras.

Det framgår inte om det är MacBook PRO med eller utan retina som trådskaparen använder nu. Om det är med retina kommer i princip alla externa skärmar att se oskarpa ut. Med 2880x1800 i upplösning måste man upp till uhd för att få samma pixeltäthet. Dell har en 24" som är inom budget och en 31.5" som inte är det. Bägge går att driva med retina-MacBook pro. Dell har också en 28" uhd men den har TN skärm och är inte " godkänd" av Apple. Jag själv använder en 30" dell och den ät långt ifrån lika skarp som den inbyggda 15".

"Avancerad redigering" kräver väl en riktigt kalibrerad skärm.
Köp en begagnad Eizo CG eller Nec för pengarna.

Jerry

Det framgår inte om det är MacBook PRO med eller utan retina som trådskaparen använder nu. Om det är med retina kommer i princip alla externa skärmar att se oskarpa ut. Med 2880x1800 i upplösning måste man upp till uhd för att få samma pixeltäthet. Dell har en 24" som är inom budget och en 31.5" som inte är det. Bägge går att driva med retina-MacBook pro. Dell har också en 28" uhd men den har TN skärm och är inte " godkänd" av Apple. Jag själv använder en 30" dell och den ät långt ifrån lika skarp som den inbyggda 15".

Stämmer detta verkligen? Låter jättekonstigt att en MPRr inte kan driva externa skärmar med lägre upplösning.

Det är klart den kan driva dem. Men när man har vant sig vid en retinaskärm så kommer alla icke-retina att upplevas som oskarpa. Det är det han menar.

Ok. Jag förstår. Har retina själv och upplever inte ex Thunderbolt display som störande oskarp. Men har iofs inte arbetat parallellt med retina och nonretina skärm ännu.

Hej Tack för alla svar!

Det blev en NEC Spectraview 242, har precis packat upp den!

Nu är frågan, vad gör jag nu. Behöver jag ställa in den något utöver mina egna önskemål? Är dom bra kalibrerade redan från början? Eller måste jag köpa en kalibreringsapparat för att få ut det bästa av skärmen ?

Tacksam för hjälp av en skärmnnybörjare!

/Fredric

Jag har retina, dock så bör det väll inte spela någon roll då skärmen använder "sin" upplösning?

Hej Tack för alla svar!

Det blev en NEC Spectraview 242, har precis packat upp den!

Nu är frågan, vad gör jag nu. Behöver jag ställa in den något utöver mina egna önskemål? Är dom bra kalibrerade redan från början? Eller måste jag köpa en kalibreringsapparat för att få ut det bästa av skärmen ?

Tacksam för hjälp av en skärmnnybörjare!

/Fredric

Ingen skärm är bra kalibrerad från början, eftersom kalibreringen måste göras i förhållande till de villkor som finns på arbetsplatsen. Sitter du i ett ljust rum måste du använda en högre ljusstyrka, sitter du i ett mörkt rum ska du dra ner ljusstyrkan till runt 80-90 cd/m2. Så du måste köpa en kalibrator för att få ut all den kvalitet som finns i din skärm.

Extern skärm

Uppdaterar frågan då det gått några år sedan tråden skapades.
Har en Macbook pro mid 2012 med thunderbolt uttag.
Har ni något bra förslag till en extern skärm till denna gamla trotjänare?
24-27 tum
Ska ej spelas på utan endast för bildredigering mm.

Uppdaterar frågan då det gått några år sedan tråden skapades.
Har en Macbook pro mid 2012 med thunderbolt uttag.
Har ni något bra förslag till en extern skärm till denna gamla trotjänare?
24-27 tum
Ska ej spelas på utan endast för bildredigering mm.

En Eizo CS 240 är väl ett bra förslag. Komplettera med i1Display Pro och du får en skärm och en kalibrator i mycket hög klass.

Oj...Det va ingen billig skärm.
Den är ju dubbelt så dyr som min mac är värd....

Det är den billigaste skärmen i Eizos ColorEdge-serie :) Också bland de billigaste som finns på marknaden om man ska ha en hårdvarukalibrerad skärm som har ett färgomfång som täcker in Adobe RGB. Dessutom gör Eizo en kalibrering över hela skärmytan, för att jämna ut skillnader i färg och ljushet. Det gör också NEC i sin SpectraView serie och BenQ på några skärmar.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar