ANNONS
Annons

Köpa Nikonkamera i Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

mjacob

Medlem
Hejsan!

Jag skall snart åka till Kina på semester och tänkte skaffa mig ett nytt kamerahus! Min tanke ligger på Nikon D300s eller liknande.

Vad finns det för billiga och bra butiker? Någon som kan rekommendera något? Finns det webbutiker så man kan se priser härifrån eller vet någon vad priset ligger på?

Tips och information tas tacksamt emot!

//Mattias

Glömde säga att det var till Beijing som jag skulle och att frågan gäller där!

Hittar inte var man ändrar i sina inlägg? Någon?

Mycket är hysteriskt billigt i Kina, men vad jag kunde se var inte märkeskameror speciellt billiga. I alla fall inte i de butiker jag hann se i Beijing.

Var själv i Bejing för något år sedan, tänkte också fyndköpa en Nikon.
Det blev ingen affär som tidigare nämnts i tråden är prisskillnaden för liten om man köper i en auktoriserad Nikonaffär, med tanke på reklamationer,garantier.

Om du köper på något annat ställe är chansen/risken stor att bli lurad,
som med minneskort etiketten visar högre kapacitet än kortet håller.

Mycket fejkad elektronik i omlopp.

Se upp med svartväxlare, mycket falska sedlar i omlopp.

Det går att göra fynd, men detta gäller mest kläder.
Pruta, pruta, pruta......

Inte särskilt billigt i Kina

Hej,
I Kina är det moms och lyxskatt på utländska märkesvaror vilket generellt sett ger priser i nivå med de svenska. Dock kan man fynda varor som inte har utländska varumärken t ex stativ eller kameraväskor.

Om du ska åka till södra Kina kan en tur till Hong Kong starkt rekommenderas. Där finns ingen moms eller andra skattepåslag och det finns gott om elektronik - och andra varor - till bra pris.

Niklas

En kul grej angående stativ. Jag tog inte med mitt eget stativ till Kina, men väl där uppstod behov av stativ. Letade som en galning utan att hitta något. Men i en sunkig tunnel under en gata fanns ett litet stånd som sålde grillade bläckfiskar (stanken var outhärdlig) och STATIV. Efter prutande och knappande på miniräknaren fick jag ett helt ok stativ för 40 kr! Så visst kan man göra fynd :)

Tack för alla svar!

OK, som jag förstår er så menar ni på att det inte är lönt att köpa en kamera i Kina utan bara tillbehör? Om man får tar på en kamera hur blir det med garantin här hemma?

//Mattias

Det finns ett ställe i Beijing, med massor av små fotobutiker under samma tak, ett par stationer med tunnelbanan från "centrum". För ett år sen när jag var där låg priserna strax under har jag för mig här hemma på typ Nikon, så det var inte lönt att köpa, däremot för 2 år sen så var det betydligt billigare, alltså beroende på kronkursen. Nu när kronan har stärkts kan det vara ide att göra ett besök där igen. Jämför och pruta i butikerna! Om inte så kan man göra fynd på ickemärkes tillbehör, såsom till blixtar och annat. Sök vidare här på forumet så hittar du nog väsgbeskrivningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar