jorgene skrev:
Det du skriver är faktiskt helt korrekt; tullen kan stoppa dig och kräva papper om de så önskar (och det åligger *dig* att styrka det påstådda värdet/ursprunget). Att det sedan inte sker så ofta i praktiken har inte så mycket att göra med hur lagen de facto ser ut.
Det är till och med så, att om du skickar en vara för garantireparation till t.ex. USA, så måste du kunna visa upp exporthandlingarna för detta, för att inte riskera *ny* moms/tull när utrustningen returneras till dig.
Och naturligtvis gäller importregler även begagnade varor (samt gåvor över visst värde). Det är strikt varuvärde som gäller enligt lagen. Om du sedan vill tro något annat så är det helt OK med mig, men Tullverket har en bra frågeservice på nätet om du vill veta mera (jag har även haft en lång och ingående diskussion med Tullen på Arlanda angående detta).
Jo, jag fattar men det jag menar är: Om jag kommer i shorts och t-shirt med en väska på ryggen med olika resemål samt en kamera-axelväska, kan då tullen gå genom vad som helst av mina saker och hävda att jag har köpt det utomlands och kräva en betalning? Skulle inte tro det. Om jag har köpt den via postorder och betalat tullavgift och reser 5 månader senare med samma kamera måste jag då ta med en massa papper för att styrka detta? Om det skulle vara så svart eller vitt så skulle tullen och resebolagen informera om detta till varje resenär innan resa.
från tullverkets hemsida:
Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du KÖPT under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.
Sen står det:
Tull- och skattefri privatinförsel från icke EU-land är endast
möjlig om
• varor medförs av en resande i dennes personliga bagage
• och under förutsättning att införseln inte är av kommersiell natur.
Införseln anses inte vara av kommersiell natur om den är av tillfällig art och varorna är avsedda för den resandes eller hans familjs eget bruk eller som gåva.
Vad är kommersiell natur och hur skall dom kunna bevisa att jag köpt kameran i t.ex usa?
Tillfällig art? Menar dom förbruknings artiklar då? Luddigt!
Dessutom säljer ju dom kameror på feta flygplatser, tax och duty free. Och då får man ju papper på det att visa upp i tullen. Hur vågar en vanlig svensson ta med kameror och andra föremål på sin resa om dom riskerar att betala tull för sina svensk-köpta grejer??
Min far bor i kina och han och hans kolegor tar med sig enorma mängder av dvdfilm hem till sverige på varje besök. En gång stoppade tullern en kolega till farsan och gick igenom hans samling. Alla bioaktuella filmer tog dom för att dom hävdade att det var piratkopiering medans han fick behålla alla andra. Även om omslagen klart såg "piratgjorda" ut. Tullen sa till han att dom kunde inte hävda att att filmerna i kina inte ska se ut så samt räknades det som privat bruk.
Filmer räknas väl som kommersiell natur????