ANNONS
Annons

Köpa Nikon D80 (18-135) i USA,och frakta hit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Thomander skrev:
....då så! Jag lade ner planerna på import och gled förbi Kameradoktorni Sthlm efter jobbet och hämtade en D80 18-135, har bara hunnit latja lite men det verkar onekligen vara en schysst kamera. Den är nästan slutsåld överallt men KD fick in 30 kit idag från Nikon....

Har någon tips på en bra extern blixt i rimlig prisklass?

/ Christian

synd då ;)
 
Thomander skrev:
....då så! Jag lade ner planerna på import och gled förbi Kameradoktorni Sthlm efter jobbet och hämtade en D80 18-135, har bara hunnit latja lite men det verkar onekligen vara en schysst kamera. Den är nästan slutsåld överallt men KD fick in 30 kit idag från Nikon....

Har någon tips på en bra extern blixt i rimlig prisklass?

/ Christian

till Nikon är det SB-800, SB-600 och SB-400 som gäller.

Har du pengarna så rekomenderar jag SB-800.
 
Hej,

Även om du nu redan köpt kameran så tänkte jag ändå passa på att säga att om man skickar paketet som rekomenderat brev/paket så det en tendens att slinka igenom utan problem.
 
Se till att den är använd i USA.
Du behöverinte betala ev Tull och moms om den är använd.
nda kruxet är att det kan vara svårt att li trodd om du har orginal kartongerna med.
 
AAVERDAL skrev:
Se till att den är använd i USA.
Du behöverinte betala ev Tull och moms om den är använd.

Oavsett om man använder kameran eller inte, så lär man vara tvungen att betala tull. Men risken att tullen skall misstänka att man köpt den utanför EU minskar ju. :eek:)
 
AAVERDAL skrev:
Se till att den är använd i USA.
Du behöverinte betala ev Tull och moms om den är använd.
Detta är helt fel. Verkar vara en oerhört seglivad myt...

Det enda som betyder något vid import, är marknadsvärdet när du tar varan över gränsen. Är t.ex. en kamera köpt utomlands och sedan hårt använd några månader, så kan det kanske vara aktuellt att försöka importera den med ett lägre marknadsvärde (din sak att styrka detta hävdade värde i så fall). Men, att det skulle vara tull- och momsfritt bara för att man packat upp sin nyinköpta kamera och fotat lite, det är helt fel.
 
Om kameran är använd när du passerar tullen behöver man naturligtvis inte betala tull. Då är det ju inte import. Import räknas för oanvända saker. Jag är hundra. Reser mycket och köper mycket när jag är borta. Skicka som gift och ta en extra försäkring av ups.
Vad spelar det för roll vilket land kameran är köpt i för försäkringsbolagen. Inget! alla saker ingår i hemförsäkringen upp till 10 000 ( iaf trygghansa ). Dom kan vilja ha kvitto men det äe brara att säga att den är köpt begad, genom ett företag, borttappat eller köpt utomlands. Då kan man skicka ett kort på föremålet för att styrka beviset. Funkar med instrument och allt möjligt. Det har dom sagt till mig i alla år ( har haft replokal och kameror i många år ).
 
jorgene skrev:
Detta är helt fel. Verkar vara en oerhört seglivad myt...

Det enda som betyder något vid import, är marknadsvärdet när du tar varan över gränsen. Är t.ex. en kamera köpt utomlands och sedan hårt använd några månader, så kan det kanske vara aktuellt att försöka importera den med ett lägre marknadsvärde (din sak att styrka detta hävdade värde i så fall). Men, att det skulle vara tull- och momsfritt bara för att man packat upp sin nyinköpta kamera och fotat lite, det är helt fel.

När jag åket till usa, eller japan eller kommer hem därifrån t.ex kan tullen stoppa mig där eller hemma och kräva papper på kameran jag har i handbagaget annars blir jag tvungen att pröjasa tull. he he. Då skulle ju ingen våga resa med sina grejer. Har man den i orginal förpackningen får man skylla sig själv. Har köppt nästan all foto och video utr. utomlands och jag avnänder den där ner sen tar den i mitt handbagage. Jag har alldrig blivit stoppad och har aldrig hört talas om någon som blivit det heller.
När det gäller andra varor som t.ex kläder finns det restriktioner för hur många av samma plagg man får ha med sig in. 3 = privat och 10 = import, osv.
 
henke-stenbäck skrev:
När jag åket till usa, eller japan eller kommer hem därifrån t.ex kan tullen stoppa mig där eller hemma och kräva papper på kameran jag har i handbagaget annars blir jag tvungen att pröjasa tull. he he. Då skulle ju ingen våga resa med sina grejer. Har man den i orginal förpackningen får man skylla sig själv. Har köppt nästan all foto och video utr. utomlands och jag avnänder den där ner sen tar den i mitt handbagage. Jag har alldrig blivit stoppad och har aldrig hört talas om någon som blivit det heller.
Det du skriver är faktiskt helt korrekt; tullen kan stoppa dig och kräva papper om de så önskar (och det åligger *dig* att styrka det påstådda värdet/ursprunget). Att det sedan inte sker så ofta i praktiken har inte så mycket att göra med hur lagen de facto ser ut.

Det är till och med så, att om du skickar en vara för garantireparation till t.ex. USA, så måste du kunna visa upp exporthandlingarna för detta, för att inte riskera *ny* moms/tull när utrustningen returneras till dig.

Och naturligtvis gäller importregler även begagnade varor (samt gåvor över visst värde). Det är strikt varuvärde som gäller enligt lagen. Om du sedan vill tro något annat så är det helt OK med mig, men Tullverket har en bra frågeservice på nätet om du vill veta mera (jag har även haft en lång och ingående diskussion med Tullen på Arlanda angående detta).
 
EN AV DE FRÅGOR JAG STÄLLT TILL TULLVERKET (Aug 2004):

Vad gäller för regler om man vill köpa en lite dyrare kamera när man besöker t.ex. USA? En gång i tiden har jag för mig att kameror, objektiv, etc räknades som "reseutrustning" om dessa köptes in -- och användes -- under resan ifråga. Således kunde de tas in tull-/skattefritt vid hemkomst. Har jag rätt?: är det i så fall fortfarande på detta vis? Om jag har fel: vad får jag betala vid hemkomst om jag köper en kamera eller ett objektiv för, säg, 10000:- i USA?



SVARET TULLVERKET SKICKADE TILLBAKA:

Andra varor än alkohol- och tobaksvaror får föras in tull- och skattefritt till ett sammanlagt värde av för närvarande 1700 kr. Köper du t.ex. smycken, kläder eller elektronikvaror på din resa, var uppmärksam på att du enbart får tull- och skattefrihet för ett sammanlagt värde av 1700 kr. I detta belopp inräknas även starköl, snus och reseutrustning som köpts under resan.

Det är inte möjligt att dela upp värdet på enskilda varor. Resande har möjlighet att åberopa en s.k. schablontull på 3,5%, under förutsättning att varorna ingår i den personliga resandeutrustnignen. Schablontullen kan användas för införsel av varor i icke kommersiellt syfte upp till ett värde av för närvarande 3500 kr. Schablontullen kan dock inte tillämpas på tobaksvaror utöver den s.k. resanderansonen.

Detta är alltså inte tillämpligt om du ska handla för cirka 10000 kr som du säger. Så det måste bli en privatimport med förtullning som följd. Gå på rött och deklarera det inhandlade. Tull debiteras då på tullvärdet som förenklat är varans värde + ev frakt- och försäkringskostnader fram till EU:s gräns. Moms debiteras på tullvärdet + tullavgiften.

Tullavgift på kameror; digitalkameror (8525) 0%, vanlig kamera (9006) 4,2%. Objektiv; (9002) 6,7%.
Momsen är 25%.

Hoppas du blir nöjd med svaret. Hoppas det inte blev för krångligt.

Med vänlig hälsning
Xxxxxxx Xxxxx, Tullverket Östersjöregionen.
 
Om jag har en släkting i USA som kommer hit så är det väl inget konstigt om de har en kamerautrustning med sig för att fotografera detta vackra land. Släktingen lånar så klart ut sin utrustning till sin fattige släkting och åker tomhänt tillbaka utan kamera. Man skall inte förakta den snälla släkten som vill låna ut lite grejer...he he!
 
jorgene skrev:
Det du skriver är faktiskt helt korrekt; tullen kan stoppa dig och kräva papper om de så önskar (och det åligger *dig* att styrka det påstådda värdet/ursprunget). Att det sedan inte sker så ofta i praktiken har inte så mycket att göra med hur lagen de facto ser ut.

Det är till och med så, att om du skickar en vara för garantireparation till t.ex. USA, så måste du kunna visa upp exporthandlingarna för detta, för att inte riskera *ny* moms/tull när utrustningen returneras till dig.

Och naturligtvis gäller importregler även begagnade varor (samt gåvor över visst värde). Det är strikt varuvärde som gäller enligt lagen. Om du sedan vill tro något annat så är det helt OK med mig, men Tullverket har en bra frågeservice på nätet om du vill veta mera (jag har även haft en lång och ingående diskussion med Tullen på Arlanda angående detta).

Jo, jag fattar men det jag menar är: Om jag kommer i shorts och t-shirt med en väska på ryggen med olika resemål samt en kamera-axelväska, kan då tullen gå genom vad som helst av mina saker och hävda att jag har köpt det utomlands och kräva en betalning? Skulle inte tro det. Om jag har köpt den via postorder och betalat tullavgift och reser 5 månader senare med samma kamera måste jag då ta med en massa papper för att styrka detta? Om det skulle vara så svart eller vitt så skulle tullen och resebolagen informera om detta till varje resenär innan resa.
från tullverkets hemsida:
Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du KÖPT under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

Sen står det:
Tull- och skattefri privatinförsel från icke EU-land är endast
möjlig om
• varor medförs av en resande i dennes personliga bagage
• och under förutsättning att införseln inte är av kommersiell natur.
Införseln anses inte vara av kommersiell natur om den är av tillfällig art och varorna är avsedda för den resandes eller hans familjs eget bruk eller som gåva.

Vad är kommersiell natur och hur skall dom kunna bevisa att jag köpt kameran i t.ex usa?
Tillfällig art? Menar dom förbruknings artiklar då? Luddigt!

Dessutom säljer ju dom kameror på feta flygplatser, tax och duty free. Och då får man ju papper på det att visa upp i tullen. Hur vågar en vanlig svensson ta med kameror och andra föremål på sin resa om dom riskerar att betala tull för sina svensk-köpta grejer??
Min far bor i kina och han och hans kolegor tar med sig enorma mängder av dvdfilm hem till sverige på varje besök. En gång stoppade tullern en kolega till farsan och gick igenom hans samling. Alla bioaktuella filmer tog dom för att dom hävdade att det var piratkopiering medans han fick behålla alla andra. Även om omslagen klart såg "piratgjorda" ut. Tullen sa till han att dom kunde inte hävda att att filmerna i kina inte ska se ut så samt räknades det som privat bruk.
Filmer räknas väl som kommersiell natur????
 
I det extrema fallet så kan landet du skall turista i hävda att det är saker du tagit med för att sälja och kräva dig på tull och VAT på dem. Har jag mycket och dyra skaker med mig brukar jag för säkerhetsskull fylla i en deklaration över vad jag tar med in i landet och att det skall föras ut ur landet igen.
 
henke-stenbäck skrev:
Jo, jag fattar men det jag menar är: Om jag kommer i shorts och t-shirt med en väska på ryggen med olika resemål samt en kamera-axelväska, kan då tullen gå genom vad som helst av mina saker och hävda att jag har köpt det utomlands och kräva en betalning? Skulle inte tro det. Om jag har köpt den via postorder och betalat tullavgift och reser 5 månader senare med samma kamera måste jag då ta med en massa papper för att styrka detta? Om det skulle vara så svart eller vitt så skulle tullen och resebolagen informera om detta till varje resenär innan resa.
från tullverkets hemsida:
Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du KÖPT under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

Sen står det:
Tull- och skattefri privatinförsel från icke EU-land är endast
möjlig om
• varor medförs av en resande i dennes personliga bagage
• och under förutsättning att införseln inte är av kommersiell natur.
Införseln anses inte vara av kommersiell natur om den är av tillfällig art och varorna är avsedda för den resandes eller hans familjs eget bruk eller som gåva.

Vad är kommersiell natur och hur skall dom kunna bevisa att jag köpt kameran i t.ex usa?
Tillfällig art? Menar dom förbruknings artiklar då? Luddigt!

Dessutom säljer ju dom kameror på feta flygplatser, tax och duty free. Och då får man ju papper på det att visa upp i tullen. Hur vågar en vanlig svensson ta med kameror och andra föremål på sin resa om dom riskerar att betala tull för sina svensk-köpta grejer??
Min far bor i kina och han och hans kolegor tar med sig enorma mängder av dvdfilm hem till sverige på varje besök. En gång stoppade tullern en kolega till farsan och gick igenom hans samling. Alla bioaktuella filmer tog dom för att dom hävdade att det var piratkopiering medans han fick behålla alla andra. Även om omslagen klart såg "piratgjorda" ut. Tullen sa till han att dom kunde inte hävda att att filmerna i kina inte ska se ut så samt räknades det som privat bruk.
Filmer räknas väl som kommersiell natur????

Hela ditt resonemang faller på att det är DU som är skyldig att visa var du köpt kameran.
Du behöver inte ha kvittot med dig när du reser utan det går bra att skicka in en kopia i efterhand.

Och ja, tullen kan gå igenom dina saker och om dom misstänker import kräv att du styrker att så inte är fallet.

Detta är inget som helst problem om man har vitt mjöl i påsen men att stå där med en ny kamera med ett serienummer som påvisar att den är säld utanför EU kanju bli lite svettigt.


Någon som har koll på om det tillkommer någon straffavgift för det man gått på grönt med och som hittats i tullens kontroller?
Är det dyrare att gå på grönt och åka dit än att gå på rött från början?
 
henke-stenbäck skrev:
Jo, jag fattar men det jag menar är: Om jag kommer i shorts och t-shirt med en väska på ryggen med olika resemål samt en kamera-axelväska, kan då tullen gå genom vad som helst av mina saker och hävda att jag har köpt det utomlands och kräva en betalning? Skulle inte tro det. Om jag har köpt den via postorder och betalat tullavgift och reser 5 månader senare med samma kamera måste jag då ta med en massa papper för att styrka detta?

===============================

från tullverkets hemsida:
Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du KÖPT under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

Sen står det:
Tull- och skattefri privatinförsel från icke EU-land är endast
möjlig om
• varor medförs av en resande i dennes personliga bagage
• och under förutsättning att införseln inte är av kommersiell natur.
Införseln anses inte vara av kommersiell natur om den är av tillfällig art och varorna är avsedda för den resandes eller hans familjs eget bruk eller som gåva.

1. Inte kräva betalning, men om de "är på det humöret" så kan de kräva att du styrker ursprunget/värdet (risken ökar ju såklart om det är lite dyrare varor det handlar om). I praktiken får du i så fall säkert en tid på dig att visa upp dessa papper, genom att skicka dem i efterhand etc.

2. Här står det ju bara att gränsen 1700SEK gäller för tull- och skattefri import -- samt att *sådan* import bara är möjlig om dessutom villkoren som nämns är uppfyllda. (Jämför svaret från Tullen jag återgav i tidigare inlägg. För mitt fingerade objektivköp för 10000SEK -- som använts på resan! -- var det ju glasklart besked: Gå på Rött och betala tull och moms).


Man skall ju så klart inte överdriva riskerna med att åka fast, eller Tullens ork/vilja/prioritering/förmåga att genomdriva dessa regler. Faktum är dock att lagarna finns och Murphys Lag ger ju att den enda gången på året Tullen kollar detta, är när just *du* kommer tillbaka från USA med en ny D2X och glugg i väskan. Att då åka på 10-15000kr i avgifter kan ju vara lite surt (och tullen tar dina grejor i förvar tills du kan betala).
 
Dajo skrev:
Någon som har koll på om det tillkommer någon straffavgift för det man gått på grönt med och som hittats i tullens kontroller?
Är det dyrare att gå på grönt och åka dit än att gå på rött från början?
Har inte de reglerna i huvudet, men åker du fast så åker du ju fast för varusmuggling och det skulle förvåna mig om det inte är förenat med starffavgifter? Om inte annat, så riskerar man väl böter/dagsböter + brottsregister för själva brottet?
 
Varför köpa kameran i ett annat land till och börja med om man vill betala tull????? Vad tjänar man på det?
Det man kan göra är att begära tillbaka momsen på flygplatsen i det land man köpt grejen och sen betala momsen/tull i sverige.
Jag hade problem med en futurama box jag beställt från cdwow i tullen. Det står inget på deras hemsida varifrån den skickas och jag hade ingen lust att betala tull. Så jag ringde tullverket på arlanda och dom sa att jag kunde strunta i att betala/hämta ut den så skickade dom tillbaka den. Det var tydligen ganska vanligt. Så om det går att köpa kameran via ebay från usa el. hk och det går att betala på faktura kan man ju kolla med arlanda vilka regler som gäller.
Det finns kryphål till allt!
 
henke-stenbäck skrev:
Varför köpa kameran i ett annat land till och börja med om man vill betala tull????? Vad tjänar man på det?
Det man kan göra är att begära tillbaka momsen på flygplatsen i det land man köpt grejen och sen betala momsen/tull i sverige.
Jag hade problem med en futurama box jag beställt från cdwow i tullen. Det står inget på deras hemsida varifrån den skickas och jag hade ingen lust att betala tull. Så jag ringde tullverket på arlanda och dom sa att jag kunde strunta i att betala/hämta ut den så skickade dom tillbaka den. Det var tydligen ganska vanligt. Så om det går att köpa kameran via ebay från usa el. hk och det går att betala på faktura kan man ju kolla med arlanda vilka regler som gäller.
Det finns kryphål till allt!

Många länder betalar tillbaka momsen om man för ut varan ur landet men inte alla.

Att få betala med faktura är nog att anse som extremt ovanligt. postförskott eller förskott är vad som gäller.

Vissa saker är billigare även om man betalar tull och moms även om "vinsten" naturligtvis blir mindre. Ett annat skäl att importera kan vara tillgänglighetsproblem i europa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.