Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikon D-100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Jansson

Ny medlem
Hej Panelen,

Jag står i begrepp att köpa en beggad Nikon D-100, jag har fått ett erbjudande jag inte kan säga nej till, kamerahus+UV Hus plus strobes till ett mkt bra pris...det är främst undervattensfoto den skall användas till...

Innan jag bär iväg och slår till vill jag kolla lite synpunkter/feedback på denna kamera.

Tex, vad behöver jag köpa för objektiv? tillägas bör att jag är glad amatör och ganska grön på detta så jag har ingen aning om vad man behöver...

MVH// Richard

Om du ska använda den till UW i första hand så beror det ju lite på vad du får med för port till huset och om du har plåtat UW förut och vad du vill plåta.

För det mesta brukar man börja med vidvinkel när man kör under vatten för att sedan ge sig på macro, men det behöver man ju inte göra.
Jag skulle nog köpa en glugg som passade porten som följde med för att slippa den utgiften också på en gång. Och absolut ingen zoom utan en fast glugg.

Greven

Vill nog invända mot detta.
Man börjar med det lättaste, macro. P g a vattensikten i Nordiska vatten är det inte så ofta man kan använda vidvinkel.

Greve Nickon skrev:
Om du ska använda den till UW i första hand så beror det ju lite på vad du får med för port till huset och om du har plåtat UW förut och vad du vill plåta.

För det mesta brukar man börja med vidvinkel när man kör under vatten för att sedan ge sig på macro, men det behöver man ju inte göra.
Jag skulle nog köpa en glugg som passade porten som följde med för att slippa den utgiften också på en gång. Och absolut ingen zoom utan en fast glugg.

Greven

Jag har fotat UW förut, har nu en Nikon Coolpix 5700 med Ikelite hus och strobe till.
Jag föredrar att fota macro, tycker det är roligast. Dock kommer jag att börja fota mer vidvinkel då den nya kameran har större potential för detta med rätt kringutrustning.

Låt oss reda ut begreppen lite, port? jag tror inte jag får med nån sån, killen som säljer ska uppgradera till en D2X och misstänker att han kan flytta med port/portar till nya kameran?
Kan du enkelt beskriva vad en port fyller för funktion?

Port är det "rör" som sitter framför kameran där gluggen sticker ut. Det är olika portar för olika gluggar.

Greven

Greve Nickon skrev:
Port är det "rör" som sitter framför kameran där gluggen sticker ut. Det är olika portar för olika gluggar.

Greven

Okaj Greven, då är jag med...

Så, om jag då vill ha en "standard/allround" glugg och en vidvinkel, vad rekommenderas? Jag har kikat runt lite på nätet och det finns ju sjukt många varianter....

Richard

Det beroro på.
Vad är det för märke på huset till att börja med?
Om man kollar på Ikelite vilket är vad jag har så finns det en lista över rekomenderade portar till varje optik som Nikon tillverkar. Jag vet dock inte om denna lista gäller även med digitalhusen eftersom du får en annan bildvinkel i och med DX sensorn.

Det jag skulle göra om jag var du är nog att knalla iväg med grejerna till din lokala dykhandel och be dom plocka hem den port du ska ha. Oftast så har dom bra koll.

Greven

Greve Nickon skrev:
Det beroro på.
Vad är det för märke på huset till att börja med?
Om man kollar på Ikelite vilket är vad jag har så finns det en lista över rekomenderade portar till varje optik som Nikon tillverkar. Jag vet dock inte om denna lista gäller även med digitalhusen eftersom du får en annan bildvinkel i och med DX sensorn.

Det jag skulle göra om jag var du är nog att knalla iväg med grejerna till din lokala dykhandel och be dom plocka hem den port du ska ha. Oftast så har dom bra koll.

Greven

Huset är av märke Sea&Sea och såhär står det i specen på deras hemsida:
"Compatible with all NX housing ports and gears."
Om det nu är svar på frågan :)
Jag får betala vad huset kostar nytt och får med en D100 och två strobes på köpet kan man säga....det som saknas är ju portar och objektiv...känns som ett erbjudande jag har svårt att motstå, fast jag inser ju att jag har lite att lära vad det gäller systemkameror, men det blir en skoj utmaning....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar