Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

evelinaav

Ny medlem
Jag bor för tillfället i USA och ska om en månad åka till Californien och resa runt där i nästan tre veckor. Och jag vill ha en ordentlig kamera som jag kan få bra bilder av och känner att det är ett perfekt tillfälle att skaffa mig en systemkamera. Jag har gått och tänkt på att inhandla mig en systemkamera men då är ju såklart frågan vilken man ska välja.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet men gärna lär mig vill jag ha en kamera som är enkel fast ändå en man kan utvecklas med.

Jag har varit och kollat på två olika kameror,
Canon EOS 1000D och Nikon D3000, båda medföljer ett 18-55 objektiv.

Men jag tycker ingen av dom här kamerorna var sköna att hålla i och vad jag läst och hört ska den vara bekväm för handen?
Och jag är nog mer för en Canon om jag ska välja mellan dom olika märkena.

Någon som vet, både prismässigt och kvalitét någon liknande Canons?
Skulle vara skönt om någon som kan vill hjälpa en lite på traven. :)
 
Här är en lista på liknande instegskameror som alla kan vara värda att titta på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=693306,425303,314315,823139,483373,644851,493546,712470

Där kan du botanisera i funktioner och specifikationer mellan de olika kamerorna.

Canon 1000D är äldst av alla i den jämförelsen och att tvingas välja ISO mellan 100 och 1600 kan jag tycka verkar lite begränsande. I så fall är nog den nyare 1100D att föredra om du vill ha en Canon. Andra saker att fundera på kan vara om du vill kunna filma? Det klarar bara vissa av modellerna. Hastigheten för seriebildtagning varierar ganska mycket så det kan du kolla på om du tror du kommer behöva ta snabba serier, enligt mig inte så viktigt. etc.etc.

Hur som helst, alla dessa tar garanterat tillräckligt bra bilder så det är mer en fråga om vilken som är bekväm att använda. Ergonomi kan man inte just läsa sig till så det är bara att stega iväg till affären och känna på dem.

Hans Brauer tar även upp ett väldigt bra tips om du vill kunna växa i kameran. Ta ett steg upp från dessa "kompaktkameror i systemkamerakläder", lite dyrare och mycket bättre.
 
Jag har tittat runt lite och hittat Nikon D3100 för ett rätt bra pris.
Anledningen till att jag inte är så mycket för Nikon är för att jag hade en digitalkamera, en kompaktkamera som jag inte alls är nöjd med.
Har varit inne och kollat lite på Sonys också, är dom bra? Eller ska man lyssna på alla som säger "håll dig till Nikon eller Canon"?

Det är jättesvårt och jag hittar ingen butik här som jag kan åka till och kolla. Dåligt utbud på dom ställena jag varit på...
 
Det heta tipset om vem du ska lyssna på gällande kameraköp är: Ingen. Lyssna inte på någon. Alla har olika preferenser och bara för att mina uppfylls av Pentax betyder inte att dina gör det. Kolla gärna på annat än Canon och Nikon då det finns gott om kameror som är minst lika kompetenta.
 
Jag bor för tillfället i USA och ska om en månad åka till Californien och resa runt där i nästan tre veckor. Och jag vill ha en ordentlig kamera som jag kan få bra bilder av och känner att det är ett perfekt tillfälle att skaffa mig en systemkamera. Jag har gått och tänkt på att inhandla mig en systemkamera men då är ju såklart frågan vilken man ska välja.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet men gärna lär mig vill jag ha en kamera som är enkel fast ändå en man kan utvecklas med.

Jag har varit och kollat på två olika kameror,
Canon EOS 1000D och Nikon D3000, båda medföljer ett 18-55 objektiv.

Men jag tycker ingen av dom här kamerorna var sköna att hålla i och vad jag läst och hört ska den vara bekväm för handen?
Och jag är nog mer för en Canon om jag ska välja mellan dom olika märkena.

Någon som vet, både prismässigt och kvalitét någon liknande Canons?
Skulle vara skönt om någon som kan vill hjälpa en lite på traven. :)

Det finns inga dåliga, nya systemkameror. Jag tycker du ska prova och känna på flera och välja den du trivs att jobba med. Lagom stor för dina händer, enkelt menysystem, att du tycker knappar och rattar sitter där det passar dig. Titta även på de andra och inte bara Canon och Nikon. Pentax har bra funktioner, Sonys kameror tycker jag personligen är mycket sköna att hålla i. Jag har trots det Pentax- och fr a Nikonsystem :) Har man familj eller kompisar som har ett visst system kan det vara idé att köpa samma eftersom man kan prova/låna tillbehör och optik av varandra då.

Hälsn Maria
 
Det heta tipset om vem du ska lyssna på gällande kameraköp är: Ingen. Lyssna inte på någon. Alla har olika preferenser och bara för att mina uppfylls av Pentax betyder inte att dina gör det. Kolla gärna på annat än Canon och Nikon då det finns gott om kameror som är minst lika kompetenta.

Det enda rådet som egentligen funkar är att du tar ett par beslut:

Alla kameror i instegs segmentet (Listan du fick länk till) är i princip lika bra.
Det som avgör köpet är sådana saker som:
  1. Känner jag någon med samma märke?
  2. Är det viktigt att filma?
  3. Hur stor budget har jag?
  4. Hur känns kameran i handen?
  5. Hur ser det ut genom sökaren?
  6. Vad är utbudet på objektiv?
  7. Hur många bilder kan jag ta på en laddning?
  8. Vad vill jag helst fotografera?
  9. Vad är det som jag inte gillar med den kamera jag har? (Telefon, kompakkamera, eller superzoom spelar ingen rolll)

Du måste kunna känna på kamerahusen, annars är det som att köpa grisen i säcken.
I värsta fall så beställ en kamera, lämna tillbaka den om den inte känns bra och beställ en annan.
 
Senast ändrad:
Debatterna kring val av system och Nikons och Canons fördelar i detta sammanhang gäller bara om man planerar dyrare objektivinköp och har ingen relevans om man skall köpa en instegskamera med kitobjektiv. Alla märken är bra med sina egna egenskaper.
 
Att köpa ett visst märke för att någon du känner har en.är enligt min mening ett dåligt råd,köp en kamera som passar dig,om det sen visar sig att din kompis har samma märke är det bara ett stort plus.Du har ingen nytta av tillgång av massa objektiv om du inte trivs med din kamera.
 
Beror väl på vilken kompis det är också. Har man en Canon-kompis som kastar L-objektiv efter alla han ser kan det ju vara trevligt att ha Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.