Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa min första FX kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... så kanske borde satsa på en d7100 samt ett bra macro objektiv då....?

Jag har alltid använt Nikon... Men man kan alltid vara öppen för nya ideer. Vilken Canon kamera skulle pass mig bäst?

Om jag skulle "byta" till Canon, skulle detta vara till min fördel? Har deras macro-objektiv möjligen bättre egenskaper? Ge mig gärna tips vilka macro-objektiv jag ska titta på!

Nej, att byta till Canon ger dig inga fördelar, båda systemen är ungefär lika bra på sådant här, möjligtvis finns det minimala skillnader till Nikons fördel vad det gäller dynamiskt omfång och färgåtergivning om vi talar om kameror med sensor i APS-C storlek. Dessutom har vad jag vet alla Canons APS-C kamereror antialiasfilter som nog oftast mest är till nackdel om du fotograferar insekter och natur.

I stort sett alla macrobjektiv är bra, och du har redan ett av de absolut bästa av dessa, och du lär nog inte märka någon skillnad om du byter till Canon. Din nuvarande Nikon 105:a fungerar dessutom mycket bra med Nikons telekonverter TC-20E III som dubblar brännvidden vilket gör det lättare att fotografera skygga insekter som t.ex. fjärilar och trollsländor utan att skrämma dem.

Du talade tidigare om att croppa för att komma närmare, om det är så att problemet är att du inte
kommer tillräckligt nära kan nog en TC-20E III vara bättre spenderade pengar än att byta kamerahus även om en D7100 med 24 anitalisfilterfria megapixlar säkert inte är helt fel det heller. Om det är lönt att byta kamerahus beror ju förstås lite på vad du har nu.

Att tänka på om man byter till en högupplösande kamera som Nikon D7100 eller för den delen D800 är att alla misstag syns väldigt bättre, är optiken aningen oskarp syns det bättre, är det lite rörelseoskärpa syns det också bättre. Bara för att man har fler pixlar att visa i 100% innebär det inte
att man nödvändigtvis den tekniska kvaliteten i övrigt tål att skärskådas så noggrant.
 
Fördelen med Canon skulle vara 1-5x objektivet MP-E65, men tror egentligen inte att det finns så stor anledning att gå så mycket mer upp i förstorning än 1x om man inte ska stacka. Bättre då att beskära och använda pixlarna till det det kan man göra utan att tappa i skärpedjupet. Annars som någon skrev lägg på ljus det gör ganska mycket och det gör att man kan använda något mindre bländare.
 
Unos förslag på en telekonverter är bra. Framförallt är det ju väldigt lätt att låna en konverter o testa några bilder. Antingen i butik Eller låna av ngn. Bor du i närheten så kan du få testa med en 1,4a hemma i trädgården.
 
Jag har både fullformataren D700 och en D7100 med den mindre APS-C. Den förstnämnda har 12 mio pixlar och den sistnämnda 24 mio. Det ser ut som om jag får samma bildkvalitet, men med APS-C får jag 1,5 förlängning med en 105.a, d v s 157 mm, vilket gör att jag kan stå på längre avstånd, när jag plåtar insekter.
Men D700:ans fullformat ger en finare suddigare bakgrund.

Kamera och Bild skriver:
"En större sensor med samma upplösning som en mindre sensor har generellt sett också bättre dynamiskt omfång. Anledningen till detta är att den större ytan leder till att sensorns pixlar kan samla in mer ljus innan den överfylls, eller överexponeras.
Större pixlar ger också en högre elektrisk signal, något som minskar behovet av signalens förstärkning, vilket ger upphov till brus i bilderna."
 
1:1 är ju ett förhållande till sensorn så man fotograferar en större yta med FF, vilket inte går att kompensera med längre bränvidd
 
Tack för alla svar. Det blir inte lätt det här :)

Men lutar mot d7100 + ett begagnat tc-20E (som Uno sa).
Kanske man ska skaffa en blixt typ sb900 / 910?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.