ANNONS
Annons

Köpa min första FX kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonMacro

Aktiv medlem
Vilken FX kamera ska jag köpa?
Hej alla på Fotosidan :)

Jag har bestämt mig för att gå över till en FX kamera för första gången i livet och tänkte fråga efter lite tips och råd :)

Jag har svårt att välja mellan D610 och D800 och skulle vilja ha lite åsikter om vilken av dessa två kameror jag ska välja.

Jag fotar enbart macro med mitt Nikon 105mm 2.8 VR, och det på nära håll. Problemet med detta objektiv är att det är ganska tungt så jag tänkte samtidigt inskaffa mig ett annat macroobjektiv och är villig att få lite hjälp här med!

MVH!
 
Tyngre

Fotar du på frihand så krävs ett ännu tyngre objektiv (150-180 mm) för att få samma förstoring på samma avstånd då du använder FX. Sigma 150 eller 180 har iofs bildstab, men om du tycker att lättviktsobjektivet 105/2,8 är tungt så vet jag inte om du ska byta...
 
Varför vill du byta till FX? Just makro är ju ett område där mindre sensorer är att föredra eftersom de ger större skärpedjup.
 
Om du enbart fotar macro så är det kanske ide att snegla på en olympus om-d och deras 60 mm macro. Litet, lätt, stabiliserat och utmärkt macroobjektiv. Inte ff, men m43 med dess högre pixeltäthet är i detta fall oftast en fördel.
 
On-topic: D610 räcker väl till det mesta och har i princip samma funktioner som D800, det jag kommer på konkret är väl just att D800 kan fota i 1/8000 slutartid och har 36 mp mot 24 mp.
D610 kan däremot ta 6 bilder per sekund.

Personligen hade jag valt D800 alla dagar i veckan. Nu när prisskillnaden inte är så stor längre.

Off-topic: Haha, det är ganska kul på forum på nätet. Folk frågar om en specifik produkt eller klass men får alltid 8 andra tips om att byta till ett annat märke, modell, storlek osv. innan någon ger ett konkret tips.
 
On-topic: D610 räcker väl till det mesta och har i princip samma funktioner som D800, det jag kommer på konkret är väl just att D800 kan fota i 1/8000 slutartid och har 36 mp mot 24 mp.
D610 kan däremot ta 6 bilder per sekund.

Personligen hade jag valt D800 alla dagar i veckan. Nu när prisskillnaden inte är så stor längre.

Off-topic: Haha, det är ganska kul på forum på nätet. Folk frågar om en specifik produkt eller klass men får alltid 8 andra tips om att byta till ett annat märke, modell, storlek osv. innan någon ger ett konkret tips.

Ofta är det väl inte så dumt att ta upp andra produkter när trådskaparnas val utifrån vad som beskrivs i ursprungsmeddelandet känns underligt. Det kan ju vara så att TS vill ha fullformat till något annat än macro, men som redan nämnts är en lite mindre sensor bättre för makro p.g.a. skärpedjupet. Ser vi till Nikonprodukter hade säkert t.ex. Nikon D7100 varit att föredra vid makrofoto.

Om man nu trots allt ska ha FX, hade jag också valt D800 alla dagar i veckan förutom tisdagar då jag valt D810 om jag haft pengar.

Själv behövde jag bara lyfta kameran till ögat för att valet av D800 skulle vara solklart bl.a. på grund av de mera spridda autofokuspunkterna. Fotograferar man på nära håll med litet skärpedjup är risken stor att man förlorar skärpan om man behöver mäta avstånd och sedan komponera om bilden. I och med att D800 är lite tyngre kommer den också att kännas bättre balanserad med 105:an och som Tonyeagle skrev så är det troligare att TS kommer att behöva ett större och tyngre macro objektiv än ett lättare vid byte till FX format.
 
Antar att detta kommer bli svårare än vad jag trott :)

Får åka till Scandinavian Photo på måndag och få lite expertråd!
 
Skaffade mig en D3s som första fx kamera! fantastisk kamera för en "billig" peng. Kickar fortfarande det mesta när det kommer till ISO även om den har några år på nacken!. )
 
När jag ska cropa och förstora mina macrobilder för att komma "närmare" det jag fotograferat (mestadels insekter)

Behöver du "croppa" är det ju främst många pixlar du vill ha. Att de sitter på en stor yta är bara en nackdel eftersom du då då måste öka avbildningsskalan för att insekten ska fylla ut bildrutan lagom mycket vilket i sin tur ger mindre skärpedjup.

Det här kan avhjälpas med fokusstacking där man i fotoshop eller liknande program slår samman de skarpa områdena från flera bilder tagna på olika avstånd, men det här är nog inget man gör på fri hand med levande insekter. Förutom att motivet är stilla behöver du stativ och macrosläde.

Inte så att det inte går att fotografera insekter med fullformat, men nej fullformat är inte det lämpligaste valet för macrobilder av insekter ute i naturen. Om du vill hålla dig till Nikon titta på Nikon D7100 istället. Då får du lika många pixlar att beskära från som i D600 fast på mindre yta och ett bättre autofokussystem som mer påminner om det i D800. Dessutom slipper du antialiasing filtret som finns på både D600 och D800 vilket gör bilderna lite krispigare
 
Jo har sett tekniken då man använder fokusstacking, men helst vill jag inte retuchera mina bilder alls^

macrosläde är overkill för mig :) Jag är endast ute i naturen och fotar på fri hand (har ett stativ men använder det sällan).
 
Hmm... så kanske borde satsa på en d7100 samt ett bra macro objektiv då....?

Jag har alltid använt Nikon... Men man kan alltid vara öppen för nya ideer. Vilken Canon kamera skulle pass mig bäst?

Om jag skulle "byta" till Canon, skulle detta vara till min fördel? Har deras macro-objektiv möjligen bättre egenskaper? Ge mig gärna tips vilka macro-objektiv jag ska titta på!
 
Har redan

Du har ju ett mycket bra macro! Att gå över till annat märke ger inget. Skaffa ett set mellanringar för ännu större förstoring. Prova också att fota med den inbyggda blixten.
 
Något som kan lyfta många macrobilder är att använda en blixt styrd av den inbyggda. Man kan hålla den i vänster hand och kameran i höger, stativ behövs inte. Med en extern ljuskälla kan man få ljus från sidan, bakifrån eller tom nerifrån. Det kan höja bilderna mycket mer än att gå från DX till FX. En D7100 kan styra de flesta nikonbilixtar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.