Hans Österlind
Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa en blixt till min Canon 550D och undrar om Canon Speedlite 270EX är ett bra alternativ eller om jag ska satsa på 430EX? Kruxet är att 430EX är ju dyrare och jag har inte så mycket pengar just nu och jag tänkte att 270EX kanske är bra som första blixt. Man kan ju alltid uppdatera längre fram i framtiden om man vill. Fast om jag ändå ska uppdatera kan jag ju satsa på 430EX från början.
Jag tänker fram och tillbaka.
Hej!
Jag använder en 270 EX på min Canon G9 kompakt, den är jättebra till den kameran.
Den stora nackdelen med Canons 270 EX är att den inte håller sig uppladdad i viloläge vilket gör att jag får vänta 20-30 sek från viloläge till dess att den kan blixtra och då kan motivet vara borta. Den väntan är för mig näst intill oacceptabel.
På 270 EX går det också att styra uteffekt och annat precis som vanligt och tar du version II av 270 EX så kan du styra den trådlöst med vissa kameror. Jag använder Nikon D300 och har en SB400 nästan jämt monterad bara för att den knappt märks vilket borde bli samma för dig med 270 EX. SB400 gör sitt jobb jättebra med sina begränsningar som man får lära sig jobba runt och när den inte duger kör jag med SB800.
Visst är en större blixt bättre, starkare, fler bilder i stöten men ger framför allt mjukare (reflekterat) ljus men är klart bökigare pga. storleken.
Åsikt:
Jag anser inte att man växer ur en blixt och måste köpa en ny dyrare och bättre, dessa blixtar kompletterar varandra på ett utmärkt sätt.
Den lilla blixten är till för lata dagar då man bara vill ha upplättningsblixt, bara ”slänga på” lite blixtljus för att ordna upp spretande färger i det befintliga ljuset eller bara få något bättre än den inbyggda direkta blixten.
Den stora blixten väljer man om man vill på ett mer exakt sätt vill ”ljussätta” ett motiv. Det som krävs för att man ska få full valuta för den stora blixtens fördelar är ett ständigt engagemang på plats när bilden skall tas annars är den mest till börda.