Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa med eller utan kitobjektiv till EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag skall köpa en EOS 450D och behöver inte kitobjektivet. Jag har ett Sigma 17-70 som jag idag kör som allround objektiv. Annars kör jag fasta objektiv, EF 24/2,8, EF 50/1,8 och Tamron macro 90/2,8.

Finns det någon anledning att köpa med EF 18-55 IS? Är det värt 700:- för att testa IS funktionen?

Finns det någon annan anledning?

Spontant tänkte jag då jag läste vad du har för andra objektiv att du kanske inte kommer få så stor behållning av kit-objektivet eftersom ditt 17-70 överlappar och troligen är bättre, men för 700 spänn... ja, då kanske det ändå är idé att köpa kit-objektivet och sedan sälja det om du inte gillar dess prestanda. IS är trevligt.

Anledningar att köpa 18-55 IS, det skulle vara IS-funktionen och att det också fått rätt bra kritik, speciellt nedbländat. Kolla recenssionerna på www.eflens.com

Kolla även den här tråden som just nu är igång.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=94299

Så mitt råd är att köpa det, prova och sedan utvärdera om du vill behålla det eller inte. Du kan ju alltid sälja det för 700 kr eller mer senare.

För det priset hade jag köpt den utan tvekan. Jag har till och med den förra kitgluggen, och det vet väl de flesta hur bra den är.

transalp-01 skrev:
Är det värt 700:- för att testa IS funktionen?
Japp. Kanske kommer du att trivas ännu bättre med detta objektiv äm med din Sigmazoom -- men även om du inte gör det är ju kitobjektivet utmärkt för inomhusfotografering t ex på kalas och liknande.

Jag har oxå Sigma 17-70 till min 350D och är helnöjd med det. Ändå funderar jag starkt på att köpa nya 18-55 IS. Varför? Jo vikten vid resa: 200g mot 500g gör stor skillnad i vissa lägen. Dessutom så [email protected] plus 3 stegs IS är perfekt vid kvällsbilder mot Sigmas [email protected].

TheJaff skrev:
Jag har oxå Sigma 17-70 till min 350D och är helnöjd med det. Ändå funderar jag starkt på att köpa nya 18-55 IS. Varför? Jo vikten vid resa: 200g mot 500g gör stor skillnad i vissa lägen. Dessutom så [email protected] plus 3 stegs IS är perfekt vid kvällsbilder mot Sigmas [email protected].

Jag beställde med kitobjektivet och hämtade precis ut paketen. Ingen vidare känsla i objektivet men det får visa vad det går för. Får väl se om det säljs i augusti. Mina 700:- borde jag få tillbaka hopas jag.

Ska du fotografera med känslan ska du uteslutande köpa L-objektiv. Sen behöver du inte fotografera alls. För tekniknördar räcker det att sitta och väga dem i handen.

Med detta vill jag alltså ha sagt att kitobjektivet går utmärkt att fotografera med, men det är inget landmärke när det gäller gedigenhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar