Annons

Köpa KMD5D i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Niikki

Ny medlem
Hej. Funderar på att köpa en KMD5D i USA. Något jag bör tänka på? Något som skiljer kameran från en köpt i SE?

Ingen värdsgaranti

Tyvärr så verkar garantin för en kamera köpt i USA inte gälla för en reparation hos KM i europa. Du får skicka kameran til USA för garantirep.

/Jörgen

Är du säker på det Jörgen?

Åtmindstånde tidigare så har KM haft worldwide garati, men det kanse är ändrat med nya sevice avtalet som numera ligge hoss zieger?

Men om du köper från USA så får du räkna med, frakt + tull + moms om du tar den postvägen. Det blir nästan ingen skillnad mot att köpa i Sverige. Om du däremot köper direkt i butik så kan du spara en tusenlapp eller två. Glöm inte att lokal VAT tillkommer vid köp i butik, brukar ligga runt 8% men skiljer sig från stat till stat.

KM hade världsgaranti för någon månad sen iaf, tror inte de har ändrat på det. Men ring och fråga för säkerhets skull.

TAMRON ett skräckexempel på dålig garantiservice

jorgen.hubner skrev:
Tyvärr så verkar garantin för en kamera köpt i USA inte gälla för en reparation hos KM i europa. Du får skicka kameran til USA för garantirep.

/Jörgen

Det kan verkligen vara värt att betala några spänn för en lokal kontakt. Då kommer de inte undan garantireparationerna så lätt. I värsta fall kan man ju hota med "Sverker" i TV.

Jag köpte hur som helst ett Tamron 24-135 på B&H:s webb i USA i våras. Allt det gick mkt bra och jag tjänade 800 spänn men det var inte därför jag köpte det där utan för att Cyberphoto inte kunde sälja mig ett (fanns endast till Nikon).

Efter ett tag började jag misstänka att objektivet led av en aning back focus (inte mycket men ändå märkbart i vissa situationer). Jag kontaktade då den verkstad i Sverige som agenten Focus Trading hänvisade mig till men de hade inte utrustning för detta utan bollade mig vidare till Tamron i Tyskland. Jag pratade med deras kundservice som uppmanade mig att skicka in objektivet.

Jag skickade med mina testutskrivter som visade att objektivet bakfokuserade c:a 2 cm. Jag skickade även med tester med andra objektiv som jag har bl.a. ett Tamron 90 mm som uppför sig helt perfekt (jag ville visa att det nog inte var kamerahuset det var fel på). Jag hade dessutom gott om garantitid kvar. Jag talade om att det var köpt i USA så det var inte okänt för dem (kvitton och allt).

Jag fick tillbaka objektivet blixtsnabt med vändande post med ordagrann text :

"This TAMRON lens was developed for similar mirror reflex cameras. We don't advise it with digital cameras. For the high requirement of digital cameras Tamron developed special objectives. These have a high resolution, a small vignetting and a better renumeration against scattered light."

Sen följer en lista med 8 objektiv de tycker jag borde köpa istället.

Detta är ju som alla förstår "rena löjan". Mitt 24-135 är ett fantastiskt användbart och skarpt objektiv (om jag hjälper det det med MF). Sanningen är att det faktiskt passar utmärkt ihop med D7D och mitt enda problem är AF! Särskilt larvigt blir detta när man betänker allt elände som folk rapporterat om deras stora problem med både skärpa och AF på ett antal av deras nya digitalanpassade objektiv (bl.a. 28-75/2,8 och 18-200/3,5-6,3). Sanningen är ju att det inte finns nåt sånt "digitalkamera"-samband alls. Mina nyligen inköpta gamla Minolta orginal (24, 50 och 70-210) har ju t.ex. inte dessa problem och de är nästan 20 år gamla.

Jag kan inte se annat än att TAMRON gjort det jäkligt lätt för sig här. Kanske hade jag haft bättre tur om jag kunnat köpa det i Sverige hos Cyberphoto och haft dem i ryggen istället för B&H "over there".

Sen avslutar man med följande interna uppmaning till den egna personalen: "Please send it back unrepaired. For the item unrepaired we wil charge handling costs of E 15.00 and the freight cost! De har trots allt haft den goda smaken att inte skicka nån räkning ännu.

Man undrar ju varför deras kundservice upplyste mig om att detta var en "dead end". Då hade jag ju kunnat spara 250 spänn på ett "rek" till Tyskland till 0 och ingen nytta. Jag måste säga att jag nog inte hämtat mig ännu från deras arroganta bemötande.

Jag tänker i alla fall skriva till ansvariga på TAMRON och berätta min story och jag tänker tala om att alla som är intresserade av dessa frågor på FS kan informera sig om deras policy och garantiservice på Sveriges största och viktigaste FOTO-community.

Så här deklarerar jag heligt att jag aldrig mer kommer att köpa ett TAMRON objektiv och jag uppmanar alla andra att tänka över om ni inte kan hitta en tillverrkare med likvärdiga produkter av bättre kvalitet, som tar bättre ansvar för sin dåliga produkter. Jag har faktiskt svårt att förstå att många dessa produkter i så stor utsträckning inte håller måttet idag. Är det ingen där som jobbar med kvalitetssäkring? AF-problemen är ju notoriska och har får man ju i ärlighetens namn säga att TAMRON inte är ensamma även om de har en usel service dessutom i världsklass. Det kan inte vara en vinnande kombination.

För ett år sedan

när jag skulle köpa min första digitalkamera hade jag två arbetskamrater som skulle över till USA varför det var intressant med en dSLR pga att de var rätt mycket billigare där. Kollade vilka som hade världsgaranti och Nikon och Canon svarade nej medans Pentax och KonicaMinolta svarade ja. Om det sedan dess har ändrats vet jag inte men kolla upp för säker hets skull. Tänk dock på att om man beställer från andra sidan skall man utgå från att man får betala moms på beloppet även om det finns sätt att kringå det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar