Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa KM 7D i Tyskland.

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Enligt pricerunner är det nu 3-4000 kr billigare att köpa en KM 7D i Tyskland. Skickar de? Garantier? Kan man som företag dra av tysk moms?
 
interior skrev:
Enligt pricerunner är det nu 3-4000 kr billigare att köpa en KM 7D i Tyskland. Skickar de? Garantier? Kan man som företag dra av tysk moms?

Skickar det, Ja, om de har den tjänsten
Garantier, Ja, eftersom den är köpt i EU.
Tysk moms dras av av företag, Ja ( I praktiken är den en intressant cirkus som sker, som kan tyckas motsägelsefull, men effekten är att du kan räkna av momsen när prylen tas in i verksamheten :) )
 
Jag köpte en KM D7D från Tyskland (pixxass.de) för ca två veckor sedan. Levererades så snart de fått in betalningen på deras konto. Enda nackdelen (som jag såg det) var att man inte kunde betala med kort, utan var tvungen att betala via banken. Tog lite längre tid på det viset. Å andra sidan kunde man betalat vid leverans, mot en ngt högre lev.avgift. Jag var nöjd, och fick minneskort och extra batteri "på köpet" (jmf med svenska priser).

Garantien har jag tolkat som att den är världsomspännande (hopaas jag har rätt...).

Jag beställde som privatperson, och kan därför inte uttala mig om moms-avdrag. :)
 
interior skrev:
Enligt pricerunner är det nu 3-4000 kr billigare att köpa en KM 7D i Tyskland. Skickar de? Garantier? Kan man som företag dra av tysk moms?

Du drar av tysk moms direkt med ditt VAT nummer, om handlaren du handlar från gör detta (de flesta fixar detta). DVS att du ligger aldrig ute med momsen, den dras av direkt.

Dave
 
Jag beställde min från pixxas för någon vecka sen också. Valde att betala vid leverans och fick den hela vägen till dörren på en vecka :)

Betalade 10700:- för hus + grepp.

Allt gick rätt smidigt och jag kan typ knappt ett ord på tyska heller.. Så nu får jag vell då kanske lite problem bara med att läsa manualen som är på tyska.
 
mrzoom skrev:
Allt gick rätt smidigt och jag kan typ knappt ett ord på tyska heller.. Så nu får jag vell då kanske lite problem bara med att läsa manualen som är på tyska.

jag köpte min kamera på technikdirect. funkade jättebra. sedan beställde jag en manual på svenska via minoltas hemsida. kostade ...hm ca 250:-, men å andra sidan hade jag då redan spara några tusen på affären genom köpet i tyskland, så jag tyckte inte det gjorde något.

...väntar på ett tamron 28-75 di ...kommer idagarna, hoppas jag!
 
Jag undrar också lite över garantin. Vet ni som beställt om det finns något att grubbla över?

Men framförallt:
thompan skrev:
jag köpte min kamera på technikdirect. funkade jättebra. sedan beställde jag en manual på svenska via minoltas hemsida.
Vad för manual skickas med – kan man få den på engelska? Hörde att någon fått en manual på bara svenska till sin DVD via technicDIREKT, men en engelsk duger gott åt mig.
 
Jo Javille skrev:

Vad för manual skickas med – kan man få den på engelska? Hörde att någon fått en manual på bara svenska till sin DVD via technicDIREKT, men en engelsk duger gott åt mig.

ein tysk manual. frågade efter svensk, men icke!
 
Så du har bestämt dig Janne!

Förhoppningsvis gör jag samma sak snart.

Du skriver:
"Jag har ringt till Minolta Sverige och fick info att om Europa garanti är rätt ifylld då gäller den även i Sverige i ett år".

Var kommer du att köpa din kamera? Kommer du behöva kontakta dem när du behöver service, eller kan du gå direkt via KonicaMinolta i Sverige?

Bonusfrågor: Vilka fel gäller den 1-åriga garantin och hur mycket kostar service när garantin gått ut?
 
Som jag förstod då är det fullständigt garanti i ett år.
Jag funderar på att köpa i USA - World-garanti. Om jag orkar vänta, kompis kommer från USA till jul  bara 700$ idag.
 
Hej!

Jag beställde min Dynax7D:a från technikdirekt. Det som medföljde var en tyskmanual, men den svenska finns som pdf på en av skivorna som finns med.

Mvh

Peter
 
Nome Nescio skrev:
Engelsk manual finns att ladda ned via Minoltas hemsida.

Var hittar man det? Jag kan bara hitta att man måste betala, och i så fall knagglar jag mig hellre fram på tyskan... men om det finns att få så...

PeterKorpi skrev:
men den svenska finns som pdf på en av skivorna som finns med.

Jasså, fick inte jag... det enda som jag hittade var en manual till Dimage Viewer... får gå hem och kolla en gång till...
 
Jag fick en separat skiva med som bara innehåller instruktionsböcker på olika språk.
Skulle vara väldigt konstigt om du inte fått någon.

Mvh

Peter
 
Kameran kom på 4 dagar.

Jag beställde ett 7D- hus, en blixt, ett lagringskort och nätadapter från pixxass i helgen och det kom igår ( torsdag ). Har även beställt en manual från Minolta - den har inte kommit ännu. Allt var OK. När jag betalt manualen och den extra fraktkostnaden tjänade jag över 4000 kr jämfört med t ex Cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.