Annons

Köpa kamera via eBay i Storbritannien?

Produkter
(logga in för att koppla)

gronfelt

Medlem
Någon som gjort det och som vill rekommendera eller varna?

Det finns ju rätt mycket annonser om nya kameror på brittiska eBay och i många fall kan prisskillnaden vara en eller ett par tusenlappar mot svenska priser. Säljarna har ofta många (tiotusentals) omdömen varav närmare 100% är positiva och ytterst få negativa.

Finns det någon hake? Är det risk för att man behöver betala moms och tull vid införseln, även om kameran skickas från England?

Som ett exempel har jag tittat på A200, som kostar drygt 5 000 med kitobjektivet i Sverige, på eBay finns den att hitta för ca 4 000 kr inklusive frakt med dagens växelkurs (lite växlingsavgift tillkommer förstås).

Det säljs ju också renoverade kameror, men där ska man kanske vara lite försiktigare?
 
Har handlat, fast från USA.
Kolla att säljaren säljer till ditt land!
Vad är skeppningskostnaden, kan i vissa fall bli skyhög.
 
Skeppningskostnaden är normalt runt 20-30 GBP, alltså ungefär 300-450 SEK.

Från USA ska man ju betala svensk moms och tull, men du kanske klarade dig?
 
gronfelt skrev:

Finns det någon hake? Är det risk för att man behöver betala moms och tull vid införseln, även om kameran skickas från England?
Nej, ingen tull eller moms tillkommer vid köp från England. Undantaget är Kanalöarna (Jersey, Guernsey, Aldernay och Sark) samt Isle of Man, som befinner sig utanför EU-zonen.
Kolla noga var kameran skickas ifrån, det finns en del HongKong handlare som är reggade på eBay.co.uk, där är det inte alltid uppenbart att kameran kommer att skickas från Hong Kong.

-- MW
 
Frågan är ju om det går att kolla det, eller om man får nöja sig med att lita på säljaren (om man nu vågar det) om det står att den kommer skickas från England.
 
gronfelt skrev:
Någon som gjort det och som vill rekommendera eller varna?

Det finns ju rätt mycket annonser om nya kameror på brittiska eBay och i många fall kan prisskillnaden vara en eller ett par tusenlappar mot svenska priser. Säljarna har ofta många (tiotusentals) omdömen varav närmare 100% är positiva och ytterst få negativa.

Finns det någon hake? Är det risk för att man behöver betala moms och tull vid införseln, även om kameran skickas från England?

Som ett exempel har jag tittat på A200, som kostar drygt 5 000 med kitobjektivet i Sverige, på eBay finns den att hitta för ca 4 000 kr inklusive frakt med dagens växelkurs (lite växlingsavgift tillkommer förstås).

Det säljs ju också renoverade kameror, men där ska man kanske vara lite försiktigare?

Jag köpte min a700 med vertikalgrepp från england (digitalrev) på ebay, fungerade hur bra som helst, beställde den på måndag och fick den hemlevererad på fredag. Enda nackdelen vara att menyer och manual var på engelska samt att jag fick köpa en ny laddkabel för 39:-.

Digitalrev är egentligen baserade i Hong Kong men i det här fallet så hade de ett gäng med kameror som de skickade från england, vet inte hur det är i dagsläget.
 
gronfelt skrev:
Och du klarade dig från tull/moms?

Ja, den skickades ju från england som det stod i annonsen så det var inga problem.

Är det någon av de större säljarna så lär det stämma om de skriver att den skickas från england/eu och då är det ju aldrig någon tull/moms.

När jag köpte min kamera med grepp så sparade jag ca 4000:- jämfört med att handla i sverige så det lär garanterat bli import nästa gång som jag ska ha ny kamera också.
 
Senast ändrad:
DanielSand skrev:
11,824 kr är säljkursen hos SEB i skrivande stund.
OK, men det blir fortfarande rätt dyrt. Känns som man jagar småpengar om man väljer att handla via dem.

EDIT: Lite billigare blir det ändå, men än så länge verkar man tjäna på att skicka från USA.
 
paul innergård skrev:
OK, men det blir fortfarande rätt dyrt. Känns som man jagar småpengar om man väljer att handla via dem.

EDIT: Lite billigare blir det ändå, men än så länge verkar man tjäna på att skicka från USA.

Ja, i många fall så tar engelsmännen ganska bra betalt. På ebay så kan det dock förekomma vissa bättre priser. Objektiv känns väl i regel som att de är billigare att köpa från USA
 
paul innergård skrev:
OK, men det blir fortfarande rätt dyrt. Känns som man jagar småpengar om man väljer att handla via dem.

EDIT: Lite billigare blir det ändå, men än så länge verkar man tjäna på att skicka från USA.
Det beror ju på vad det är du vill köpa. Ett 40D-hus kostar på www.warehouseexpress.com 620 GBP, dvs 7400 kr. På B&H i New York kostar den 1140 USD, dvs 6800 kr plus moms. Handlar man i USA får man inte heller cashback.

Slutpriset blir alltså för brittiskt köp 6000 kr, för det amerikanska 8500 kr.
 
DanielSand skrev:
Ja, i många fall så tar engelsmännen ganska bra betalt. På ebay så kan det dock förekomma vissa bättre priser. Objektiv känns väl i regel som att de är billigare att köpa från USA
Kollade priset på Canons 85 1,2. den hamnar på ca 14900 kr plus frakt och det är väl iofs ett bra pris som ligger nära USA. Men en del annat var nästan uppe i svenska priser.
 
paul innergård skrev:
OK, men det blir fortfarande rätt dyrt. Känns som man jagar småpengar om man väljer att handla via dem.

EDIT: Lite billigare blir det ändå, men än så länge verkar man tjäna på att skicka från USA.

Det beror ju på vad man tittar på. Skillnaden för en Sony A200 är 500 kr mot billigaste svenska butik. Om man tycker det är mycket eller lite beror ju på ekonomiska förutsättningar förstås, men det är ändå runt 10%.

Samsung GX-10 går för 5 600 ungefär, det är runt 1 500 billigare än lägsta svenska pris.

Andra grejer kostar däremot som i Sverige, eller mer i vissa fall.
 
en Nikon D300 kostar 11600 plus moms från ovannämda stället i Storbrittanien.

Det är väl Europa garanti på husen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.