Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera & objektiv i USA, New York, smart & vart? Eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

E-son

Medlem
Hej alla där ute, har en kompis som ska till USA och New York den 18 maj och undrar om man ska passa på att beställa ett objektiv med honom därifrån? Han undrar även om han ska passa på att köpa en digital systemkamera där?

Angående kameran så vet han inte riktigt vad han ska köpa, fotar mycket i naturen och jag tycker att han borde satsa på en med inbygg bildstabilisering men jag vet inte om det finns någon som har det idag, hittar inga Konica/Minolta kameror på cyberphoto? Har dom redan sålt ut alla som låg i lager eller har Sony tagit tillbaka dom för att byta märket? Frågan kvarstår dock, vilken kamera kan ni rekommendera honom där ute!

Så angående objektivet, jag hade precis i dagarna tänkt gå och köpa mig ett Canon 50/1.8 men nu såg jag i ett annat forum att man på "beach camera" i USA kunde köpa 50/1.4 för ca 2200 kronor. Och nu undrar jag om det är så har stor skillnad för då tänkte jag skicka pengar med min vän så får han köpa ut 1.4:an istället eftersom det då bara skiljer ca en tusenlapp?

Tacksamen för svar/Andreas
 
Tack för alla länkar. Ska in och kolla på B&H hemsida nu.

Men frågan om vilken kamera han ska köpa kvarstår och sen undrar jag om 1.4 är så mycket bättre än 1.8?

Mvh Andreas
 
E-son skrev:
Tack för alla länkar. Ska in och kolla på B&H hemsida nu.

Men frågan om vilken kamera han ska köpa kvarstår och sen undrar jag om 1.4 är så mycket bättre än 1.8?

Mvh Andreas

1.4 har bättre, snabbare och tystare AF, snäppet finare kvalité och sägs väl ha snyggare oskärpa (bokeh). 1.8 är skarpare på fullt öppet, och matchar väl 1.4:an helt i skärpa sen när båda bländas neråt.

1.8:an sägs väl vara mest prisvärd, men allt är lite mer påkostat och rejälare och finare i 1.4. Men själva ljuskänslighetsskillnaden är nog knappt en faktor att räkna med. 1.8 räcker långt.

Jag har inte jämfört dom själv, men läst tester och intryck lite varstans...det jag baserar mina uttalanden på.
 
Så kontentan är att om det bara skiljer en tusenlapp så är det helt klart värt att hosta upp den på 1.4?

Om det inte skiljer mer så lutar det åt att jag nappar på det, sitter just nu och kollar på B&H´s hemsida och det verkar nästan bli billigare att beställa gluggen över nätet och få den hemskickad.

Mvh Andreas
 
E-son skrev:
Så kontentan är att om det bara skiljer en tusenlapp så är det helt klart värt att hosta upp den på 1.4?

Om det inte skiljer mer så lutar det åt att jag nappar på det, sitter just nu och kollar på B&H´s hemsida och det verkar nästan bli billigare att beställa gluggen över nätet och få den hemskickad.

Mvh Andreas
Glöm ej momsen (25% påslag) och 2% påslag på köpbeloppet på kortet för köp i utländsk valuta.
 
E-son skrev:
Så kontentan är att om det bara skiljer en tusenlapp så är det helt klart värt att hosta upp den på 1.4?

Så kan man ju se det om man tänker på det viset. =)

Du får ju en klart fin glugg, och billigt är det ju egentligen oavsett.
 
En kommentar angående kjusstyrka,
visst räcker 1,8 långt, men det är nästan ett helt bländarsteg till 1,4.(skiljer en faktor 1,4 = roten ur 2) mellan varje bländarsteg.

Vet inte om dett hjälper, det är ju många faktorer man väger in vid val av optik.

vårhälsningar Lise-Lott
 
Jag skulle vilja tillägga att 1,4:an har en mycket trevligare mekanik än 1,8:an - t.ex. en fullt användbar fokuseringsring ;)

1,8:an vinjetterar också mer än 1,4:an vid stora bländaröppningar, men det märks nog inte så mycket om man inte har en småbildssensor.
 
Tänk på att DigitalKameror inte har världsgaranti, objektiv från Nikon och Canon har det därimot om du köper ett USA märkt, vet ej hur det är med andra märken, men det kan säkert andra upplysa dig om.

kent.
 
Okej, så det är bara objektiven som har världsgaranti och inte kamerorna! Det visste jag inte. Tack för den upplysningen, då fick jag lära mig något nytt idag också.

Mvh Andreas
 
Om du ska köpa från New York/USA så skulle jag vilja rekomendera dig 17th Street Photo En grymt bra butik som är mycket trevliga att ha & göra med. De säljer dessutom inga "Grey Market" artiklar, utan all är USA-märkt vilket ger dig bättre garanti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.