Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i Thailand, värt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

emmalilja

Ny medlem
Åker till Thailand om ett tag och kommer då vara i Bangkok några dagar. Jag har aldrig varit där innan så jag vet inte om Canon kameror eller kameror i allmänhet är billigare där. Är det någon som vet ca priser samt om det är mer värt att köpa kamera och tillbehör där eller om jag borde köpa i Sverige.
 
Jag var där i Februari. Du kan tjäna lite om du köper dyra grejer men det är ganska liten skillnad. Har du tur o vill chansa på att grejorna håller kan du tjäna en del. Polarn köpte en Canon s95 för 2200SEK. Mitt EF 35/1.4L hade jag sparat ett par tusingar på...men du kan nog räkna med strul om du behöver använda garantin.
 
Tycker att priserna i Bangkok är rätt likvärdiga priserna här hemma, både i Canons egna och "vanliga" fotobutiker. Iallafall de ställen jag varit på. Så personligen har jag inte hittat något tillräckligt billigt för att motivera ett köp.

Var förbi en Canonbutik i Kuala Lumpur, Malaysia förra året och där var vissa saker, typ extenders, halva priset mot i Thailand/Sverige.

Ska sägas att det är Canons egna prylar jag kollat efter och då mest objektiv och extendrar. Hur det är med kamerahus och saker från exempelvis Sigma, Tamron osv. låter jag vara osagt.
 
Åker till Thailand om ett tag och kommer då vara i Bangkok några dagar. Jag har aldrig varit där innan så jag vet inte om Canon kameror eller kameror i allmänhet är billigare där. Är det någon som vet ca priser samt om det är mer värt att köpa kamera och tillbehör där eller om jag borde köpa i Sverige.

Hej.
Om priser på kameror i Thaliand vet jag inte. Det har du redan fått svar på.
För Canon gäller sedan 2009/2010 att man har delat in världen i olika områden= regioner (vilka ser du på denna länken www.canon.com/. Du har regionerna på deras sida till höger.
Om du då köper en Canon produkt (kamera och objektiv) så gäller garantin enbart i detta område - region. Så konkret: du köper en kamera i Thailand ( Asia regionen) och det händer något med den så skall du skicka tillbaka kameran till den butik du köpte den i. Du kommer säkert att få höra annat av andra här på FS men det jag skriver gäller.
I övrigt trevlig resa .
 
Delvis rätt

Hej.
Om priser på kameror i Thaliand vet jag inte. Det har du redan fått svar på.
För Canon gäller sedan 2009/2010 att man har delat in världen i olika områden= regioner (vilka ser du på denna länken www.canon.com/. Du har regionerna på deras sida till höger.
Om du då köper en Canon produkt (kamera och objektiv) så gäller garantin enbart i detta område - region. Så konkret: du köper en kamera i Thailand ( Asia regionen) och det händer något med den så skall du skicka tillbaka kameran till den butik du köpte den i. Du kommer säkert att få höra annat av andra här på FS men det jag skriver gäller.
I övrigt trevlig resa .

Detta är bara delvis korrekt. Min kamera gick sönder när jag var i Sydafrika i höstas och enda sättet att rädda semestern var att köpa en ny på plats. Efter hemkomsten till Sverige har jag noga kollat med Canon vad som gäller (och jag har skriftligt på detta).
Canon-Sverige ansvarar för eventuella garantireparationer under första året oavsett var utrustningen är köpt. Kvitto måste givetvis finnas. För eventuella garantireparationer efter 1 år måste produkten skickas till den återförsäljare där den är köpt.
//Kjell
 
Åker till Thailand om ett tag och kommer då vara i Bangkok några dagar. Jag har aldrig varit där innan så jag vet inte om Canon kameror eller kameror i allmänhet är billigare där. Är det någon som vet ca priser samt om det är mer värt att köpa kamera och tillbehör där eller om jag borde köpa i Sverige.

Så här säger Canon´s egen kundtjänst:
- den sk. världsgarantin är borta och man delar in i regioner.
- kameror och objektiv köpta inom en region har garanti inom denna och under ett 1 år. Varje återförsäljare kan lämna mer men då är denna återförsäljare som ansvarar för denna tid efter 1 år.
- till region Europa hör Nordfafrika och mellanösten, vilket innebär att kameror och objektiv inköpta har även garanti i Sverige under 1 är, för eventuella undantag från återförsäljaren.
Vilka länder som dom andra regionerna omfattar framgår av den länk som jag lämnade tidigare.

Det var detta, ha en trevligt resa. Jag själv köpte ett objektiv i England och har Europa garanti 1 år och ytterligare 2 år från det företag som jag köpte ifrån. Det skillde 4-5 tusen på detta mot Sverige.
 
Åker till Thailand om ett tag och kommer då vara i Bangkok några dagar. Jag har aldrig varit där innan så jag vet inte om Canon kameror eller kameror i allmänhet är billigare där. Är det någon som vet ca priser samt om det är mer värt att köpa kamera och tillbehör där eller om jag borde köpa i Sverige.

Jo, ett litet tillägg har kommit på mail från Canon:
"Hej Rolf .
I dagsläget erbjuds ingen världsgaranti, utan som du säger, regional garanti. Det kan finnas vissa produkter (optik) som fortfarande inkluderar en världsgaranti-folder ute på marknaden, denna respekterar vi i förekommande fall. I sådant fall är det produkter som våra återförsäljare haft på lager en tid.

Mvh
Roger Tåli
Canon Svenska AB"

Detta och mitt tidigare inlägg är det som gäller för Canon vad gäller garantier på kameror och objektiv.
En annan sak du kanske bör tänka på är att du enligt dom regler som finns skall betala tull och moms på saker som kommer in till Sverige från länder utanför EU. Vad som gäller där finns på tullens hemsida.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.