MartinLammi
Medlem
Många har med sig gamla prylar på resan, inköpta i Sverige för 10+ år sedan, förutom kameraprylar kan det handla om tex. armbandsur, smycken, mobiltelefon mm.. Kan inte tänka mig att det är upp till oss att vid hemresan med 30+ år gamla kvitton bevisa för tullen att alla mina saker är köpta här. Å vem f..n har kvar kvitton på tex. gamla prylar vi köpte på 60-70-talet. Vi kan ha fått eller ärvt saker utan medföljande kvitton. Absurt patetiskt. Typiskt svenskt att stifta luddiga lagar/regler som godtyckligt kan användas mot oss av storebrorsmyndigheter.
Ja visst är det löjligt, men vad kan man göra... Nu pratar jag iofsig om extremfall, men jag har vänner som haft problem med tullen just från USA och Thailand angående begagnad elektronik. Har du en kamera och ett par objektiv så är det i princip alltid lugnt. Har du dubbla, trippla kameror och kanske 7-10 objektiv när du reser kan det bli ett problem.
Begangatmarknaden på foto och video är enorm i Asien och det går att göra riktiga fynd om man letar i second hand fotobutiker. Men dessa prylar är från början köpta i Asien. Ska de till EU så ska de momsas, 1 eller 30 år gamla spelar ingen roll, så länge värdet uppnår en viss summa, tex L objektiv och dyrare såsom Zeiss mm.
Samma sak med att handla på ebay från Kina/HK/Japan förresten, stor marknad på begagnade fotoprylar som kan fresta med priset. Men har man otur åker man dit i tullen (vilket händer ofta med DHL och Fedex och UPS framförallt) där de får ligga tills en värdering görs (eller så kontaktas du för värdering) och slutligen får du varan hem tillsammans med en faktura på moms och förtullningsavgift. Sjukt system.