Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i Bombay?

Produkter
(logga in för att koppla)

gladers

Aktiv medlem
Finns deet någon med erfarenhet av att köpa fotoutrustning i Bombay? Ska dit nu vid årsskiftet. Är Nikonägare och funderar bl a på nya D300. Prisskillnader, problem att beakta?

På "El Trocadero" i Bombay, är det inte där de har en riktig neger i receptionen? Enligt en sketch med Hasse Alfredsson.
Förlåt, jag kunde inte låta bli!

tank pa!

Jag kopte ett minneskort i Thailand, och nar jag satte det i kameran sa bojdes en av piggarna. Darfor ar det jatteviktigt att du tanker pa var du handlar, betala hellre lite mer i ett seriost varuhus dar du kan vara saker pa att allt ar akta (alla forsaljare lovar att deras saker inte ar kopior men dom bara ljuger), och be dom visa att just den kamera du tanker kopa fungerar innan du koper den. Lycka till

Om du är van Indienresenär eller har en god vän som du litar på och kan lite om foto och vet var man handlar bäst kanske du kan överväga att handla sådana grejer i Indien. Annars inte.

Om du nödvändigtvis vill handla utomlands rekommenderar jag (dock utan egen erfarenhet) någon välrenommerad firma i USA, Storbritanien eller Tyskland och som säljer över nätet.

Det är ohyggligt fuktigt i Mumbai som Bombay numera heter. Bor du luftkonditionerat och tar ut en kamera dröjer det minst en halvtimme innan den är imfri och du kan använda den.

Hej,

jag har varit där ett antal gånger det sista året, men faktiskt inte hittat någon bra butik (även om det säkert finns). Om du ger mig några dagar ska jag kolla upp med kollegor som bor där nere vad som kan tänkas vara bra - dock är de inte så fotointresserade, och bor på norra delen av halvön (shoppingdelarna ligger närmare spetsen i söder och Gateway to India).

Har annars köpt annan små elektronik till iPoden därnere (piratgrejor mest), men just kameraprylarna har jag för mig var inte så mycket billigare. Har för mig att köpa från New York var ungefär lika billigt/dyrt.

Vänligen
Janne

Gaah!! jag kan inte låta bli att skratta/gråta åt alla dessa förfrågningar. All respekt för att alla inte sitter och lusläser forumen och ser liknande trådar men det börjar bli komiskt...

Det är köp från Indien, Thailand, Japan, Kina, Bulgarien, Polen, Kanada, Turkiet, Albanien, ja alla länder som folk överhuvud taget reser till... alla med samma förfrågningar och hopp om det "stora" klippet!

Men seriöst, tänk efter själva ett tag. VARFÖR skulle det vara så vansinnigt mycket billigare i alla dessa länder så att det lönar sig att riskera olika problem? Vore skillnaden 50% så skulle jag vara den första att åka iväg! Men varför skulle det vara så billigt?

Först och främst: Skulle det vara så ofantligt billigt så skulle marknaden ganska snabbt putta in en uppköpare från Indien och sälja sakerna vidare i Sverige och pressa priserna. jag har ännu inte sett några försäljare eller butiker som impoerterar från Indien. Detta är en stor ledtråd till att det INTE är lönsamt.

2, Om vi bortser från Dom lokala skatterna, inköpskvoterna osv (påverkar faktiskt priset lite)
så måste ju kameran någon gång komma ifrån Japan och Nikon. Varför skulle Nikon sälja sina kameror så mycket billigare till Indien än till andra länder??? varför? Dom skiter väl om det är indier som soringer runt med sina kameror eller om det är fisbleka skandinaver. Skulle Nikon dumpa priserna i Indien, vad skulle ske då??

Men visst, prisvariationer uppstår naturligtvis överallt på jorden, men stora klippet? nja.... sedan spelar det nog ingen roll om du åker till Indien, Madagaskar, Cuba eller Haiti.

Eller Volvo kanske tar 300 000:- för en V70 i sverige och motsvarande 150 000:- i Nepal?

Ett grundtips till alla som i framtiden undrar samma saker:

Importerade varor kostar ungefär samma världen över (variation förekommer med valuta kurser, skatter, o lite anant)

Inhemsk produktion kan vara rejält billig!

Så köper du en Nokon eller Cinon gjord i Indien så kan det nog bli billigt...

Jaja, ska inte försöka läxa upp folket här, hoppas inte ni tar det på fel sätt, men det förvånar mig att folk tror på visionen om u länders vrakpriser på orginalprodukter

Canon EF 500mm/f4 kostar 62990 kr på Cyberphoto. Samma objektiv kostar 5500$ (x 6,3=34650kr) på B&H Photo i New York. Det blir 55% av priset i Sverige, alltså 45% i rabatt och USA är inget u-land. Flygresa tillkommer. Det kallar jag billigt

/Håkan

Men du har aldrig funderat på att man måste betala lite vid införsel till sverige också? men smuggling har alltid varit en "lockande" affär...

Eller hade du tänkt bo i USA i 12 månader så att du kan ta hem sakerna utan tullens inblandning?

Men du kan ju addera flygbiljetten, tullen+ev moms och se hur många procent du kommer till då...

Om man tar din länk som referens och en D40+18-55 så är det Indiska priset ganska precis 1000:- billigare än samma paket på scandinavian photo i sverige. Då är inte tull och andra kostnader inkluderat. Så den affären ser inte lockande ut...
Men ganska typiskt för hur priserna ligger utomlands, även i "billiga" länder.

lokala saker är ofta gratis medans importerade "väst" eller kapitalvaror kostar samma jorden runt.

Men med vissa reservationer. USA kan nog vara det mest lönsamma idag med tanke på dollarn tex.

Kalle_B skrev:
Men du har aldrig funderat på att man måste betala lite vid införsel till sverige också? men smuggling har alltid varit en "lockande" affär...

Eller hade du tänkt bo i USA i 12 månader så att du kan ta hem sakerna utan tullens inblandning?

Men du kan ju addera flygbiljetten, tullen+ev moms och se hur många procent du kommer till då...

Men varför skrev du då i ditt första inlägg att du själv skulle vara den första att åka iväg och handla om det var 50% skillnad :)

Lars Johnsson skrev:
Men varför skrev du då i ditt första inlägg att du själv skulle vara den första att åka iväg och handla om det var 50% skillnad :)

ja det var lite förhastat iof, jag ville bara dänga till med ett ordentligt avdrag för att poängterar att jag i teorin aldrig skulle köpa utomlands :) men efter lite räkning så måste priset vara ännu billigare för att jag skall lockas till utlandsaffärer. :) du har helt rätt.

Jag kan faktiskt helt ärligt säga att jag aldrig någonsin handlat någonting utomlands eller via internet förutom lite tursist tjafs vid resor.

Dels känns det tryggare att ha servicen och garantin från svensk återförsäljare, dels vill ajg gagna svensk handel som redan nu är ganska pressad ,dels är jag tämligen ovillig att främja utländska handlare med mina skattade pengar och slutligen så ger det i förhållande ganska liten ekonomisk vinning.

Service & garanti är exakt samma med objektivet i exemplet. Det har världsgaranti och Canon i Sverige servar det precis som det var köpt här hemma. Utan världsgarantin (grey market) hade skillnaden i pris varit ännu större.

Och det som du kallade ganska liten ekonomisk vinning var nästan 30.000 kr innan moms &tull. Efter moms & tull är det fortfarande tusentals kronor i skillnad.

Håkan-S skrev:
Canon EF 500mm/f4 kostar 62990 kr på Cyberphoto. Samma objektiv kostar 5500$ (x 6,3=34650kr) på B&H Photo i New York. Det blir 55% av priset i Sverige, alltså 45% i rabatt och USA är inget u-land. Flygresa tillkommer. Det kallar jag billigt

/Håkan

Går det verkligen å komma igenom med ett objektiv av den typen igenom den svenska tullen? Känns iallafall inte som det är så enkelt...

Lars Johnsson skrev:
Service & garanti är exakt samma med objektivet i exemplet.

Nja, fast Kalle kanske mer syftade på den svenska konsumentlagstiftningen med tre års reklamationstid än på garanti. Men jag kan hålla med om att man just nu kan fynda en hel del i USA tack vare den låga dollarn. Samtidigt så betalar man ju en del av det billigare priset med en högre risk eftersom köpet inte omfattas av samma lagstiftning som om det sker i Sverige. Det är naturligtvis förhållandevis säkert att handla från välrenommerade detaljister i USA och servicenivån brukar vara hög, men tvister kan alltid uppstå. Jag vet själv hur svårt det kan vara att uppträda som en liten part i en tvist mot en stor aktör trots att man i Sverige har ett ganska utvecklat konsumentskydd. Men hur gör man om kameran man "fyndat" i Bombay havererar efter två veckor och företaget hävdar att det är på egen förskyllan och vägrar ta tillbaka kameran?

Nja, hade han syftat på den så hade han givetvis skrivit om den och inte något annat. Bara en efterhandskonstruktion av er :)
Innan skrev han att han skulle vara den första att handla utomlands om det var billigt. Då syftade han på att han aldrig skulle handla utomlands :)

Och alla antydningar som alltid kommer upp om att utlänska affärer skulle vara mindre seriösa än svenska.Eller som du skrev inte ta tillbaka en havererad kamera efter två veckor är bara löjliga fördomar...

Lars Johnsson skrev:
Och alla antydningar som alltid kommer upp om att utlänska affärer skulle vara mindre seriösa än svenska.Eller som du skrev inte ta tillbaka en havererad kamera efter två veckor är bara löjliga fördomar...

Att tvister mellan en köpare och en detaljist kan uppstå av olika anledningar är knappast en "löjlig fördom" och det som förekommer i Sverige borde rimligen även kunna förekomma när man handlar utomlands. Skillnaden är dock att man i Sverige har en bättre lagstiftning i ryggen som konsument om tvist uppstår. Jag handlar själv en del utomlands men är också medveten om att jag betalar en del av det billigare priset med en högre risk. I vissa fall är det värt det, i andra fall inte.

dJb skrev:
Att tvister mellan en köpare och en detaljist kan uppstå av olika anledningar är knappast en "löjlig fördom" och det som förekommer i Sverige borde rimligen även kunna förekomma när man handlar utomlands. Skillnaden är dock att man i Sverige har en bättre lagstiftning i ryggen som konsument om tvist uppstår. Jag handlar själv en del utomlands men är också medveten om att jag betalar en del av det billigare priset med en högre risk. I vissa fall är det värt det, i andra fall inte.

Bättre lagsiftning än var då ? Ja för du känner ju säkert till hur den är i alla andra länder i världen :)

Menar du konsument-lagen så byter jag gärna ut den mot de tusentals kronor man tjänade i exemplet med Canon objektivet.

Själv har jag köpt nästan alla mina Canon objektiv i utlandet. Och har då fått mycket bättre garanti än Canon ger i Sverige. Ofta får man dubbelt så lång garanti där jämfört med den Svenska

Lars Johnsson skrev:
Eller som du skrev inte ta tillbaka en havererad kamera efter två veckor är bara löjliga fördomar...
Det finns ett TV-program som heter Plus, du borde kolla in det, om Pixmania tex:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink...7225&a=527895&queryArt527895=Pixmania&b=s%F6k
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink...true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0

Visst går det att göra klipp pga valutakurser eller prispolitik i landet eller från tillverkaren.
När jag lät en firma i Tyskland serva min nya(1985) Japanska motorcykel fick jag frågan vad jag gav för den och handlaren bara gapade...
Det visade sig senare att Motorcyklar i Sverige subventionerar MC sålda i Danmark pga att Danmark då(och nu?) har så hög skatt att det inte hade gått att sälja några om dom skulle ta ut "normal pris".
Så MC som Japsarna sålde till Svenska generalagenter kostade mer... för Svenskarna skulle köpa nästan lika många ändå....

Om man köper kamera hemma så har man förhoppningsvis lärt sig den INNAN man kommer till ett resmål - och får med sig skysta bilder hem...

Vad har TV programmet plus, Pixmania eller dina motorcyklar med detta att göra ??

Nästan alla företag Plus har klagat på är ju Svenska :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar