Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera från England?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lewe1

Medlem
Tänkte köpa min första riktiga kamera, en EOS 5D mark IV via hdewcameras.co.uk, skiljer 11000kr I förhållande till Sverige.

Förutom garatin är det några konstigheter med att köpa en kamera från England?

Tänkte köpa min första riktiga kamera, en EOS 5D mark IV via hdewcameras.co.uk, skiljer 11000kr I förhållande till Sverige.

Kolla att det inte är ett Hong Kong-baserat ftg. Har sett ett ftg kallat HDEW som säljer Macbooks i UK men sourcar från HK. Kan vara samma ftg.
Mvh
Fredrik

Kolla att det inte är ett Hong Kong-baserat ftg. Har sett ett ftg kallat HDEW som säljer Macbooks i UK men sourcar från HK. Kan vara samma ftg.
Mvh
Fredrik

You tell me: https://www.hdewcameras.co.uk/about-us-1-w.asp

Vad innebär det om de skulle ta kamerorna från Hong Kong? Det är väll samma fabrik som gör kamerorna som säljs i Hong Kong som säljs i Europa? Va där en gång och köpte en liten G5 som fungerat bra.

Vad innebär det om de skulle ta kamerorna från Hong Kong? Det är väll samma fabrik som gör kamerorna som säljs i Hong Kong som säljs i Europa? Va där en gång och köpte en liten G5 som fungerat bra.

Du får kolla om kameran har svenska menyer och svensk instruktionsbok (om det spelar någon roll för dig).

Annan aspekt att en garatiåtgärder kan ta längre tid om kameran skall skickas till HK via England, något du borde kolla också.

Jag är ingen expert på detta men det kan vara så att svenska som menyspråk kanske inte finns och vad jag förstår så så kanske Canon (i detta fall) i Europa/Storbritannien inte hantera garantiärenden på samma sätt som om produkten köpts genom den officiella Canon-distributionen.

Jag köpte min 5D MK4 ifrån hdewcameras.co.uk i somras.
Nu har jag inte tänkt på om det finns svenska i menyerna då jag kör engelska.
Jag har heller inte läst manualen så jag vet inte hur det är med den heller.
Jag kan kolla när jag kommer hem om svenska finns som val.

Det jag kan säga är att det fungerar bra att handla från hdewcameras.co.uk, jag har köpt både kamera och ett ef 100-400 II objektiv.
Leveransen tog ca 1 vecka.

När jag köpte kameran fick man dessutom 1 års extra garanti.

Finns svenska menyer i alla kameror där man kan välja språk om man köper från valfritt EU-land?

/Stefan

Nej. Jag har köpt två Panasonic-kamereror (LX-3 år 2011 och en GF2 2012) och LX-3 saknar svenska menyer och jag har för mig att detta gäller för GF2:an också. Bägge köptes genom officella Panasonic-återförsäljare här i England där jag bor.

Nej. Jag har köpt två Panasonic-kamereror (LX-3 år 2011 och en GF2 2012) och LX-3 saknar svenska menyer och jag har för mig att detta gäller för GF2:an också. Bägge köptes genom officella Panasonic-återförsäljare här i England där jag bor.

Tänkte väl det. Så det är ju ingen direkt kontroll om det s.k. gråimport.

Jag tror det är relativt säkert att handla. Har handlat flertal ggr från diverse länder utan problem. Lika lätt/svårt som att köpa inrikes. Enda kruxet är såklart garantiärenden som helst ska hanteras från säljaren som oftast står för det 1a året (inte alltid). Men ska man spara 11.000kr som du kanske gör så är det nog värt besväret.
Tittade på hemsidan och du behöver nog inte oroa dig.

/Stefan

Tack för hjälpen, nu såg jag dock att videofunktionen på mark iv inte är lika bra som andra systemkameror med stöd för 4k video. Men jag får nog starta en ny tråd för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar