Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa infraröd film i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

thrasbarg

Ny medlem
Vänder mej till den samlade visheten på fotosidan för att tipsa mej om var jag kan få tag på infraröd (färg och svart-vit) film i stockholm, alternativt om man kan beställa över internet eller liknande, men jag måste ha filmerna senast till lunch på måndag (10/4)

Tack på förhand

/Johan

Prova Kamera Doktorn?

Jag skulle definitivt slå en signal till Kamera Doktorn.
Enligt min mening en av de bästa butikerna i Stockholm.

Telefon nummer är:
08-402 08 00
David Bagaresgata 3

Infraröd färgfilm, finns det ens som negativ? Jag har lyckats få tag i Kodak EIR (färgdia) på yfo förr, men det är inget som många har hemma i stora lager. Hållbarheten på infrarött är ju kass..

S/v Hie går att köpa/beställa både från Scandinavian Photo och från Photax. Tippar även att den är lättare att hitta i andra butiker än vad färgdia är också, men vet inte säkert. Samma där med hållbarhet ju..

EDIT: dian jag nämnde ovan kostade närapå 250:-/rullen för några år sedan.

Senast ändrad:
Njaä, jag har inte hittat någon negativ färg IR iaf, men man kan kanske göra en vänd-dia om man verkligen vill ha ett negativ. Vore intressant att se vad som händer... :)

Re: Hittat på kodak.com

För att inte krångla till det till omöjlighet så är det Kodak HIE du ska söka på när du handlar i Sverige. De enda skillnaderna på benämningarna HIE och HSI är väl att den sistnämnda även finns i större format (i utland) medan HIE endast finns för småbild?

Färgdian ser ut att finnas i vissa butiker. Biligare än jag minns t.o.m. Kolla här: http://www.scandinavianphoto.se/default.aspx?go=product/listitems.aspx?secid=1560646

Men jag skulle aldrig ge mig på att låta framkalla den i C41. Infrarött är ju superkänsligt. Bättre att skanna för att printa kopior i stället. De allra flesta labb framkallar den inte öht, men Crimson vet jag fixar det.

Tänk på att du måste ladda/ta ur i i totalt mörker och förvara i svarta burken ända till framkallning.

Har inte många dior skannade men hittade två gamla från en EIR-rulle jag kan visa. Har bara kört orangefilter på dem om jag minns rätt (tycker det ser så ut iaf.) Rött ger högre effekt..

100% obehandlade förutom usm. (himlen är maffigare med tydligare struktur på diat, men de är svårskannade)

Bilagor

• 400ir.jpg
    400ir.jpg
    46.9 KB · Visningar: 201
Tack

Tack för all hjälp, pratade med Scandinavian Photo och de har ingen infraröd film alls, trots att det står med i sortimentet på hemsidan. YFO och Kamera Doktorn verkar ha, så jag tror att jag ska fixa det. Tack igen för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar