Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa i Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

NGT

Ny medlem
Undrar om någon har erfarenhet av att köpa fotoprylar i Kina. Billigare? hur mycket i så fall.

Generellt kan man säga att det som inte produceras inne i Kina är förhållandevis dyrt. Importerade varor är ofta belagda med avgifter uppemot 100%. Känner inte heller till något "känd" tillverkare, typ Canon, Nikon mfl som har förlagt någon del av sin tillverkning i Kina. Är det inte ett känt märke kan du också få problem med garantifrågor etc. Ett handelsavtal (ASEAN) med ett antal medlemsländer i Asien upprättades för några år sedan och om detta avtal förändrat prisbilden i dagsläget vet jag inte. Du kan också kontakta handelsavd på Kinas ambassad i Stockholm och fråga om de känner till prisbild evt tillverkare.
Lycka till, /mvh Björn

Kinesiska märken

När jag var i kina senast så kollade jag in fotogrejor som fanns till buds. Med ej kina-tillverkade kameror var utbudet detsamma som här i Sverige, priserna var kanske lite billigare. Däremot var de kinatillverkade märkena Phenix och Seagull mycket billiga. Kanske kan det vara något? www.photax.se är svensk generalagent som lovordar dessa märken som billiga och bra. Kolla in deras sida om du vill ha mer info.

Efter flera resor till bla det "inre" Kina och med handel under ett lång tid så kan jag skriva under på att viljan & kunskapen finns att producera tekniska underverk i Kina. Efterfrågan har dock varit för begränsad i Kina tillsvidare men det är nog en tidsfråga innan ex Canon el Nikon lägger en produktion här när vi konsumenter vill att pris-bilden skall vara lägre. En sk "ond cirkel" som medför att vi inte vill betala för en dyrare produktion i vår närhet och skapa sysselsättning.

Calle, jag är förvånad över att du säger att din Nikon F80 är tillverkad i Thailand, du menar inte Taiwan ?

/Björn

Tack Calle för snabbt svar. Låter "intressant", skall imorgon kolla upp detta vidare. Återkommer direkt till dig om jag får fram något "positivt" med hänsyn till om deras produktion i Thailand mm
/Björn

Nikons eminenta 50mm/1.8 är stämplad med "Made in China". Sen vet jag ju inte om det innebär att den är billigare där...

Hittade denna tråd av en slump. Är ju förvisso en gammal tråd men någon kanske kan vara intresserad. Är bosatt i Shanghai och har snart stirrat mig blind bland alla kamera affärer.

Man kan väl säga att när det gäller nya prylar så är fortfarande Hong Kong och Singapore t.ex billigare. Men man kan dock pruta som tusan ibland. Digitalt är numera bland det billigare i Asien.

Seagull dominerar friskt i många affärer men jag har ännu inte fått testa någon. Aldrig hört talas om nån heller som testat en småbilds "fiskmås" vilket vore skoj.

Men jag vill slå ett slag för den numera växande begagnat marknaden i Kina. Eftersom väldigt få kineser ägt en kamera och nu skaffar sig sin första, blir det såklart digitalt. Det gör att dem rikare kineserna säljer av sina analoga för att hänga med.
Jag köpte nyligen en Eos 5, vertikalgrepp, EF 28-105 USM, EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM till priset av ca 4600SEK. Allt är i sprillans nyskick!

Har för dålig koll på mellanformat för att avgöra om priser men det dräller om dem i begagnat shopparna. Jag skall kolla upp ett par Hasselbladare så kan någon kanske avgöra om prisläget.

På optiksidan finns det massor av FD gluggar till mkt bra priser.

Om nån har någon specifik prisfråga kna jag kolla upp det.

Ett sista tips till dem som kommer till Shanghai: Gå så lång ni kan från shoppinggatorna och in små gränder. Det är där man hittar pärlorna. Fråga er fram.

Lycka till, och hör av Er om Ni kommer hit!

/Ludvig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar