Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa i asien?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag besökte de flesta länder ovanför Thailand för några år sen och då var i alla fall Hong Kong den plats med bäst pris och näst bäst utbud.
Tokyo hade i praktiken allt du kan tänka dig men priserna låg strax under svenska i snitt.
I Hong Kong skulle jag tro att du tjänar på att köpa grejer över 4000-5000 kr, under det blev skillnaden inte så stor.
Thailand har en del men inte så mycket billigare. Malaysia har jag hört ska ha bra priser men där har jag ej varit.

Jag spanade endast på grejer till Nikon men det bör väl vara ungefär samma till andra märken.
 
Jag besökte de flesta länder ovanför Thailand för några år sen och då var i alla fall Hong Kong den plats med bäst pris och näst bäst utbud.
Tokyo hade i praktiken allt du kan tänka dig men priserna låg strax under svenska i snitt.
I Hong Kong skulle jag tro att du tjänar på att köpa grejer över 4000-5000 kr, under det blev skillnaden inte så stor.
Thailand har en del men inte så mycket billigare. Malaysia har jag hört ska ha bra priser men där har jag ej varit.

Jag spanade endast på grejer till Nikon men det bör väl vara ungefär samma till andra märken.

åkte du över till hongkong från thailand då eller?
 
åkte du över till hongkong från thailand då eller?

Jag började i Tokyo och fortsatte med Kina, Hong Kong, Vietnam, Laos, Kambodja och slutligen Thailand.
Om du är ute efter original-grejer så är det Tokyo och Hong Kong som gäller känns det som. Vill du ha andra roliga tillbehör med okända märken men till mycket bra priser så finns det ett stort utbud i Kina, Hong Kong och Thailand.
 
Jag har bara köpt större grejer (Kamera + Objektiv) i Hong Kong och då till väldigt förmånliga priser. Troligen hade jag inte världsgaranti på min Canon 400D iof, men vet inte vad som gäller för Nikon när det gäller garanti. Jag har dock aldrig haft problem med min kamera som jag köpte för mer än 2,5 år sedan så har kanske haft tur. Om du köper i HK så är det verkligen viktigt att du köper i riktiga butiker dock. Jag gick runt i Mong kok, som är området där många kamerabutiker finns, med en vän från Hong Kong och hon pekade snabbt ut ett antal butiker där jag aldrig skulle sätta min fot.

När jag köpte utrustning var iof kursen rätt förmånlig för mig, men jag tror fortfarande det är värt det, även om den inte är lika bra nu. Singapore är nog också OK att köpa i. Thailand har jag inte uppfattning. Det finns säkert en del OK butiker där, men tror ändå att Singapore och HK är säkrare och kanske bättre pris. Japan är dyrt. Sydkorea är dyrt, men man kan dock hitta bra begagnade fynd där. Kina har jag ingen koll på riktigt. Jag skulle inte köpa en dyr systemkamera i t ex Vietnam om jag var dig. Tror det är för osäkert. Men jag kan ju ha fel. Jag har mest gått på känsla, rykten och vad kompisar har sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.