Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa glugg till 7d.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Tänkte köpa till en glugg till min 7d jag ska köpa och undrar nu.

Vad hade ni tagit av dessa 2 gluggar?
Tänk på att kitzoomar har jag i överflöd...

18-125mm f3.5-5.6
http://www.cyberphoto.se/sigma/18-125.php

18-50mm f3.5-5.6
http://www.cyberphoto.se/sigma/18-50.php

Är mest vidvinkeln jag är ute efter men känns lite jobbigt att kånka på sammanlagt 4 istället för 3 gluggar...

4 = 50mm, 70-300mm, 28-100(kitzoom) & 18-50mm
3 = 50mm, 70-300mm, 18-125mm

Är det värt dom extra slantarna?
Lutar nog åt att det inte är det men jag vet inte...

Om jag väljer den billigare får jag ett glapp från 75-105mm om jag lämnar kitzoomen hemma... anser ni det nödvändigt med dom brännvidderna? Jag vet att jag plåtar rätt ofta därikring...
Vad säger ni?
 
Jag skulle gå på 18-125, helt enkelt för att få lite större zoomomfång att spela med i ett enda "allroundobjektiv".

Om du ändå har annan optik som täcker upp samma brännvidder så är det ju mest upp till dig om du tycker det är värt pengarna att slippa bära runt på fler objektiv och ofta behöva byta dem...
 
Tänk på ADI tekniken

Tänk på att det bara är dom nya D objektiven från Mionlta som stöder ADI blixtteknik. ADI handlar om att objektivet rapporterar till kameran hur långt bort skärpan är ställd så kameran kan räkna ut hur mycket blixt som behövs.

Köper du objektiv som inte stöder ADI så fungerar endast tekniken med förblixt så kameran vet hur mycket blixtljus som behövs.
 
i-TTL flash control

Kopierat från www.nikonusa.com

i-TTL flash control
Provides a stronger, shorter pre-flash than is available with D-TTL making it easier for the camera to calculate the correct metering of foreground and background.
 
Om man inte har ett objektiv som stödjer ADI, så använder 7D "pre-flash TTL" (även kallat "p-TTL"), då den skickar ut en förblixt för att mäta ljuset (med hjälp av kamerans vanliga ljusmätningssystem, medan spegeln fortfarande är nere), och sen en till blixt under exponeringen.

ADI är bara en lite trimmad variant av p-TTL, då den kan vara lite smartare i och med att den vet avståndet till motivet.
Tjärat barn har många namn, men alla DSLR-tillverkare har i stort sett samma blixtmetoder.
Jag har ingen aning om vilka "pirat"-objektiv som kan tänkas ha samma avståndsmätningssak (t.ex. de Tamron-original som Konica-Minolta har under eget namn), eller hur man överhuvudtaget vet om kameran kör ADI eller p-TTL.
 
Om man kollar runt lite på t ex photozone.de så undrar jag om det finns något objektiv som har sämre prestanda än sigmas 18-50 f/3.5-5.6 DC. Optical verdict 0.54 av 5 möjliga! Jag skulle i alla fall inte köpa ett till min 7D.

Utan att orka leta efter fakta skulle jag tro att 18-125 är en bättre produkt. Har i alla fall fått en "Bra köp" stämpel av Cyberphoto.

Om jag var du skulle jag vänta lite och kolla in KM:s nya 18-200.
 
Benzky skrev:
Utan att orka leta efter fakta skulle jag tro att 18-125 är en bättre produkt. Har i alla fall fått en "Bra köp" stämpel av Cyberphoto.

Om jag var du skulle jag vänta lite och kolla in KM:s nya 18-200.

Såg just att Sigma 18-125 för Minolta har kommit in till Cyberphoto. Undrar om man ska beställa en nugenast till skidresan om två veckor, eller hålla sig en stund...

KM 18-200 skulle jag inte hålla andan för. Den är ju en klon av Tamrons 18-200, som är en APS-C-variant av deras 28-300, som fått ganska risiga omdömen. De kanske piffat upp den lite, men jag skulle tippa att teleområdet är ganska dassigt (dessutom är det sjukt ljussvagt där), och att den kommer kosta 1500 spänn mer än Sigma 18-125.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.