Annons

köpa från utland

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

Funderar lite på att skaffa lite nikon teknik från t.ex hong kong. vet nån om nån bra web sida från just t.ex hong kong ,med bra prylar?

Nån som har erfarenhet?
 
Med tanke på dollarkursen borde det vara ett utmärkt tillfälle att handla från USA. Själv har jag använt B&H, som är snabbt och bra service.

Men det kanske är ännu billigare i Hongkong?
 
Hehe, mest undra av nyfikenhet. Har f-skatt så jag kommer ju undan ändå, utan smugglingen ;)
 
rallipics skrev:
joel,, alltså du har registrerat firma? hur funkar det då? har själv också reg. firma så


Det vet jag inte än, Ska ringa min revisor och höra imorgon om man fortfarande kan dra momsen, men man momsar det väl i sverige så jag tror inte det ska vara några problem. Ska ringa honom imorgon bitti när jag åker från jobbet och höra. Postar ett svar när jag vet!
 
Erland Huledal//

Hur fungerar det då du beställer från b&h?

Blir det nån skatt som man måste betala till då eller?

Har som sagt nyligen startat egen firma, så jag har ju moms numer.
 
Kan oxå rekommendera HKSupplies. Aldrig några problem, och snabb leverans. Har ett nikon 17-55 f/2.8 på väg därifrån nu. Men som sagt så är ju dollarn låg som attan så B&H är nog det bästa.
 
rallipics skrev:
Hur fungerar det då du beställer från b&h?
Bara beställ prylarna på deras webbsajt och betala med kreditkort. Det brukar ta mindre än en vecka innan man får sina saker. Speditören (UPS) debiterar svensk moms (25 procent) och tull (7 procent på objektiv, inget på digitala kamerahus) plus en avgift på nån hundralapp.

Det hela är alltså inte krångligare än att handla från en butik i t ex Umeå eller Bankeryd. Men oftast billigare.
 
Har precis lagt en order från B&H. Det blev:

Sony A200 + 18-70mm
Blixt HVL-F36AM
Omnibounce
Hoya UV Filter 55mm
Hoya UV Filter 49mm (till redan inköpta Minolta 50 1.7)

Allt detta, inkl frakt, moms och tull kostar mig 7.200:-. I Sverige kostar kameran med objektivet 6.500:-... Fick rätt mycket tillbehör för 700:- extra :)
 
Vet inte hur det är då man köper från USA, men för mig e det möjligt att handla moms fritt från sverige (har finsk moms nummer). och bor i finland
 
Vad jag har hört, skall Tullverket nu väldigt ofta läsa allt som har med kamera/optik/elektronik på just FS Forum!

Namn på personer noteras, som tänker resa till US, för att senare fångas in i tullfiltret, både vid flygplatserna och vid färjelägena, med splittnya prylar!

Det går inte en dag, som det inte snackas om denna tänkta smuggeltrafik, på FS Forum!

Är det någon, tror att FS Forum är en lokal fotosida, som bara medlemmarna kan koppla in sig på?
 
tur att man inte ska resa ti us då:D o tror nog inte tullen e så dum att dom sätter ner en massa tid på att få fast nån med en 20000kr kamera:D åtm. inte i finland
 
larsborg skrev:
Vad jag har hört, skall Tullverket nu väldigt ofta läsa allt som har med kamera/optik/elektronik på just FS Forum!

Jo, säkert :) Därför skriver de själva:

"Tullverket ska prioritera bekämpandet av storskalig och organiserad brottslighet. Arbetet ska leda till att tillgången på narkotika i Sverige begränsas."

Akta er för Tullspionerna som smyger runt på FS och letar efter "Send as gift"! (Ironi)
 
Ursäkta att jag hoppar in med en annan fråga men hur är det med garanti vid köp i utlandet? Jag har hört att det inte är någon världsomfattande garanti på kamerahus men däremot så har man garanti på objektiven. Stämmer det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.