Annons

Köpa från USA via webben, vågar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loppan Bus

Medlem
Vågar man köpa en kamera via nätet från USA?

Om man beaktar den låga dollarkursen och priserna på de amerikanska webbutikerna verkar det ju som om man kan komma undan en rejäl slant billigare genom att beställa därifrån. Och då kan man ju kanske ha råd att köpa den där kameran man EGENTLIGEN vill ha, men inte riktigt har råd med.

Samtidigt känns det ju lite osäkert. Finns det någon som har erfarenheter från liknande köp att dela med sig av? (Kan det tex bli problem med batteriladdaren, eller fixar det sig om man köper nån adapter?)
 
Jag beställde från B&H en söndagkväll. Tisdag 13.50 knackade UPS på dörren! Av andras erfarenheter av B%H kan man förstå att det går otroligt fort och smärtfritt att handla därifrån. Fraktföretaget förskotterar tull och andra avgifter och kommer på deras faktura till dig. 100:- tar man i avgift för detta.
 
Det har tagits upp vid flera tillfällen tidigare så om du provar och söker så kommer du hitta säkert ett hundratal svar om erfarenheter.

Jag har själv beställt från både Tyskland och USA, beställer man från kända företag som t.ex B&H Photo och Adorama så är det aldrig några problem alls egentligen.

MEN, glöm inte att räkna med moms och i vissa fall även tull på varorna. Visst kan man spara pengar, sparade i runda slängar 6 000:- på mina saker.

Angående ström och batterier, till min laddare var det en vanlig apparatsladd som man bytte, kostade några 10:eek:r på närmaste elektronik-affär. Köpte en Canon Ixus på plats på B&H förra sommaren och den var lite special som jag fick lösa med en reseadapter - fast åt andra hållet ;) - funkar fin fint!

Mvh
Anders

http://www.bhphotovideo.com <- rekommenderas
http://www.adorama.com
 
EBAY funkar

Jag köpte min 100RS från usa. Betalningen som för det mesta görs med PayPal är en kontrollerad funktion som gör det lite mer säkert att man inte får en sten i paketet.
Man bör dock observera att förtullning måste ske efer ett visst belopp. detta skall deklareras av avsändaren. På UPS har man full koll på detta. --ring dit- De är mycket hjälpsamma.
 
Loppan Bus skrev:
Vågar man köpa en kamera via nätet från USA?
Ja, dollarn är ju superlåg nu. Själv ska jag till USA Juni nästa år och hoppas på att den håller sig så här låg.
Ska du handla på webben måste du akta dig för oseriösa handlare. Det finns massor med skummisar som försöker blåsa folk. Som Anders säger; håll dig till B&H och Adorama.
Tänk också på att garantin på digitala kamerahus köpta i USA oftast inte gäller här. Objektiv och övriga tillbehör brukar gälla dock.

Gällande batteriladdaren borde det inte vara några problem. Jag laddar både kamera och telefon i USA, det enda som behövs är en adapter för att passa deras vägguttag.

Kolla garantier och laddare med supporten på Nikon, Canon eller vilket märke du tänker köpa.
 
Hej Ida.
B&H Photo i NYC är en mycket bra affär att beställa ifrån,det har jag gjort 3ggr och det har inte varit några problem.Ska du köpa kamera därifrån så ska du kolla vad som angår internationell garanti.Vad gäller Canon's kameror så ingår inte det såvitt jag vet.Men när det gäller optik är det inga problem.Som nån annan påpekade,så ska du inte glömma moms och tull bara.
 
Jag har köpte relativt mycket från USA, och tillsvidare alt har fungera helt ok.
Allt vad jag har köpte har kommit från privata försälgare (Ebay).

Just ny är det bra att köpa från USA, för att dollarn är inte värd för mycket.
 
enghell skrev:
B&H Photo i NYC är en mycket bra affär att beställa ifrån,det har jag gjort 3ggr och det har inte varit några problem...Vad gäller Canon's kameror så ingår inte det såvitt jag vet.Men när det gäller optik är det inga problem.

Jag pratade med svenska Canon så sent som i förra veckan angående garanti kameror från USA. Köper man 300D och tex andra konsumentkameror i USA eller Asien gäller inte garantin i Sverige. Som nämns i tidigare inlägg, så har optik från Canon världsgaranti.

Om man däremot köper en 1Ds eller vad Canon anser vara "prosumer" eller "proffskamera" i USA så ser Canon Sverige inga som helst problem med att göra garantiåtaganden på denna. Detta är det besked jag fick via telefon.

Batteriladdare är i många fall "multivoltage", dvs dom anpassar sig till den strömstyrka du kopplar in den på. Det enda du behöver göra är att köpa en svensk nätkabel för 20-50 kr. Detta skall du ju givetvis kolla upp innan eftersom det kan vara skillnader mellan olika märken på denna punkt.

Själv har jag handlat via BH och deras leveranser är topp. Lite krångligt när man skall handla första gången eftersom man skall verifiera sitt kort - Men det är ett smärre besvär. Dock så får man ingen form av "personlig" touch, då dom driver sin verksamhet på industriell skala - Vilket syns klart och tydligt när man besökt stället. Så att få en personlig och nära relation till firman kan man nog inte räkna med - Men vad gör väl det om dom levererar snabbt och är billiga? :)
 
Senast ändrad:
20D då?

Hans-Christian, har du någon aning om var Canon drar gränsen mellan konsument- och prosumerkameror? Skulle ju vara intressant att veta hur en 20D skulle bedömas, t.ex.

Om 20D nu inte skulle räknas som en prosumerkamera så undrar jag om någon har köpt MACK International Warranty till sin kamera från B&H och behövt utnyttja denna? Skulle vara intressant att höra erfarenheter av detta.

//Martin
 
Senaste i förrgår beställde jag saker från BHphoto. Sista gången jag beställde innan det var i oktober eller november 2003, och när jag beställde denna gång gick allting igenom utan problem och verifieringen med bild på kreditkortet jag gjorde då håller i sig. Dessutom fick jag deras katalog i brevlådan för någon månad sen.

20D är ersättare till 10D, alltså consumer(inte proffessional) och erhåller således inte garanti, även om dom kanske åtar sig vissa fall ändå beroende på hur givmild personen du snackar med är för dagen.

Även om jag skulle vilja lägga 300D som consumer, 20D som prosumer och 1D och 1Ds som professional, men det är en definitionsfråga.
 
"10-14 Days Delivery"

Jag har precis beställt från B&H för första gången och hoppas nu att allt går bra;)

Jag valde den normala fraktsättet och ser i min "Order detail" sida att det är ca "10-14 Days Delivery". Är det normalt att dem håller den tiden? Ni som fick er beställningen fort, vilket fraktalternativ valde ni?

Mvh Niclas,
 
Hej Niclas.

Jag har beställt några gånger från B&H och har använt UPS,då de har varit det bästa alternativet för min del.UPS är snabbare än Posten här hemma och paketet tar 2-3 dagar från USA.Använder man sedan den ordinarie postgången i USA så tar det nog ungefär vad det stod där.En kompis gjorde det,men undslapp inte tull och moms som han hoppades utan fick bara vänta längre.Priset brukar inte skilja nåt nämnvärt mellan UPS och vanlig postgång.
 
"USPS - Airmail Parcel Post", så hette det jag valde.

Så detta är inte UPS, eller? Jag fick nämligen inte några alterenativ som hette bara UPS när jag fixade min order.

Jaja, det kommer när det kommer,, Tilläggsutgifterena räknar jag ändå med att betala;)

Bra att jag inte har brottom;)!

Mvh Niclas,
 
stoltz skrev:
Dock så får man ingen form av "personlig" touch, då dom driver sin verksamhet på industriell skala - Vilket syns klart och tydligt när man besökt stället. Så att få en personlig och nära relation till firman kan man nog inte räkna med - Men vad gör väl det om dom levererar snabbt och är billiga? :)

Jag fick problem med en blixt jag köpt från dem och skickade den till tillverkaren för garantiutbyte. Då inget hände mailade jag B&H och påpekade litet snällt att en av deras leverantörer skötte sig dåligt. Fick snabbt ett personligt mail av deras postorderchef som hade sett till att den inköpare som hade kontakt med det aktuella företaget tryckte på ifrågan. Ett par dagar senare hade jag en ny blixt i lådan.

Sant är att de har en enorm rotation på sitt lager och att det sköts effektivt av bara den. Samtidigt följer man faktiskt noga upp allt krångel eftersom de vill ha kvar sitt goda rykte.
 
Niclasfoto skrev:
Så detta är inte UPS, eller? Jag fick nämligen inte några alterenativ som hette bara UPS när jag fixade min order.

Mvh Niclas,

Jag har för mig att i slutet av proceduren så gick det att välja i så kallade rullmeny olika alternativ, USPS, UPS och UPS extrem snabb nåt. UPS är snabbare, vet inte om det finns andra skillnader. B&H skickade på mån och de ringde på dörren på tosdag. En nackdel med UPS är att de ringer inte på telefon före utan direkt på dörren.
 
Ahaa,, jag körde en "fake"-order nu och hittade detta igen:

"USPS - Airmail Parcel Post
10-14 Days Delivery $26.25


USPS - Global Express Mail
5-7 Days Delivery $36.25


UPS Express
3-5 Business Days Delivery $35.50


FedEx Priority
3-5 Business Day Delivery $75.50"



Jag valde förståss den översta utan att kolla med er först;)

Bara å vänta då,, som sagt tur man inte har iiiil;)

Tackar för svar!

Mvh Niclas,
 
Det skulle vara kul om du ville kommentera i denna tråd om hur det gick med både moms och leveranstid.....

mvh

Wilhelm
 
Yes, helt klart!

Det är ingen jätteorder jag lagt utan en mindre "testorder",, en 1,4x converter + lite småsaker.

Jag har länge klurat på att beställa från B&H,,,

Lite dumt bara att jag valde billigaste och kanske sämre fraktalternativet;/ Men som du säger, det blir kul att höra hur det går;)

Mvh Niclas,
 
Funderar själv på att beställa från B&H och skulle isåfall välja det första fraktalternativet också. Bolagen som UPS, DHL och FedEx lägger alltid på moms och tull, medan jag tror post med USPS måste fastna i stickprov för att åka dit... inte säker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.