Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa från Adorama som företagare
- Trådstartare Zeiss
- Start datum
Anders Svensson
Aktiv medlem
Jag vill köpa en Domkeväska från Adorama, som inte går att köpa i Sverige.
De skickar bara via UPS så jag antar att man åker dit på tull och moms, eller? Slipper jag momsen då jag är egenföretagare?
Naturligtvis. Så vitt jag förstår slipper du allt: pris, frakt och moms om du köper den i verksamheten. Momsen på inköp och frakt kvittar du mot momsen du själv skall betala in, inköp och frakt drar du av mot intäkter på (foto)-firman. Om revisorn godtar verifikatet, alltså.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Jobbar självklart som fotograf.
Adorama lägger ju inte på moms. Men det gör väl UPS när paketet kommer till Sverige? Står det då 100% moms på kvittot man får?
Det bör väl stå 25% moms?
Det är ju den momssatsen vi har i Sverige.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Grymt, hur mycket kan tullen och andra eventuella avgifter hamna på? Paketet kommer att kosta ungefär 200 dollar med frakt.
Tullvärdet blir då 200 dollar. (Tullvärde = Inköpspris + Frakt)
Beräkna sedan 3,5% Tull på 200
25% Moms på 200
Vissa fraktföretag lägger också på 100:- SEK expeditionsavgift.
På ett ungefär 200 x 7,30 = 1460:- SEK
Tull + 51:-
Moms + 365:-
Eventuell speditionsavgift + 100:-
Summa = 1976:-
Det här beror ju på vad Dollarn står i när du handlar, men något i den stilen blir det.
Senast ändrad:
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Är det säkert att det är 3% tull på kameraväskor?
Nej det är jag inte säker på. Kolla här, om det räknas som väska så kan det bli betydligt mer. 3-9,7%
http://www.tullverket.se/sokordao/t...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
Zeiss
Aktiv medlem
Men det borde inte vara mer än 10% i alla fall?
En sak jag tittade på var företag som tar emot paket i USA (det är gratis frakt inom USA) och sen viderabefodrar hit. En fördel är att det blir billigare, förvisso marginellt, men främst att man kan välja den amerikanska posten och då kanske man slipper moms och tull.
En sak jag tittade på var företag som tar emot paket i USA (det är gratis frakt inom USA) och sen viderabefodrar hit. En fördel är att det blir billigare, förvisso marginellt, men främst att man kan välja den amerikanska posten och då kanske man slipper moms och tull.
ErlandH
Aktiv medlem
Men nån moms betalar du ju ändå inte, som företagare. Är det inte lite fånigt att begå brott för att spara in de futtiga tior som tullen skulle kosta?En sak jag tittade på var företag som tar emot paket i USA (det är gratis frakt inom USA) och sen viderabefodrar hit. En fördel är att det blir billigare, förvisso marginellt, men främst att man kan välja den amerikanska posten och då kanske man slipper moms och tull.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Men det borde inte vara mer än 10% i alla fall?
Även när jag har fått paket som skickats med den amerikanska posten så läggs det på Tull och Moms. Posten sköter det i Sverige.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Men nån moms betalar du ju ändå inte, som företagare. Är det inte lite fånigt att begå brott för att spara in de futtiga tior som tullen skulle kosta?
Moms betalar jag visst som företagare. Att jag sedan får lyfta av den är en annan sak. Under tiden får jag ligga ute med Momsen och hur länge beror ju på vilken Momsredovisningsmetod jag har.
Många små enskilda firmor redovisar momsen i deklarationen, så det kan ju dröja över ett år innan jag får tillbaka pengarna.
Nu förordar jag inte att fuska med momsen för det.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Om Tull & Moms
För privatpersoner finns det en informell gräns på ungefär 700 kronor, när tullen och skattemyndigheten (via tullen) bryr sig. Det är gränsen för "gåvor" (typ, julklapp eller födelsedagspresent). På grund av USA:s stringenta regler för postbefordran kommer en USA-leverantör aldrig att skriva "Gift" på paketet när han levererar (han vill inte hamna i klammeri med (jodå!) Secret Service...). När Moster Berta skickar från USA kan hon naturligtvis deklarera julklappen från Adorama som "gift", men en firma gör inte så. Däremot är det närmast standard att det står "Gift" på tulldeklarationen när paketen kommer österifrån, till exempel Hong Kong.
Att "fubba" med tull och moms kan man egentligen inte lyckas med, utan klarar sig paketet genom granskningen är det mest tur. Min uppfattning är dock att man har oftare "tur" om man använder vanliga (snigel)posten, medan man aldrig har "tur" med speditionsfirmorna.
För privatpersoner finns det en informell gräns på ungefär 700 kronor, när tullen och skattemyndigheten (via tullen) bryr sig. Det är gränsen för "gåvor" (typ, julklapp eller födelsedagspresent). På grund av USA:s stringenta regler för postbefordran kommer en USA-leverantör aldrig att skriva "Gift" på paketet när han levererar (han vill inte hamna i klammeri med (jodå!) Secret Service...). När Moster Berta skickar från USA kan hon naturligtvis deklarera julklappen från Adorama som "gift", men en firma gör inte så. Däremot är det närmast standard att det står "Gift" på tulldeklarationen när paketen kommer österifrån, till exempel Hong Kong.
Att "fubba" med tull och moms kan man egentligen inte lyckas med, utan klarar sig paketet genom granskningen är det mest tur. Min uppfattning är dock att man har oftare "tur" om man använder vanliga (snigel)posten, medan man aldrig har "tur" med speditionsfirmorna.
Teed
Aktiv medlem
Tullvärdet blir då 200 dollar. (Tullvärde = Inköpspris + Frakt)
Beräkna sedan 3,5% Tull på 200
25% Moms på 200
Vissa fraktföretag lägger också på 100:- SEK expeditionsavgift.
På ett ungefär 200 x 7,30 = 1460:- SEK
Tull + 51:-
Moms + 365:-
Eventuell speditionsavgift + 100:-
Summa = 1976:-
Det här beror ju på vad Dollarn står i när du handlar, men något i den stilen blir det.
Man betallar alltid moms även på tull avgiftten
så tullen blir (pris+frakt)*tullavgift
sedan betallar du moms på allt detta.
((pris+frakt)*tull)*25%
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Man betallar alltid moms även på tull avgiftten
så tullen blir (pris+frakt)*tullavgift
sedan betallar du moms på allt detta.
((pris+frakt)*tull)*25%
Tack för klargörandet, det blir ju ingen stor skillnad i detta fallet, men rätt ska var rätt.
ErlandH
Aktiv medlem
Det här blir ju lite OT, men att en företagare "ligger ute med momsen" gäller ju bara om företagaren köper mer än den säljer. Och den företagaren har förmodligen ett allvarligare problem än momspengarna...Moms betalar jag visst som företagare. Att jag sedan får lyfta av den är en annan sak. Under tiden får jag ligga ute med Momsen och hur länge beror ju på vilken Momsredovisningsmetod jag har.
Många små enskilda firmor redovisar momsen i deklarationen, så det kan ju dröja över ett år innan jag får tillbaka pengarna.
De flesta företagare har istället en skattekredit, dvs en massa momspengar som ligger på ett konto i väntan på att det blir dags att betala in den.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det här blir ju lite OT, men att en företagare "ligger ute med momsen" gäller ju bara om företagaren köper mer än den säljer. Och den företagaren har förmodligen ett allvarligare problem än momspengarna...
De flesta företagare har istället en skattekredit, dvs en massa momspengar som ligger på ett konto i väntan på att det blir dags att betala in den.
Jag vet inte om det går att generalisera så? Det finns en väldigt massa småföretagare som har momsredovisning i den årliga deklarationen. Där finns det ingen moms att kvitta mot förrän i deklarationen.
Nu vet jag inte hur trådskaparen har det, så detta kanske bara rör till det hela.
ErlandH
Aktiv medlem
Jo, företagaren får ju in en massa momspengar när han/hon säljer sina varor och tjänster. Och för den som driver ett lönsamt företag (dvs säljer mer än han/hon köper) har man alltså fått in mycket mer moms än man lagt ut -- och har ett överskott på sitt bankkonto.Jag vet inte om det går att generalisera så? Det finns en väldigt massa småföretagare som har momsredovisning i den årliga deklarationen. Där finns det ingen moms att kvitta mot förrän i deklarationen.
(Visst, det finns undantag från detta -- t ex företagare i branscher som har låg moms, bland annat skrivande journalister.)