Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa fotoprylar på plats i New York?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska åka till NY och funderar på att köpa till exempel ett objektiv. När jag tittar på B&H´s hemsida finns objektivet både som "USA" och "imported". Vilket ska jag välja? Fungerar båda två till min kamera eller är där tekniska skillnader?

Skillnaden har med garantin att göra, USA betyder att de är officiellt importerade genom en officiell generalagent i USA.

Import betyder att de är gråimporterade, alltså köpta från någon annan marknad och då är det bara den garantin som B&H lämnar som gäller, ingen alls genom generalagenten i USA.

Vad gäller objektiv är jag inte helt 100 på hur det funkar eftersom de normalt har världsgaranti, men den kanske blir ogiltig då. Någon annan kan säkert förklara. Dessutom står det säkert någonstans på sidan.

Hur som helst, fysiskt sett är båda objektiven exakt lika och du kommer inte att märka något så länge de inte går sönder.

Tänk på att B&H är stängt på fredagar.
Annars är butiken väl värd ett besök, även om du inte (tror du) ska köpa något.

Jag ska åka till NY och funderar på att köpa till exempel ett objektiv. När jag tittar på B&H´s hemsida finns objektivet både som "USA" och "imported". Vilket ska jag välja? Fungerar båda två till min kamera eller är där tekniska skillnader?

Det går att på B&H köpa till en försäkring som täcker även i andra delar av världen. Om jag minns rätt betalar du en summa utifrån vad prylen du köper är värd, sedan kan du lämna in kameran/objektivet etc till en svensk agent och så finansierar B&H reparationen. Alternativt skickas den dit på deras bekostnad. Minns inte riktigt men värt att kolla upp.

Jag köpte sådan försäkring på ett objektiv för tre år sedan men kan ärligt säga att det nog var lite overkill. Dock fick jag gluggen till halva priset jämfört med i Sverige och då kan det kanske vara värt någon extra hundralapp för tryggheten en försäkring ger.

att tänka på är att på priserna på deras hemsida så tillkommer skatt på ca 8% som läggs på priset i butiken, och sen när du tar in det i Sverige moms på 25% (om du väljer att deklarera det)...

Ingen fara med objektiv

Vad jag har sett så skiljer det väldigt lite i pris på de olika varianterna "Imported" och "USA".
Jag har köpt USA versionen av objektiv på B&H, beställda via Internet, som har fått garantiåtgärder utförda här hemma utan problem (Intervision Malmö).
Det enda som behövdes var kopia på inköpskvittot.

OBS! För att nu inte en del av skribenterna här på Fotosidan ska flippa ut fullständigt så lägger jag till att objektiven blev förtullade/momsade vid införseln, precis enligt alla föreskrifter ;-)

forts "Köpa fotoprylar..."

Tack för all info!
Har kollat lite priser på B&H och på de två objektiv jag funderar på är det inte så jättestor prisskillnad (absolut inte halva priset eller så). Ett för 3300 SEK i Sverige gick på 2700 SEK (USA-varianten) med dagens ändå suveräna kurs inklusive de 8% i skatt som nämnts. Då har jag heller inte tullat på hemvägen... Ett annat objektiv för 8200 här hemma gick på 6600 på B&H enligt samma "räkneregler" som första exemplet. Är det för att jag kollar på originalobjektiv eller har jag bara otur att det på just dessa inte skiljer så mycket?
Man blir ju sugen på att köpa där men det är ju ändå en risk med extra krångel om något går sönder...

Tack för all info!
Har kollat lite priser på B&H och på de två objektiv jag funderar på är det inte så jättestor prisskillnad (absolut inte halva priset eller så). Ett för 3300 SEK i Sverige gick på 2700 SEK (USA-varianten) med dagens ändå suveräna kurs inklusive de 8% i skatt som nämnts. Då har jag heller inte tullat på hemvägen... Ett annat objektiv för 8200 här hemma gick på 6600 på B&H enligt samma "räkneregler" som första exemplet. Är det för att jag kollar på originalobjektiv eller har jag bara otur att det på just dessa inte skiljer så mycket?
Man blir ju sugen på att köpa där men det är ju ändå en risk med extra krångel om något går sönder...

Jämförde mitt nyligen inköpta Tamron 70-200/2,8-->7290SEK på min hovleverantör, Cyberphoto

B&H vill ha ca 5900SEK (inkl skatt) så det är inga jättestora besparingar du gör, och tänk på att Tullen kan kräva att du bevisar att du köpt gluggen i Sverige om du åker in i fållan.

Att köpa glugg på B&H och betala moms vid införande till Sverige är en förlustaffär

Skulle du däremot shoppa detta objetiv i USA och smuggla in det så är ju resan och en övernattning gratis

Sigma EX 500/4,5 DG till Pentax pris i SE -->46995SEK
Sigma EX 500/4,5 DG till Pentax pris på B&H -->35.524SEK

En nätt besparing på 11.400SEK

Senast ändrad:
Lina: 2700 är ju trots allt 20% lägre än 3300. Saken är bara att när det gäller såpass billiga objektiv (förhållandevis) kostar de ju såpass lite att det inte går att göra några jätteförtjänster ens med stora rabatter.

Jag menar hela priset på det objektivet är ju ungefär vad man kan tjäna på vissa proffsobjektiv....

För övrigt, för att slippa oroa dig för allt som tull och garantier och så vidare som skrivits om här, beställ från Holland istället när du kommer hem! Tullfritt, momsen är betald i Holland och alla garantier gäller i hela Europa. Dessutom tokbiligt, fullt jämförbart med USA fast utan risk för att åka på tull och moms!

Har kollat lite priser på B&H och på de två objektiv jag funderar på är det inte så jättestor prisskillnad (absolut inte halva priset eller så). Ett för 3300 SEK i Sverige gick på 2700 SEK (USA-varianten) med dagens ändå suveräna kurs inklusive de 8% i skatt som nämnts. Då har jag heller inte tullat på hemvägen...
När det kostar under 4300 kr behöver du inte bry dig om svensk tull och moms. Upp till det beloppet får du ta in fritt.

beställ från Holland istället när du kommer hem! Tullfritt, momsen är betald i Holland och alla garantier gäller i hela Europa. Dessutom tokbiligt, fullt jämförbart med USA fast utan risk för att åka på tull och moms!

Har du tips på några bra/billiga sajter att beställa ifrån?

Tjohoj!

Tips: förbeställ via nätet så slipper du bli utan din tänkta drömglugg... Har funkat jädrigt bra dom ggr jag varit i NYC. Och vilken stad att plåta i sen...

Janne K

Det går alldeles utmärkt (så länge du inte har något emot att använda den engelskspråkiga varianten)
:)

Den engelskspråkiga har jag tänkt köra, var jag än inhandlar CS5.

Jag har bara för mig att jag läst någonstans, att nyckeln till PS som är köpt i USA inte funkar när man ska regga programmet här hemma i svedala.

Vet du av egen erfarenhet att det funkar ?

Nej det vet jag inte.
Dock har jag aldrig hört talas om att en dylik mjukvara, oavsett var den är köpt (så länge det är en originalprodukt), inte skulle gå att registrera beroende på var i världen du befinner dig när du registrerar den...
Om du är osäker så ta kontakt med Adobe och ställ frågan direkt så slipper du alla tveksamheter :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar