unoengborg
Aktiv medlem
Okej, men tror spontant att vikten på D7000 är lagom. Jag ska ju orka ta med mig kameran också, haha! Kan D90 vara ett alternativ? Hur står den sig mot D5100 och D7000?
I stort sett vad som helst är ett alternativ om man jämför med Nikons D5xxx och D3xxx modeller. Dessa modeller känns, genom sina usla sökare och handhavande, som om de vore specialbyggda för att ska ångra dig och köpa en bättre Nikon, så att de får sälja två kameror istället för en. En inmatningsratt istället för två blir jobbigt i längden, sökarna visar inte 100& och är byggda med speglar istället för ett riktigt prisma, vilket gör sökarna onödigt ljussvag, och förmodligen även mera ömtålig, men det senare är en gissning. För egen del tycker jag även att de är aningen för lätta för att kunna hålla stilla, men hade du problem med att D300 var för tung kanske det inte är ett problem för dig.
Ska du välja D5xxx, köp den begagnad om D300 är för tung., Då får någon annan ta smällen med att betala ett för dyrt nypris. Byt sedan upp dig till D7000/D7100 eller bättre så fort du får råd. Eller ha is i magen och försök hitta en begagnad D7000 eller Pentax K-30 till rätt pris.
D90 börjar dock bli lite ålderstigen när det gäller sensor och autofokus. Att den har lite färre pixlar spelar förmodligen inte så stor roll, om du inte har för vana att skriva ut dina bilder i A0, eller vill göra motsvarande delförstoringar. Äldre sensorteknik brukar dock vara brusigare i svagt ljus vilket är det stora motivet att byta upp sig till D7000. Så risken är stor att du snabbt vill uppgradera även den.