Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa första DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, men tror spontant att vikten på D7000 är lagom. Jag ska ju orka ta med mig kameran också, haha! Kan D90 vara ett alternativ? Hur står den sig mot D5100 och D7000?

I stort sett vad som helst är ett alternativ om man jämför med Nikons D5xxx och D3xxx modeller. Dessa modeller känns, genom sina usla sökare och handhavande, som om de vore specialbyggda för att ska ångra dig och köpa en bättre Nikon, så att de får sälja två kameror istället för en. En inmatningsratt istället för två blir jobbigt i längden, sökarna visar inte 100& och är byggda med speglar istället för ett riktigt prisma, vilket gör sökarna onödigt ljussvag, och förmodligen även mera ömtålig, men det senare är en gissning. För egen del tycker jag även att de är aningen för lätta för att kunna hålla stilla, men hade du problem med att D300 var för tung kanske det inte är ett problem för dig.

Ska du välja D5xxx, köp den begagnad om D300 är för tung., Då får någon annan ta smällen med att betala ett för dyrt nypris. Byt sedan upp dig till D7000/D7100 eller bättre så fort du får råd. Eller ha is i magen och försök hitta en begagnad D7000 eller Pentax K-30 till rätt pris.

D90 börjar dock bli lite ålderstigen när det gäller sensor och autofokus. Att den har lite färre pixlar spelar förmodligen inte så stor roll, om du inte har för vana att skriva ut dina bilder i A0, eller vill göra motsvarande delförstoringar. Äldre sensorteknik brukar dock vara brusigare i svagt ljus vilket är det stora motivet att byta upp sig till D7000. Så risken är stor att du snabbt vill uppgradera även den.

Tack för tipset. Jag har varit in där ett par ggr och tittat, finns en del bra info med sammanfattade specifikationer. Men är det bara jag, eller har de ibland lite konstig poängsättning?

Poäng sättningen bryr jag mig inte alls om. Jag brukar istället kontrollera vad för bilder olika personer har tagit med ett visst objektiv och samtidigt studera EXIF-informationen för aktuell bild.

I stort sett vad som helst är ett alternativ om man jämför med Nikons D5xxx och D3xxx modeller. Dessa modeller känns, genom sina usla sökare och handhavande, som om de vore specialbyggda för att ska ångra dig och köpa en bättre Nikon, så att de får sälja två kameror istället för en.
Givetvis. Det är ju det som är själva poängen med "instegskameror". ;-)
Jag tror faktiskt inte ett ögonblick på att det låga priset dessa betingar beror på att de funktioner som saknas skulle göra tillverkningen såpass mycket billigare. Nej, prissättningen på dessa kameror är bara till för att locka kunder att "prova på" för att sedan få dem att köpa en dyrare kamera med större vinstmarginal.

En inmatningsratt istället för två blir jobbigt i längden
Det vet jag inte om jag håller med om. Jag har bara en ratt på min D5100, men jag använder den rätt sällan. Jag föredrar - och + knapparna eftersom jag ändå tittar på displayen, och inte i sökaren, för att se vad jag gör. Men smaken är ju som baken.

Ska du välja D5xxx, köp den begagnad om D300 är för tung., Då får någon annan ta smällen med att betala ett för dyrt nypris. Byt sedan upp dig till D7000/D7100 eller bättre så fort du får råd. Eller ha is i magen och försök hitta en begagnad D7000 eller Pentax K-30 till rätt pris.
Jag köper gärna fotoprylar begagnade, men inte kamerahus och i synnerhet inte instegsmodeller. Kvaliteten i dem inte imponerande vilket gör att de har kortare livslängd kvar efter första ägaren än vad dyrare kameror har. Både var det gäller slitage och vad det gäller teknologin i dem. Även som nya är instegskameror relativt billiga och då får man också full garanti.

Tack åter igen för alla svar. Det har varit oerhört hjälpsamt. Nu fick det bli en D5100 då min budget inte tillåter mer. Jag har letat efter de andra alternativen (D-30 och D7000) men har inte hittat något som min budget håller för om jag ska få in en glugg också. Det här får bli min "lek & lär"-kamera i ett par år framöver tills jag har slutat plugga och får råd med dyrare grejer.

Nu behöver jag inte spara så väldigt mycket mer innan jag har råd att köpa en billigare/begagnad telezoom som komplement till kitobjektivet. Det känns bra att få testa lite billigare grejer så jag får känna huruvida det här är något för mig eller inte. Jag kanske har tröttnat om ett halvår?

Tack så mycket igen, och på återseende. Tror jag kommer spendera en del tid på denna sida och forum :)

EDIT: Ska tillägga att jag har lite bråttom med inköpet eftersom jag snart åker utomlands och gärna ville ha en kamera ganska på direkten. Därför har jag inte tid att sitta och spana av andrahandsmarknaden längre efter de "stora klippen" :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar