Annons

Köpa första DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Cottus

Medlem
Hej!

Jag hade nu tänkt köpa min första DSLR-kamera. Börjar bli oerhört trött på de dassiga bilderna från min gamla kompaktkamera plus att jag vill börja ta naturfoton samt lite snygga stadsfoton när man är på semester.

Så, jag vänder mig därför till er, ni oerhört kunniga forumister/fotografer. Jag har tittat på instegsmodeller, framförallt Nikons alternativ. En och annan Pentax har svischat förbi men tycker att begagnatmarknaden verkar tunn för det märket. Canon har jag tittat lite på, men det jag kunnat läsa mig till är att Nikons sensorer har lite mer krut i sig, i synnerhet dynamiskt omfång.

Min budget ligger på max 5 000 kr för stunden. Dock är jag inte främmande för att investera mer i objektiv osv. i framtiden. Jag har lite tight budget eftersom jag studerar, men man får samla pengar i omgångar.

Det kamera jag har tittat mest på är Nikon D5100. Vad tycker ni? Något annat förslag? (Jag är medveten om begagnade D7000, men har inte hittat hus för under 4 700 kr, behöver ju objektivet också!)

EDIT: Bilder är det viktiga, inte filmning även om jag säkerligen kommer att använda det någon enstaka gång om möjligheten finns.

Vänliga hälsningar,
Cottus

Får tacka för svaren. Har ni några konkreta förslag på både objektiv och kamera? Jag är inte så kunnig än på området så jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Kika på Tamron och Sigma 17-50/2,8 istället för de vanliga 18-55/3,5-5,6 som brukar följa med. (Hur mycket förstod du av det jag skrev nu?)

D5100 kan vara bra som första kamera med lite tight budget, men kan du få in en D7000 så är det verkligen en bättre kamera.

Kika på Tamron och Sigma 17-50/2,8 istället för de vanliga 18-55/3,5-5,6 som brukar följa med. (Hur mycket förstod du av det jag skrev nu?)

D5100 kan vara bra som första kamera med lite tight budget, men kan du få in en D7000 så är det verkligen en bättre kamera.

Jodå, jag förstod nog allt du skrev, hehe. Ska kolla vidare efter D7000. Gillar knapparna och reglagen mer på den än D5100 också. Har fått syn på ett par objektiv med schysst pris som kanske skulle kunna vara något:

• Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro-Nikkor
  • Sigma 30/1.4 EX

Vad är fördelen med ett fast objektiv framför ett med zoom? Bildkvaliteten? Om jag skulle ha ett fast objektiv, vilket skulle ni säga är det bästa "allround"-objektivet - 60 mm?

Nej, de flesta skulle nog tycka att 30 mm är mer allround. Brännvidden motsvarar det man brukar kalla normalobjektiv. 60 mm är ett kort tele.

Okej... tack så mycket.

Något mer förslag på ett bra första objektiv att införskaffa? Eller något övrigt jag ska tänka på innan jag slå till?

Det lutar starkt åt en Nikon-kamera, jag gillar deras design och att det finns mycket på begagnatmarknaden.

Senast ändrad:
Något mer förslag på ett bra första objektiv att införskaffa? Eller något övrigt jag ska tänka på?

För den budgeten skulle jag rekommendera en Nikon D5200 med en 18-105mm. Inte lika ljusstarkt som fasta objektiv, men flexiblare, i synnerhet om du ska klara dig med bara ett objektiv i början.

För den budgeten skulle jag rekommendera en Nikon D5200 med en 18-105mm. Inte lika ljusstarkt som fasta objektiv, men flexiblare, i synnerhet om du ska klara dig med bara ett objektiv i början.

Du menar inte D5100? Den du nämner är lite över budget.

Dustinhome har nu detta erbjudande
http://www.dustinhome.se/product/5010745003/nikon-d3200-lens-18-55-ii-ed-55-200-ii-ed-16gb-bag/

som jag blev väldigt intresserad av tills jag noterade att båda objektiven saknar VR. Kommer jag att sakna VR? Kan tänka mig att det gör största skillnad på teleobjektivet.

Hittar du en ny rabatterad Canon 60D för strax över 4000:- så slå till på den, du hittar inte emr kamera för pengarna (iaf inte hos Canon). Andra märken vet jag inget om, det överlåter jag till de som svarat ovan :)

Med budget på 5000 skulle jag försöka få tag på en begagnad Nikon D300 eller D300s om jag var ute efter Nikon. Rattar och reglage ungefär som på D7000, men lite robustare byggd men kan fås till lägre pris begagnat för att den varit längre på marknaden.

Skulle du mot förmodan springa på en begagnad Pentax K-30 eller ny till något kampanjpris är det också ett mycket bra val.

Med budget på 5000 skulle jag försöka få tag på en begagnad Nikon D300 eller D300s om jag var ute efter Nikon. Rattar och reglage ungefär som på D7000, men lite robustare byggd men kan fås till lägre pris begagnat för att den varit längre på marknaden.

Skulle du mot förmodan springa på en begagnad Pentax K-30 eller ny till något kampanjpris är det också ett mycket bra val.
Okej, men tror spontant att vikten på D7000 är lagom. Jag ska ju orka ta med mig kameran också, haha! Kan D90 vara ett alternativ? Hur står den sig mot D5100 och D7000?

Snapsort är bra men som du säger blir poängsättningen galen ibland. Jämför tex en avancerad kompaktkamera med inbyggd zoom så kan den få betydligt bättre poäng än en systemkamera (systemkameran får ju ingen poäng för den har inget objektiv). Jämför du likvärdiga produkter så får du en bra fingervisning, men strunta i poängen och jämför specifikationerna.. det som är viktigt för dig kan få låg poäng på den kamera som har högsta totalpoängen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar