Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa första digital kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Quart

Medlem
Har äntligen bestämt mig för att köpa en digital kamera efter att flera år tagit kort med systemkameran och sen scannat in korten.

Men vilken kamera skall man köpa ?
Kommer att ta kort på familjen, fester m.m men också en del "seriösa" kort på hus ( skall bygga / köpa villa ). Tycker också om att ta kort på djur och natur. Har också stort intresse av bilar och maskiner så en del kort på sånt blir det också.
Hur som helst !
Har fastnat för Canons kameror då jag tror dessa håller hög kvalitet, och då för G2 eller S40.
Eller eventuellt en Minolta Dimage 7, denna kamera känns lite klumpig men blir bildkvaliten högre kanske det kan vara värt att bära med sig.

Nästa fråga...
Hur mycket minne skall man köpa och vilken sort ?
En IBM Microdrive 1Gb låter ju inte dumt men det kanske räcker med 2 st 128 mb kort.

HJÄLP !!!!!

Vad skall man köpa ?????
 
Jag går i samma tankar som du. G2 eller Dimage7 är det som gäller tycker jag nog. Båda har riktig blixtsko, vilket jag tror är svårt att vara utan om man har jobbat länge med en systemkamera tidigare. Dimage7 är inte så klumpig som den ser ut på bild, men G2:an är dock smidiage tror jag. Har visserligen bara sett dem bakom glas. Hoppas kunna ta mig till mässan i Jönsköping om några veckor för att ta en närmare titt innan köp.

Microdriven drar mer ström och är lite långsammare än vanliga minneskort har jag läst i något test. Dimage7:an hade ganska kassa prestanda med microdrive, med G2:an vet jag inte hur det blir.

Vad gäller bildkvalitet - kolla in G2:ans testbilder på www.powershot.com så blir du inte besviken! Jag jämför med mina scannade APS-negativ från kodaks APS-scanner FD300 och skillnaden är ENORM till digitalkamerans fördel!

Jag läste att Minolta har en modell kallad 7i på gång - någon som läst ett test av den?
 
vänta på en Dimage 7i, den har fått en massa förbättringar..kolla in på fotosidans förstasida där står det om den, blev själv intresserad av den, fast jag precis köpt en ny :D microdrive skulle jag inte köpa..de drar aldeles för mycket ström..det finns ju 256mb kort nu oxå! så det ser jag ingen anledning till! :) mvh/Kim
 
photo.knutson.net skrev:
Jag går i samma tankar som du. G2 eller Dimage7 är det som gäller tycker jag nog. Båda har riktig blixtsko, vilket jag tror är svårt att vara utan om man har jobbat länge med en systemkamera tidigare. Dimage7 är inte så klumpig som den ser ut på bild, men G2:an är dock smidiage tror jag. Har visserligen bara sett dem bakom glas. Hoppas kunna ta mig till mässan i Jönsköping om några veckor för att ta en närmare titt innan köp.

Microdriven drar mer ström och är lite långsammare än vanliga minneskort har jag läst i något test. Dimage7:an hade ganska kassa prestanda med microdrive, med G2:an vet jag inte hur det blir.

Vad gäller bildkvalitet - kolla in G2:ans testbilder på www.powershot.com så blir du inte besviken! Jag jämför med mina scannade APS-negativ från kodaks APS-scanner FD300 och skillnaden är ENORM till digitalkamerans fördel!

Jag läste att Minolta har en modell kallad 7i på gång - någon som läst ett test av den?

G2 har för liten zoom, och inget filterfäste..och klent optik..Dimage 7i är ett klart bättre val! :) mvh/Kim
 
G2:an har visst filterfäste - om man köper en adapter för ca 350kr. 58mm tror jag dimensionen är. (Ser nog lite underligt ut - som en strut :D

Har ni sett att Scandinavian Photo säljer Compact Flash på 1GB! Fast priset får vem som helst att rysa. Den kostar lika mycket som en G2:a!

Någon som sett en prisuppgift för 7i?
 
photo.knutson.net skrev:
G2:an har visst filterfäste - om man köper en adapter för ca 350kr. 58mm tror jag dimensionen är. (Ser nog lite underligt ut - som en strut :D

Har ni sett att Scandinavian Photo säljer Compact Flash på 1GB! Fast priset får vem som helst att rysa. Den kostar lika mycket som en G2:a!

Någon som sett en prisuppgift för 7i?

med adapter ja..men det tycker jag inte är något vidare..som du säger, "Ser nog lite underligt ut - som en strut" vore bättre med 52mm då, lättare att hitta filter till..men nä..filteradaper är inte som ett riktigt filterfäste.

Compact Flash på 1GB..oj inte illa! men köp 2-3 256mb istället..tänk om den skulle paja..till det priset..och så många bilder som kan försvinna :rolleyes:

http://www.dpreview.com/ gissar på ett pris på Dimage 7i på ca 1000 $ ungeför samma som på dimage 7..alltså :) vill ha!!;)
 
Är det nån som har koll på dagar & tiderna för mässan i Jönköping. Verkar bli många intressanta nyheter som presenteras där i år.
Mvh Björn S
 
En tanke - vad skall man ha filter till när man kan fixa det mesta sådant i Photoshop? Går kanske inte att få polarisationseffekt, men färger och softning och sådant. Dessutom blir det mycket billigare! Närbildslinserna kommer man ju dock att sakna :(

Angående zoomen, så kan man ju faktiskt använda digitalzoom i kameran eller Photoshop utan att det gör så mycket när antalet pixlar är så stort.

Dimage:en ser lite plottrig ut tycker jag nog också - det blir nog en G2 iaf... Den går att köpa för $710 borta på andra sidan atlanten. Vet någon om man kan köpa den svarta modellen utan microdrive? (troligen kan man inte det...) Någon som vill köpa en microdrive av mig för 2000kr isåfall :p

/ Anders
 
photo.knutson.net skrev:
En tanke - vad skall man ha filter till när man kan fixa det mesta sådant i Photoshop? Går kanske inte att få polarisationseffekt, men färger och softning och sådant. Dessutom blir det mycket billigare! Närbildslinserna kommer man ju dock att sakna :(

Angående zoomen, så kan man ju faktiskt använda digitalzoom i kameran eller Photoshop utan att det gör så mycket när antalet pixlar är så stort.

Dimage:en ser lite plottrig ut tycker jag nog också - det blir nog en G2 iaf... Den går att köpa för $710 borta på andra sidan atlanten. Vet någon om man kan köpa den svarta modellen utan microdrive? (troligen kan man inte det...) Någon som vill köpa en microdrive av mig för 2000kr isåfall :p

/ Anders

NEJ! NEJ! det gå inte alls att få samma fina softning i PS! och haltonat gråfilter går inte att ersätta och heller inte heltonat gråfilter..nä ska det bli riktigt bra så använd filter..PS bara en taskig nödlösning!

om du har 4 megapixlar och zoomar 2X digitalt då har du 1 megapixel kvar..inget vidare alls!
:cool:
 
Pixel skrev:
Är det nån som har koll på dagar & tiderna för mässan i Jönköping. Verkar bli många intressanta nyheter som presenteras där i år.
Mvh Björn S

Öppettider: Fredagen den 26 april 10.00 - 18.00, lördag den 27 april 10.00 - 16.30.

Elmia i Jönköping

PS. (inte Jönsköping som jag råkade knappa in förut :D haha)
 
photo.knutson.net skrev:
En tanke - vad skall man ha filter till när man kan fixa det mesta sådant i Photoshop?... / Anders

Hej

varför inte göra hela bilden också, när man ändå håller på. Då slipper du en G2 dessutom!;) Skämt åsido. Jag har en G2. Är inte nöjd. Köp en begagnad E10 istället, ger väsentligen bättre bilder tycker jag.

Mvh
Johan
 
OK, jag ger mig när det gäller filtren och zoomen...

Vad kostar filter i 58mm egentligen - det är bra mycket dyrare och svårare att få tag på än mindre storlekar va?

Johan, du som inte är nöjd med G2:an, är det just filtren och zoomen som är "felet", eller har du fler synpunkter. Den verkar mycket gedigen och bra på alla sätt för övrigt (?).

/Anders

PS. Har kollat på "motljus"-sidan. Ursnyggt!
 
photo.knutson.net skrev:
OK, jag ger mig när det gäller filtren och zoomen...

Vad kostar filter i 58mm egentligen - det är bra mycket dyrare och svårare att få tag på än mindre storlekar va?

oki! överens då ;) japp, de är oftast lite dyrare, lättast är väl 52mm att få tag på..men visst går det utmärkt att hitta 58mm oxå :D
 
photo.knutson.net skrev:
OK, jag ger mig när det gäller filtren och zoomen...

Vad kostar filter i 58mm egentligen - det är bra mycket dyrare och svårare att få tag på än mindre storlekar va?

Johan, du som inte är nöjd med G2:an, är det just filtren och zoomen som är "felet", eller har du fler synpunkter. Den verkar mycket gedigen och bra på alla sätt för övrigt (?).

/Anders

PS. Har kollat på "motljus"-sidan. Ursnyggt!

Tack! Kul! Vi bygger om hela siten i ASP o MySQL fn, klar om 2-3 v med en massa nya bilder. Besök oss igen då!

Jo, G2:an, vad är bra o vad är dåligt;

+
oBehändig
oBatterilivlängd (jmf med andra digicams)
oMånga inställningar inkl helt manuell, blixtsko
oHyfsad bild
-
oBildkvaliten räcker inte till tycker jag
oWB fungerar dåligt, ger "colorcast" då o då
oUsel blixthantering
oShutterlag, dvs det tar tid mellan avtryck till bild
oBegränsat ccd-omfång, ger snabbt utbrända partier om bilden innehåller höga kontraster
oBrus vid högre känslighet. Jag anser att motsv 50-100 asa är den högsta känsligheten man kan använda utan att göra avkall på kvaliteten.
o Osäker AF, många bilder ofta ur fokus.

och innan ni dömer ut mig som klantfotograf så är detta min 4:e digitalkamera. Blev hyfsat nöjd med E10 med framförallt bättre ccd-omfång men även denna har en massa saker som inte är bra.

Mvh
Johan
 
hm..den stora nakdelen med "fysiska filter" är att dom permanent förändrar en bild...filter eller trix i Photoshop är bara "virtuella" och låter sig raderas, vilket jag tycker är en jättefördel.




kim99x skrev:


NEJ! NEJ! det gå inte alls att få samma fina softning i PS! och haltonat gråfilter går inte att ersätta och heller inte heltonat gråfilter..nä ska det bli riktigt bra så använd filter..PS bara en taskig nödlösning!

om du har 4 megapixlar och zoomar 2X digitalt då har du 1 megapixel kvar..inget vidare alls!
:cool:
 
Barrac skrev:
hm..den stora nakdelen med "fysiska filter" är att dom permanent förändrar en bild...filter eller trix i Photoshop är bara "virtuella" och låter sig raderas, vilket jag tycker är en jättefördel.




ja..det är därför man tar flera exponeringar..med och utan filter :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.