Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa eos d60?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik-Seger

Aktiv medlem
hej.
jag har en tid varit inne på en eos 350d. Men i fredag fick jag erbjudande om att köpa en eos d60. med canon 28-135, 3,5-5,6 USM, IS, 1gig minne, skylightfilter och ett gammalt batteri.
kameran är flitigt använd i två månader och har sedan dess legat oanvänd. den kan ha gått så lite som 4500 exp, men jag är inte säker på det.

hur ålderdomlig är den kameran jämfört med 350d?
vad jag förstått är det mest bruset över iso 400 som är dåligt med kameran.
hur mycket skulle ni ge för paketet?
priset jag fick var 3-4000, är det rimligt. jag tycker 4000 känns mycket. eller?

saken är den att jag ska ut och resa i sex månader och behöver en kamera. 350d är ju mindre och lättare. men och andra sidan eventuellt mindre tålig och inte lika bra att hålla i som kolossen d60.

jag har kameran hemma över helgen, men sedan jag inte använt någon annan dslr så har jag svårt att se nackdelarna.
snälla hjälp mig...
/fredrik seger
 
D60 är jämfört med 350D ganska gammal, vilket betyder mycket brus på höga ISO (>200), långsam autofokus samt långsam läsning/skrivning till minneskortet. Den kan inte heller använda de speciella EF-S objektiven, alternativen från Sigma/Tamron/Tokina fungerar däremot. D60 var en mycket bra kamera när den var ny, varför det är fel att säga att den är direkt dålig. Brusnivåerna är exempelvis jämförbara med de hos en modern digitalkompakt, vilket många av oss accepterar utan störe tvekan.

Priset på paketet verkar inte helt orimligt, objektivet brukar säljas för 3000 - 3500 kr, så du betalar inte mycket för själva kamerahuset. Objektivet är för övrigt riktigt bra, perfekt telezoom. Kompletterar du med ett 17-35, så har du ett bra resepaket.

Så om du gillar kameran tycker jag att du skall slå till, du kan alltid uppgradera till ett nytt kamerahus senare men behålla objektivet.

/Daniel
 
Det verkar som kameran har gjort ca 85000 exponeringar. och det känns ju som en stor skillnand. bilderna heter 847-4760, 847-4761. osv. det känns inte som ett hus som är värt så mycket. jag hittar också tre vita pixlar (döda pixlar?) som är på alla bilderna. objektivet verka ju iosf skarp och fint. bilder över iso 400 upplever jag som fult korniga.
vad tror ni om att köpa en såpass nergången kamera?
 
Fredrik-Seger skrev:
Det verkar som kameran har gjort ca 85000 exponeringar. och det känns ju som en stor skillnand. bilderna heter 847-4760, 847-4761. osv. det känns inte som ett hus som är värt så mycket. jag hittar också tre vita pixlar (döda pixlar?) som är på alla bilderna. objektivet verka ju iosf skarp och fint. bilder över iso 400 upplever jag som fult korniga.
vad tror ni om att köpa en såpass nergången kamera?

Man tar inte 85 tusen bilder på två månader.. har svårt att sen ens någon form av proffs som gör det.. det ligger något lurt över vad han har berättat för dig kanske. Om du får kamera+objektiv för samma pris som objektivet ensamt normalt kostar beg, så skulle jag slagit till, men inte annars.. särskillt inte om det är döda pixlar.

(rätta mig gärna om någon vet folk som tar över 85tusen bilder på så kort period.. vore intresant att veta vad det är för några)
 
Fredrik-Seger skrev:
Det verkar som kameran har gjort ca 85000 exponeringar. och det känns ju som en stor skillnand. bilderna heter 847-4760, 847-4761. osv. det känns inte som ett hus som är värt så mycket.

Filnumreringen är inte att lita på för fem öre!
Den går att flytta både framåt och bakåt med flit eller av misstag. Om numreringen i kameran startade från 1 (vilket verkligen inte är säkert) och inte har nollställts eller flyttats framåt så betyder filnummer 847-4760 att 74.760 exponeringar har gjorts (den första bilden har nummer 100-0001 på D60 och de tre första siffrorna räknar hundratal).

/Anders
 
tack för era svar.
Kameran kommer får ett skolfoto företag.
han jag köper den av är fotografansvarig.
han sa att kameran bara gått en sässong, vilket inte blir två mån utan mer 3-4 mån. 300barn/dag*3bild/barn=1000bild/dag
1000*20*3=60000 exponeringar
värdena ovan är bara som riktvärden.
jag tror inte att någon har bytat minneskort eller nollställt några mätare i kameran.



det bra med huset är att det ser ut att vara i fint skick, inte repigt eller så.
funderar på att bjuda 2000 för paketet.
det skulle ge mig bra billig optik och ett kamerahus som funkar ett tag iaf...
minneskortet är ett CF II microdrive kort, det är tjockare än vanliga CF kort iaf. funkar en vanlig kortläsare till det kortet?
vanliga tunna CF kort passar också i kameran.

vad tro ni om det?
 
Jag har själv en D60 tycker inte att de är nått fel på den... ´Jag hävdar att du inte kan se på filnamnet hur många bilder man tagit med just D60 (för tror inte min kamera har över 250.000 exponeringar då sista bilden heter 296-9693. Vet ej dpi på lägre kvalité men på högre kvalité blir bilderna i 180dpi / 240dpi... vilket jag tycker är bra jämfört mot vissa med 72 dpi men detta beror givet viss på vad man ska andvända bilderna till... Men nytt batteri på 1600mAh tar jag över 400 bilder med den inbyggda blixten, nu har de blivit märkbar sämre så jag beställt ett till för 139Kr vilket är samma till 10D. Om du bor i närheten av lund får du gärna ta en titt på min kamera. En 10D lär inte vara sämre.. Mvh Martin
 
Resa 6 månader

Hejsan,

Eftersom du ska ut och resa i 6 månadet och då inte vill att kameran ska lägga av så hade jag i allafall satsat på en nyare modell än en D60 som tagit så passa många exponeringar. Detta oavsett vilket pris du får ge. Skulle du varit hemma och kunde fått kameran fixad snabbt om den pajar hade saken varit annorlunda.

Mitt tips är att försöka hitta en som inte gått så mycket. Om det sedan är en 10D, 300D, 350D eller kanske till och med en ny kamera spelar mindre roll. Alla dessa ger bildfiler med bra kvalitet som oftast räcker till mer än väl. Viktigt för dig är driftsäkerhet. Visst kan man motivera ett köp av D60an som du tittat på men då får man lägga till risken att den havererar och du köper ett nytt hus när du är ute och reser.

Jonas
 
marenen skrev:
(för tror inte min kamera har över 250.000 exponeringar då sista bilden heter 296-9693.
Jag tror man räknar så här:
Kombinera siffrorna i mappen och filen, dra ifrån 10.000

296-9693 => 29693 - 10000 = 19693

Motsvarande för Fredriks kamera:
847-4761 => 84760 - 10000 = 74760 (som Anders G skrev)

Men som sagt. Numrering kan ändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.