Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa en till kamera. Nytt/Gammalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Deras nya manuella objektiv till FM3a har AIS men dessutom CPU. Detsamma gäller tiltshiftåttiofemman. Sen var det någon 500 som nämndes som också har CPU.

Men i den mån de fortfarande tillverkar andra manuella objektiv har de bara mekanisk koppling.

Jag är också i samma situation. Bara jag blir rik ska jag skaffa ett komplement till min FA. Har förut tänkt mig att skaffa en så krångelfri och enkel kamera som möjligt, som en FM, men har börjat bli sugen på det här med spotmätning. Har faktiskt funderat på en F70 (den har väl spot?)eller en 801s... fast jag har ju bara manuella gluggar. Får se vad det blir...

Jag tycker att tendensen är att Nikon lämnar Ai-kopplingen, se tex på deras två senaste kameror F80 och D100. Men det är möjligt att de släpper någon ytterligare kamera med Ai-koppling, det skulle förvåna mig om kommande (när den nu kommer...) D2 inte har kopplingen. Men i stort tror jag nog att Ai-kopplingens tid är förbi, speciellt på amatörserien.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto