Annons

Köpa en till kamera. Nytt/Gammalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon FE2 men vill köpa en till kamera föra att kunna fota färg och svartvitt parallelt utan att behöva byta film mitt i rullar.

Vad som känns absolut viktigast är ju att kameran mäter bra så det blir bra kort. Att ha 8 bilder per sekund känns inte särskilt viktigt (iofs kul att ha kanske, men ändå). Jag har funderar på om de nyare lite billigare kamerorna t.ex Nikon F65 knäpper lika bra kort (förstå att jag inte menar att man blir bättre fotograf med annan kamera) jämfört med till exempel en Nikon FA, FE2 eller andra äldre modeller. Eller hur högt upp i prisklasserna lär man gå? Om nån känner för att eventuellt tipsa om en kamera ska ni veta att jag inte änner mig tvingad att ha Nikon kamera bara för att jag har det nu.

Autofokus kanske vore bekvämt att ha, helt klart, men å andra sidan så går det rätt bra med manuellt som jag har nu.

Skaffa en likadan till.
Annars blir du bara rådvill när du ska exponera och blandar ihop funktionerna på kamerorna.
Samt att dom mäter likadant.

Hejsan

Jag har egentligen ingen koll alls på moderna kameror från Nikon. Fotade för länge sedan med F2, FE2 och FM2 ( tror jag de hette ).

Men spontant känner jag såhär:

Om du är nöjd med vad du har - så köp en till likadan! Ändra inte på ett vinnande lag, genom att ha ett likadant kamerahus kommer du inte att blanda bort dig i olikheter gällande ljusmätning och handhavande. Jag känner mig ofta frestad att ha nyare grejjor - men som du själv skriver, bilderna blir ju inte bättre för det.

SBlir det aktuellt med byte till AF-hus och liknande så är det en annan sak. Då¨lär du ju byta hela kitet, men hur som helt så tycker jag att du ska hålla dig till likadan hus.

mvh
Peter

Om du har en FE2 gissar jag att du har manuella objektiv till den. F65 kommer inte att kunna mäta med dessa.

Trivs du med FE2 så varför inte köpa en till. Men du lär ju inte tappa bort dig i kontrollerna om det skulle bli en annan manuell Nikon heller, de är ju rätt lika.

Jag tycker du ska kolla igenom Nikons sortiment och kolla vilka hus som tar de objektiv du kör med nu.

Sen är det bara att välja och vraka.

Jo just det, du skriver att kameran ska mäta bra också. Enligt min mening är det egentligen bara spotmätningen som är "bra", allt annat är ju kompromisser. Men det visste du nog redan.

Jag skulle rekommendera dig att investera för framtiden, dvs den digitala framtiden. Jag är i ungefär i samma situation som du. Har en FA och några manuella gluggar. Nu verkar det som att Nikon släpper sin Ai-koppling och helt övergår till elektronisk informationsöverföring av bländartal och annat via kontakter. Det är således smart att som andrahus välja en kamera som både på ett bra sätt kan arbeta med gamla manuella Ai-objektiv (som jag antar att du har) och nyare AF-objektiv (som både har Ai-kopplingen och elektriska kontakter). När pluringarna ploppar in i plånboken fasar du konternuerligt ut de gamla gluggarna till förmån för nyare objektiv som både går att använda på din FE-2, nyare AF-kamera för film samt är samtidigt förberedd för framtidens digitala systemkameror. Ett andrahus för film som ligger i linje med denna strategi är f90x, f100, f5 samt några äldre kameror som f70 samt några till som jag inte har koll på i skrivande stund.

Egentligen skulle mitt råd vara att se din FE-2 som ditt andrahus och satsa på ett annat förstahus, såsom några av de ovan föreslagna.

Å andra sidan om du enbart och uteslutande har tänkt att arbeta med film kan du gott köpa en till FE-2. De manuella Ai-gluggarna kommer att bli billiga på begagnatmarknaden framöver när folk börjar inse att de inte kommer gå att använda på morgondagens DSLRer.

Hupp! Jag tror Sumpen glömde det mest kompatibla hus av alla; F4.

I övrigt verkar han ha benkoll på läget. Men nu börjar vi närma oss prisklassen 5-6000:- och uppåt.

Solly, så inte att det fanns budgetrestriktioner, vilket det alltid finns när det gäller kameror :-( ... :) och F4 glömde jag helt bort. Men någon av de äldre AF-husen borde passa plånboken.

/e

Äh, nån restriktion fanns väl egentligen inte, jag tog FE2:ans pris i minne och gjorde en snabb algoritm för godtagbara priser :)

Om du har börjat med Nikon och är nöjd med det (läs du har kamerahus och manuella gluggar som du trivs med) så se till att köpa ytterligare ett hus som kan hantera de äldre manuella gluggarna.

Dessvärre kan väl ingen av de sk instegs (F65 osv) eller avancerade amatörkamerorna (F80 osv) i Nikonsortimentet hantera de manuella gluggarna vilket deras proffsmodeller kan (F5, F4 osv).
F5:an är otroligt trevlig att arbeta med och jag har bara hört gott om F4:an som ju idag har kommit ner i riktigt bra begagnatpriser.

Så fortsätt du med Nikon och som någon annan skrev, använd ditt nuvarande hus som ett andrahus och köp ett "nytt"-begagnat.

F4 går helt riktigt att fynda nu. Jag köpte en för 4000 häromdagen. Helt enig med Sumpens strategiska tankar också.

Gratulerar till ett riktigt fynd jimh!

martin: får du tag på en F4 för 4000:- och det ligger inom din budget är valet givet (tycker nog jag iallafall).

Här har du nämligen länken mellan framtiden och dåtiden. Med F4:an kombinerar du manuella gluggar med det senaste. Och, du får ett hus med spotmätning, spegeluppfällning, hyfsad af (kan diskuteras), ett gediget hus i hårdaste tänkbara material (kan inte diskuteras!) medmera medmera.

Senast ändrad:
Om jag kan hjälpa till att tippa över vågskålen åt rätt håll så gör jag det gärna. Satsa framåt Martin. En F90x eller F4 vore helt rätt.

Jag håller inte riktigt med om att det är handikappande att ha olika sorters hus på gång samtidigt. Man kan hålla mer i huvudet än man tror, åtminstone om man fotograferar hyfsat ofta.

Däremot kan i varje fall inte jag ha gluggar som fokuserar åt olika håll. Men det är en annan historia.

På tal om hus förresten, var det inte Life-fotografen Eugene W Smith som hade hus av två olika märken för att kunna känna skillnad mellan "svartvitthuset" och "färghuset"?

Eller är det kanske bara en skröna?

Senast ändrad:
Ja, det gäller ju att komma ihåg vilken som har färg och vilken som har svartvit om dom är likadana..:)

Hassan skrev:
Ja, det gäller ju att komma ihåg vilken som har färg och vilken som har svartvit om dom är likadana..:)

Det där om Eugene W Smith gjorde djupt intryck på mig när jag som ung, grön och glad amatörfotograf hörde talas om det första gången.

Jag såg framför mig hur han hade alla sina hus i en stor axelremsväska och kunde välja rätt utan att titta. Ner med handen bara. "Fan, det här är en Leica, jag behöver Tri-X, var tusan är Nikonhuset nu då..."

Hoppas, hoppas, hoppas att ingen avlivar den här myten för mig nu bara.

Senast ändrad:
nåja, med nutidens möjligheter behöve väl egentligen bara ett hus + en scanner. Då kan man göra om till svartvitt i PS eller andra program.

Ett ej nämnt alternativ är F801S som har spotmätning och dubbelexponering (vilket inte F90 har). AF är slött, men behövs ju mest för inställningen. Bra hus och smidigare än F4, som jag själv kör med.

/Staffan

Vid några tillfällen har jag stött på kommentarer från erfarna/pro-fotografer där man säger att man undviker att fotografera färg och svartvitt vid samma tillfälle eftersom varje typ kräver sitt speciella seende. Varje typ kräver 100% om bilderna ska bli bra. Tänkvärt.

Sumpen skrev:
Jag skulle rekommendera dig att investera för framtiden, dvs den digitala framtiden. Jag är i ungefär i samma situation som du. Har en FA och några manuella gluggar. Nu verkar det som att Nikon släpper sin Ai-koppling och helt övergår till elektronisk informationsöverföring av bländartal och annat via kontakter. Det är således smart att som andrahus välja en kamera som både på ett bra sätt kan arbeta med gamla manuella Ai-objektiv (som jag antar att du har) och nyare AF-objektiv (som både har Ai-kopplingen och elektriska kontakter). När pluringarna ploppar in i plånboken fasar du konternuerligt ut de gamla gluggarna till förmån för nyare objektiv som både går att använda på din FE-2, nyare AF-kamera för film samt är samtidigt förberedd för framtidens digitala systemkameror. Ett andrahus för film som ligger i linje med denna strategi är f90x, f100, f5 samt några äldre kameror som f70 samt några till som jag inte har koll på i skrivande stund.

Egentligen skulle mitt råd vara att se din FE-2 som ditt andrahus och satsa på ett annat förstahus, såsom några av de ovan föreslagna.

Å andra sidan om du enbart och uteslutande har tänkt att arbeta med film kan du gott köpa en till FE-2. De manuella Ai-gluggarna kommer att bli billiga på begagnatmarknaden framöver när folk börjar inse att de inte kommer gå att använda på morgondagens DSLRer.

Har inte björnkoll på vad Nikon kommer att göra men tillverkar det fortfarande inte manuella objektiv oxå? Eller skulle dessa oxå gå ifrån AIS kopplingen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto