Annons

Köpa en E-300 för att slippa dammproblemet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Jag har velat fram och tillbaka mellan olika kameror ett bra tag nu. Först var jag inne på att köpa en avancerad kompakt men sen börja jag fundera på en DSLR. Jag har kollat en del på E-300 eftersom den finns till ett bra pris med två objektiv, ca. 9000kr. Och för att det är den enda DSLR-kameran som tar hand om problemet med damm på sensorn. Alla verkar inte tycka att det är ett problem men jag blir trött bara av att läsa om rengöring av sensorn. Men jag har ändå lite funderingar kring E-300:

- Är den verkligen så dålig som många försöker få den att framstå?

- Är antidamm-funktionen effektiv?

- Hur bra har firmware-uppdateringen lyckats lösa exponering- och vitbalansproblemen?

- Jag har också funderat på att köpa C-8080 eftersom den fått riktigt bra recensioner och omdömen av folk som använder den. Är det ett bra alternativ om det inte blir en E-300?
 
Nä, jag tror inte den är alls så dålig som folk säger. Visst, den har en del brus vid höga ISO, men hur ofta tänker du fota med ISO 800-3200?
Inte speciellt ofta gissar jag i och med att du inte ens funderade på DSLR från början. Optiken är riktigt bra till E-300 och det är förmodligen den mest välbyggda kameran i prisklassen och den med mest upplösning tillsammans med EOS 350D. Antidamm-funktionen ska vara riktigt effektiv från vad jag hört.
C8080 tror jag är ett alldeles utmärkt alternativ om du inte ska köpa DSLR.
 
Håller helt med Martin här.

E-300 är däremot inte den enda som har dammfiltret, storebror E-1 har den också.

Vad jag vet så har Olympus botat barnsjukdomarna med exponeringsproblemen i.o.m ny firmware.

2-objektivskitet är ju helt otroligt prisvärt. Visst, det är inte dom ljusstarkaste zoomarna i Zuikoserien, men inte är dom dåliga!

Angående 8080 så är den ett väldigt bra alternativ. Jag har ägt en sen augusti förra året, och jag är kanonnöjd. Bildkvaliteten är fenomenal och objektivet är superskarpt, och dessutom väldigt ljusstarkt.

Jeroen
 
Håller med föregående talare & tycker att du får mycket för pengarna omgående om du köper E-300.

Såvida du inte (som jag) har en förkärlek att använda höga känsligheter så är den bra. Du får dessutom ett mycket fint brännviddsomfång &, som det sägs, god optik för pengarna!

Har man däremot en känsla av att man vill satsa på mer optik & bygga på systemet under några år så rekommenderar jag i dagsläget Pentax, Nikon eller Canon. Om du köper någon av dem så får du dock inte samma färdiga paket för det priset utan måste punga ut med ganska så mycket pengar för att få samma optik med ett liknande brännviddsomfång.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Håller med föregående talare & tycker att du får mycket för pengarna omgående om du köper E-300.

Såvida du inte (som jag) har en förkärlek att använda höga känsligheter så är den bra. Du får dessutom ett mycket fint brännviddsomfång &, som det sägs, god optik för pengarna!

Har man däremot en känsla av att man vill satsa på mer optik & bygga på systemet under några år så rekommenderar jag i dagsläget Pentax, Nikon eller Canon. Om du köper någon av dem så får du dock inte samma färdiga paket för det priset utan måste punga ut med ganska så mycket pengar för att få samma optik med ett liknande brännviddsomfång.

//Larsa

Zuiko har ju sina 14-54 och 50-200 som ger ett enormt omfång. Kostar dock "lite" mer än kitgluggarna..
 
Stefan S. skrev:
- Jag har också funderat på att köpa C-8080 eftersom den fått riktigt bra recensioner och omdömen av folk som använder den. Är det ett bra alternativ om det inte blir en E-300?

Om du känner att du vill utvecklas så köper du hellre E-300:paketet. Vill du ha ett kompaktare alternativ så väljer du C-8080 men du förlorar då en del i skärpedjupskontroll & brus (mer alltså) samt förmodligen (gissar jag) optiska kvaliteer...

//Larsa
 
Re: Re: Köpa en E-300 för att slippa dammproblemet?

.Z. skrev:
Om du känner att du vill utvecklas så köper du hellre E-300:paketet. Vill du ha ett kompaktare alternativ så väljer du C-8080 men du förlorar då en del i skärpedjupskontroll & brus (mer alltså) samt förmodligen (gissar jag) optiska kvaliteer...

//Larsa
Skärpedjupskontroll och brus är ju sämre på 8080:n, men optiskt sett så är Zuiko-objektivet på 8080:n ruskigt skarpt - skarpare än 14-54 (ej att förväxlas med 14-45) säger dom som är insatta.

Luminous Landscapes gav ju dessutom 8080:n utmärkelsen "bästa optik på digitalkompakt". Hela Zuikoserien fick utmärkelsen "bästa objektivserie för DSLR", det är rätt tungt :)
 
Scratchen skrev:
Zuiko har ju sina 14-54 och 50-200 som ger ett enormt omfång. Kostar dock "lite" mer än kitgluggarna..

Jo. Jag antar att du menar mina rader om att bygga ut?

Jag har inte full koll på priser men onekligen så är det, åtminstone idag, dyrt att bygga ut olympusen jämfört med de andra.

Vill man bygga & (som jag) gillar MF-optik så är ju Pentax ett givet val! Går ju att hitta allt möjligt idag till dom för en spottstyver!

Nu får han ju i paketet (E-300) 14-45 & 40-150 så han klarar sig ju förbaskat bra redan med det...

//Larsa som beställt D7D...
 
Re: Re: Re: Köpa en E-300 för att slippa dammproblemet?

Scratchen skrev:
Skärpedjupskontroll och brus är ju sämre på 8080:n,

Jo, det var det jag menade.

Scratchen skrev:
men optiskt sett så är Zuiko-objektivet på 8080:n ruskigt skarpt - skarpare än 14-54 (ej att förväxlas med 14-45) säger dom som är insatta.

Ok!

Scratchen skrev:
Luminous Landscapes gav ju dessutom 8080:n utmärkelsen "bästa optik på digitalkompakt". Hela Zuikoserien fick utmärkelsen "bästa objektivserie för DSLR", det är rätt tungt :)

Låter ju "tungt" men jag vill ändå rekommendera honom att fundera på E-300 i stället, ok jag har inte ens sett 8080 men har själv i några år nu kört "liten sensor" & är sååå less på detta eviga skärpedjup som omöjliggör "det där lilla extra". Ok, ska väl tillägga att jag paralellt kört H-blad 6x6 där man nästan får överflöd av det hela istället -:)

När vi ändå är inne på detta med skärpedjup så ska vi väl tillägga att även E-300 har mindre sensor än de övriga DSLR:arna. Vet dock inte hur mycket det påverkar skärpedjupet, nån som kan räkna?

//Larsa
 
Galaxens bästa DSLR-paket

Stefan S. skrev:
Köpa en E-300 för att slippa dammproblemet?
Jag köpte inte en E-300 för att slippa dammproblemet. Tillsammans med pixel-mapping (finns hos både C-8080 och E-300) var det mer som en bonus. Efter att ha använt en E-300 i snart 6 månader, så omvärderar jag dessa funktioner från bonus till något jag tar för givet. Jag har kollegor vars bilder visar sensordamm, samt de som oroas över att snart behöva uppvisa sådant.

Stefan S. skrev:
Först var jag inne på att köpa en avancerad kompakt men sen börja jag fundera på en DSLR. Jag har kollat en del på E-300 eftersom den finns till ett bra pris med två objektiv, ca. 9000kr.
Efter sex månader med en E-300, så rekommenderar jag en DSLR. De bilder jag tagit med en DSLR under det gågna halvåret, tror jag inte jag kunnat ta med en avancerad kompakt. Med tre objektiv täcker jag omfånget 11mm-200mm, där även Sigma-telet 55-200/F3.5-5.6 är hyfsat. Men som Luminous-Landscape nyss påpekat, Zuiko Digital objektiven är tillsammans med Leica bäst. Så när det gäller objektiven behöver man inte grubbla mera.

Kodaksensorn i E-300 har mycket hög dynamik, men den i E-1 är snäppet bättre. Tålighet mot sensor-blooming är mycket hög, vilket gör att du kan fota med solen rätt in i sökaren och ta enastående motljusbilder. Sensorns goda återgivning av blått, tillsammans med ett polfilter på objektivet, ger bilderna en "punch" som jag inte sett like till, direkt ifrån kameran.

Tyvärr har många stirrat sig blinda på de enskilda brustesterna, och valt bort E-300 av just den enskilda anledningen.
Javisst, men om man beaktar att E-300 är 1EV brusigare än andra DSLR, så neutraliserar E-300 detta genom 1 EV bättre optik. FourThirds-systemet möjliggör dels konstruktion av ljusstarkare optik än hos kameror med större sensorer, samt att den digitalt anpassade (vidvinkel-)optiken blir bättre map vinjettering och kantskärpa från fullöppning.

T.ex. fotade jag utan blixt ett par ryttare i lampljus med full bländaröppning F5.6 på manuell tid 1/15s samt med maxläget ISO 1600 inställt. Det blev en underexponering på två-tre bländarsteg, vilket motsvarar en pressning till ISO 8000 - ISO 10000. Efterarbete av rå-filen samt brusreducering i t.ex. Olympus Studio alternativt med Olympus Master tillsammans med t.ex. NeatImage eller NoiseNinja, plockade fram en bättre bild än vad jag först förväntade mig. Jag har lärt mig att använda ISO 800 (och i viss mån ISO 1600) även om det ger merjobb i efterbehandling med rå-filerna.

Stefan S. skrev:
Är den verkligen så dålig som många försöker få den att framstå?
Nej, det tycker jag inte. I så fall skulle vi se strömhopp från de många nyblivna ägarna av E-300. Nu hör vi istället talas om det motsatta ibland. Ergonomin är utmärkt, autofokusen är snabb och träffsäker, den skriver snabbt till SanDisk Extreme III (kompenserar i viss mån den lilla minnesbufferten), men framför allt den är kul att ta bra och färggranna bilder med.

Tester i all ära, dessa kan vara bra för att belysa andra personers uppfattningar om eventuella problemområden. Men vad är det som säger att en enskild testares omdöme skall rankas högre än ditt för dig som ställer frågan, eller mitt som besvarar densamma.

Det är som att hålla upp en fotboll, med många sammanfogade ytor i vitt och svart. Håll upp en kamera, den har också detaljer som du tycker är sämre eller bättre, eftersom en kamera i konsumentklassen rimligen är ett resultat av ett antal kompromisser. Viktigast är att du ser till helheten. E-300 med ZD 14-45 & ZD 45-150 är som helhet ett fantastiskt bra paket från början. På din lista kanske du senare skriver upp FL-36, polfilter, EX-25, längre tele & EC-14, ZD 50/2.0 Macro, SanDisk Extreme III 2GB.

Stefan S. skrev:
Är antidamm-funktionen effektiv?
Ja, därom vittnar användare efter 2 års bruk av E-1 på marknaden, samt ett halvår med E-300.
Olympus själva har sent omsider insett vilken enorm marknadsföringsfördel de har av detta, så nu kör de mer reklam om denna unika funktion.

Stefan S. skrev:
Hur bra har firmware-uppdateringen lyckats lösa exponering- och vitbalansproblemen?
Beträffande exponering, så har ESP-läget blivit bra med ny firmware. Jag änvänder 90% ESP och 10% SPOT mätning. En snabb koll på histogrammet efter exponeringen visar om högdagrarna blivit urfrätta, i så fall mäter jag om med SPOT. Jag kör inte med "bracketing" utan fotar fortfarande som om det vore dia, dvs EN korrekt exponerad och "framad" bild utan lutande horisontlinje. (Jag tränar dock på att hålla nere avtryckaren längre, för att ta bilder i sekvens. Jag glömmer ofta bort att minneskortet tar fler än 36 exponeringar.)

Beträffande vitbalans, så är kompaktkamerorna bäst på detta, ty de mäter AWB med bildsensorn före exponeringen. Det är bara de bästa och de dyraste DSLR som har en extern WB-sensor, såsom hos Olympus E-1. Konsument-DSLR är nog alla ganska lika i detta avseende, eftersom de beräknar automatiskt vitbalansen vid exponeringen. Jag skulle tro att detta är det största enskilda problemet beträffande bildkvalitet, när man byter från kompakt till DSLR. Det var också anledningen till att jag själv övergick från att fota JPG (SHQ-kvalitet) till RAW+JPG (SQ 1024x768 1:2.7).

Så här har jag löst detta med WB:
  • Utomhus i de flesta fall fungerar AWB bra, det gör det inte inomhus.
  • Inomhus använder jag den inbyggda blixten, eller FL-36.
  • I glödlampsljus, samt med lysrör, ALLTID en "ONE TOUCH WB", dvs en WB-mätning som jag programmerat till OK-knappen på bakstycket.
  • Gör WB-mätning mot en vit yta, vägg, papper, genom ett "Pringles" lock, ...
  • Gör WB-mätning utomhus, eller använd den inbyggda upplättningsblixten.
  • Ställ in en fix WB, t.ex. 6000K i moln, 5300K i sol
  • Jag fotar alltid .ORF (RAW+JPG SQ), där SQ är för WEB och snabbt kunna dela med mig av bilder till vänner.
  • Inser att detta är ett område som jag inte behärskar ännu.
Stefan S. skrev:
Jag har också funderat på att köpa C-8080 eftersom den fått riktigt bra recensioner och omdömen av folk som använder den.

Är det ett bra alternativ om det inte blir en E-300?
Jag förmodar att du funderat på en C-8080WZ, därför att den har en fantastisk optik med vidvinkel ner till motsv. 28mm i 135-format, samt att bildresultatet i form av JPEG i upplösning, färger och kvalitet är enastående och klassledande. Men även bekymmerslösheten iform av att slippa grubbla på om sensorn blir dammig, att pixlar dör, eller vilka objektiv som som inte är anpassade och fokuserar galet. Vill du slippa de bekymren, så är C-8080WZ ett utmärkt val.

När du ändå har börjat fundera i DSLR-banorna, så tycker jag att du ska ta steget dit. Det ger dig nya möjligheter, men även nya problem, som du redan tycks vara medveten om kan finnas. Vill du minska de uppräknade problemen, så är E-300 tillsammans med de två objektiven ett enastående paket, till ett pris som bara det skulle var skäl nog att slå till nu.
 
Tack för många och bra svar! Håller fortfarande på att fundera kring vad jag ska välja och båda kamerorna känns fortfarande aktuella. Återstår att se vilken det till slut blir.
 
Stefan S. skrev:
Tack för många och bra svar! Håller fortfarande på att fundera kring vad jag ska välja och båda kamerorna känns fortfarande aktuella. Återstår att se vilken det till slut blir.
I slutändan ser jag ändå E-300 som ett bättre val gentemot 8080. Men lycka till med kameraköpet, vilken det nu än blir :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.