Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa digital kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

abim

Ny medlem
Hej,

jag tillhör de fåtal som än så länge kör gammal vanlig systemkamera. Nu har dock behov uppkommit för att köpa en digital komptaktkamera. Har testat runt lite i affärer och alla har så kass "slutartid" (vad heter det på digitalspråk?). Det tar helt enkelt lång tid från själva klicket tills att bilden tas. Ofta hinner ju motivet röra på sig.

Vad önskar jag?
- Snabb slutartid
- Liten och smidig
- Kunna filma, men med begränsad kvalitet (fotokvaliteten är den viktigaste)
- Klara av ínomhusbilder (tex hyffsade kvällsbilder med begränsat ljus)
- Klara av snabba motiv, tex skidsemestrar
- priset är inte en issue

Jag letar inte efter en digital systemkamera.

Tack för era tankar och er input!

Vänliga hälsningar Pia.

Liten?

Beror på vad du menar med liten. Köpte en Canon powershot s5. Den kan filma med riktigt bra kavlitet och ljud samt användas som enbart ljudinspelare med förvånansvärd bra kvalitet. Ser man bara till att inte vrida upp iso mer än till 100 (max 200) så blir bildkvaliteten kanon. Funkar även kalas till närbilder. Eftersom modellen har något år på nacken och "bara" 8 mpix så har priset sjunkit och den kan fås för 3 lök. Skulle tro att bildkvaliteten i uppföljaren i vanlig ordning blir sämre pga av för många pixlar (En trend som visat sig stå sig på kompaktmarknaden de senaste åren). Den är dock inte jätteliten.(du får kolla på nätet t.ex cyberphotos hemsida är bra med testbilder på från de flesta kameror)

Panasonic skryter på sina senare modeller av kompaktkameror över att de lyckats korta ned väntetiden från det att avtryckaren trycks ner tills bilden knäpps. Vet ej hur de står sig jämfört med andra kameramärken, men här kan man se jämförande tester av kamerornas olika reaktionstider http://www.dpreview.com/
Gå in under "Camera database" och leta fram det du är intresserad av.

Har testat en Panasonic (FZ18, ingen riktig kompakt, men med samma system) och den var riktigt rapp i intelligent auto-läget. Men bara i detta läge, å andra sidan är det kanske det enda läge man behöver fotografera i?

Panasonic kommer ut med en ny modell FX500 nu i maj, den verkar riktigt bra av specarna att dömma. Kolla upp hur rapp den är i intelligent autoläget.

Okay, med rapp menar jag förstås jämfört med andra digitala kompaktkameror. Systemkameror är snabbare förstås.

Senast ändrad:
Hej,

väljer mellan två kameror, canon ixus 960 och en helt ny på marknaden, Sony DSC-W170.

På stan sa de att Sonyn hade mkt bättre uppstartstid och tog snabbare bilder än IXUS, samt bättre vidvinkel.

Är den nya sonyn bättre än IXUS 960?

Vänliga hälsningar,Pia."

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto