Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa d90, men vilken optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa en d90. Är amatör, och har sedan tidigare en d70 som tyvärr inte fungerar längre. Autofokusen har lagt av.

Jag har sedan tidigare ett Nikon 28-80 f/3.3-5.6G AF Zoom-Nikkor, men nu när jag ska byta ut kameran hade jag gärna velat ha ett lite ljusstarkare objektiv. Någon som har tips på prisvärda objektiv? Det får gärna vara med zoom, måste dock inte vara Nikons egna.
 
Har själv en d80. Och kan rekomendera sigmas 18-50mm 2.8. Mycket optk för pengarna. Tamron 28 75mm 2.8 är också fin. Är ungefär i samma prisklass.
 
Jag säger också Sigma 18-50 eller Tamron 17-50. Tamron's alternativ har dessutom precis kommit i en ny version med bildstabilisering. Kan vara värt att undersöka nämre.
 
Hej Emelie. Själv har jag en d90 med 18-105 VR, jag köpte allt i ett paket och är nöjd med både objektivet och kameran. Det är ju ett allround-objektiv så det funkar ju till allt förutom fåglar.
 
Hej Emelie. Själv har jag en d90 med 18-105 VR, jag köpte allt i ett paket och är nöjd med både objektivet och kameran. Det är ju ett allround-objektiv så det funkar ju till allt förutom fåglar.

Jo, det är säkert bra men Emelie ville ju ha mer ljusstyrka och då är 18-105 ungefär likvärdigt med det hon redan har.
 
Nikkor 50mm 1,8 är mycket prisvärt och ljusstarkt.
Nikkor 35mm 1,8 är inte riktigt lika billig men antagligen mer användbar på D90 och har inbyggd fokusmotor.
Om du ska ha zoom säger jag också Sigma 18-50 eller Tamron 17-50, de ger ju förutom mer ljusstyrka även vidare vinkel än du har nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.