Annons

Köpa canon-objektiv i Thailand.

Produkter
(logga in för att koppla)

Svikt

Aktiv medlem
Skall eventuellt till thailand med familjen framöver.
Undrar om någon kan tipsa mig vart man beger sig för att hitta nåt ställe som säljer canons L-objektiv billigt därnere.
Är det bara i Bankok butiker finns? Eller kan det finnas butiker på turistställena typ Koh Samui, phuket mm.?

Tacksam för svar

/Fredrik
 
Jag åker själv dit nu 1:a mars. Du får nog försöka ta dig till Bangkok för att få tag på billiga grejer. Själv kommer jag nog att inhandla en del på FotoFile som finns på köpcentrat MBK i centrala Bangkok. Du kan se deras priser på www.fotofile.net
 
Hej,
jag kom tillbaks från Thailand och länderna runtomkring för 2 veckor sedan.

MBK som nämns är bra, det finns många olika fotoaffärer och de flesta säljer samma saker eller kan beställa hem dem på en dag, så det är bara att knata runt och hitta bästa pris och trevligast försäljare och pruta järnet. Jag köpte en eos med internationell garanti där btw.

Min erfarenhet är att det inte blir så mycket billigare än i sverige om man skulle köpa utanför Bangkok. Förutom "vanliga" fotoaffärer som sysslar mest med framkallning och säljer lite filter och kan ta hem lite grejer på en vecka så finns det inte så mycket affärer utanför BKK tyckte jag ivaref.

Ett tips om du skall vara i södra Thailand är att ta en dagsvisit till Kuala Lumpur (Malaysia). Där har de mycket större varuhus och mycket större utbud av objektiv och tillbehör, speciellt till Canon. De flesta objektiven som jag kollade på kunde man få ner i ca 50% av vad Cyberfoto tar, förutsatt att man jagar runt ett tag på lite olika affärer.


Trevlig resa!
 
Har du några tips på butiker i Kuala Lumpur. Vi ska åka runt i Thailand/Malaysia/Singapore/Kambodja/Vietnam så vi kommer även vara i Kuala Lumpur.
 
Det bästa stället jag kunde hitta under de 4 dagarna jag var där är två stora varuhus (verkligen STORA), det ena heter Plaza Bukit Bintang och det andra kommer jag inte ihåg vad det heter men de liggar bredvid varandra. På PBB så finns det hur många fotoaffärer som helst nästan. Ett 20-tal riktigt välsorterade ivaref, och ett stort antal mindre.

Taxichaufförerna vet var det är, men det är nästan smidigast att ta monorailen dit, hållplatsen heter Bukit Bintang och har coca-cola skyltar (alla hållpatserna har sponsorer så det ska bli lättare att hitta rätt). Det är i stort sett gratis att åka (2-5Sek beroende på från vart) och går snabbt. Om du kommer ut från stationen så går du bara till närmsta korsning och runt hörnet till vänster så står du vid huvudingången.

De flesta renodlade canon-affärerna kunde ta hem de flesta objektiv som de inte hade i affären på en arbetsdag, de tog runt 1100-1200RM (ca 2300SEK) för ett 50mm/1.4 USM. Tillbehör som stativ, batteripack, winder osv är förresten väldigt billigt där, köpte ett riktigt sjysst originalstativ för 80SEK.
 
Det låter inte dumt... Vi åker den 1:a mars och kameran kommer sitta i handen under hela resan :) Jag hade tänkt att köpa ett EF-S 10-22 och eventuellt ett 70-200 av nåt slag om jag hittar ett busbra pris på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.