Annons

Köpa canon eos 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

speddy

Aktiv medlem
Hej

Hoppas nån kan hjälpa mig med lite frågor, har sett på en caonon eos 10d på nätet (jag vet att det är en gammal kamera med 6mp) men jag skall få den för 1900:- med ett fast 50mm 1,8 batterigrepp laddare och batterier plus ett 4 gb kort.

Nu till min fråga: killen som säljer den har inte någon av programvaru skivorna till den och inte heller nån manual, behöver jag skivorna för att kunna använda den?

Manual går väl att ladda ner?
Samma med program om det behövs?

Eller kan jag köra kortet i en läsare när jag skall lägga in bilderna i datorn?


Tackar för all som ni kan hjälpa mig med.

Magnus
 
Hej,

Det Canon har ute på sin hemsida är uppdateringar (egentligen är det hela program, men måste redan vara installerad för att uppdateras). Jag vet inte om det är olagligt och därför kommer jag inte att direktlänka något, men om du söker på DPP download i goggle så får du fram en träff från photo.net där någon har lagt version 1.0 av DPP sin hemsida som du kan ta hem, installera och sen gå till Canon.com och ta hem senaste uppdateringen och uppdatera. För MAC räcker det att ta hem uppdateringen, uppdatera någon textfil och då förvandlas uppdatering till en fristående version. Du kan googla fram det också. Angående manual så bör du kunna hitta dem med. De senare kamerornas manueller hittar du på Canon.com, men jag vet inget om EOS 10D.
 
Jag skulle inte rekommendera 10D. Kameran har en gammal slutarkonstruktion från den analoga tiden som inte tåler så många exponeringar. Det är från denna kamera som mycket av snacket om havererade slutare kommer.

Eos 20D är en mycket modernare kamera som inte ska kosta så mycket mer.

50mm/1,8 är ett trevligt objektiv att ha eftersom det är skarpt och ljusstarkt, men att bara ha ett kort tele är begränsande. Paketzoomen 18-55 är också bra att ha, den brukar gå på 300-500 kr begagnad.
 
Tackat för tipsen då verkar det inte vara nåt problem annars så kan man väl köra med en läsare för korten och ta ut bilderna så?
 
Det kan man. Eller så lånar du en skiva från någon som har en annan Canonkamera och installerar programvaran den vägen. Det är ju inte ens något slags stöld - du köper ju kameran och kommer bara runt det faktum att skivan är försvunnen.
 
Ok en sån skiva skall jag säkert kunna låna, hmm blir lite tveksam då froderberg skriver att dom kan rasa i slutaren.

Det som är e att den ekonomiska gränsen för vad jag har råd att köpa är absolut max 2000:- och jag har inte hittat nån 20d för det.

Sen att den inte tar EF-S objektiv ser jag inte som nåt hinder för min del då det finns många bra med EF fäste att köpa,har ett 22-55 usm med EF redan.
 
Ok en sån skiva skall jag säkert kunna låna, hmm blir lite tveksam då froderberg skriver att dom kan rasa i slutaren.

Det som är e att den ekonomiska gränsen för vad jag har råd att köpa är absolut max 2000:- och jag har inte hittat nån 20d för det.

Sen att den inte tar EF-S objektiv ser jag inte som nåt hinder för min del då det finns många bra med EF fäste att köpa,har ett 22-55 usm med EF redan.

Zoom från 22mm? Det är väl inte en IX till Canons kortlivade APS kamera? Är osäker på om den fungerar.
 
Det objektivet satt på en eos 300 35mm som jag köpte billigt funkar bra på den, men jag hittar inte så mycket om det direkt på nätet..
 
Jag har en 10D som jag fortfarande använder. Schysst kamera med några egenheter:

*Kräver EF objektiv alternativt modifierade EF-S objektiv.
*Långsam, jobbigt att bläddra bland bilder
*Brusig på höga ISO... (Jämfört med min 5D iallarfall =) )

Jag använder den som andrakamera ibland för att slippa byta objektiv på 5D'n.

450D är nog helt klart en bättre kamera på ovanstående punkter. Däremot förlorar man hanterbarheten som två inmatningshjul innebär.
 
Så 10d är helt ok då? bara man står ut med att den bara tar Ef objektiv och är långsam? är det på slutartid eller antal bilder sek?
eller i heltat att den är långsam i hantering?

Brusig på höga iso tal men för vanligt foto så kan jag väl välja att köra på som högst 800 och fixa det i ett redigeringsprogram sen?

Två inmatningshjul?


Många frågor blir det.

Men bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och vara dum :)
 
Det som är långsamt är den allmänna hanteringen. Såsom spara ned bilder, bläddra bland bilder etc.

Vilken kamera man väljer än nog en smaksak. En 450D är bättre på bildkvalite, ISO, fler pixlar, tar EF-S. Det väger rätt tungt. 10D är rätt gammal alltså... visst tusen spänn. Men kan man få en 450 för lite mer så..

Jag skulle ha valt en 450D istället för en 10D om man inte nödvändigtvis måste ha layouten och hanterbarheten som en XXD innebär.

XXD Serien har två inmatningshjul och fler knappar på huset. XXXD kräver att man går in i menyer för att ändra inställningar vilket tar längre tid.
 
Senast ändrad:
450D är väldigt mycket bättre på många sätt. Högre upplösning, bättre skärm, fler funktioner osv osv.

Dubbla inmatningsrattar tycker jag inte är en stor grej. Jag använder bara en till att ställa in tid/bländar på mina proffskameror och det går hur snabbt som helst att hantera. Tycker att den bakre ratten är lite riskfylld, För lätt att råka ändra inställning.
 
Ok tackar för bra svar, blir svårt det här.. är ju på pengarna det hänger, 10d eller 450d får kolla lite test på nätet och fundera under helgen.

Är ju inte så säker på hur mycket jag vill lägga på fotobiten så jag försöker hålla kostnaden nere, så....
 
Man får inte vara dumsnål heller. En 10D är faktiskt lite riskabel att köpa (liksom syskonmodellen 300D). 450D är flera år yngre och har tåligare slutare = liten risk för slutarhaveri. 10D har en erkänt problematisk slutare. Det kostar tre tusen att byta slutare...
 
Hmm med tanke på det ni skriver så låter helt klart 450d bättre,enda som är, är att i annonsen så skriver han damm i kameran..... det vill man ju inte ha...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.