Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 700D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linuus

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon EOS 350D med ett gammalt Sigma DC 17-70 objektiv.
Funderar nu på att byta upp mig då jag även vill kunna filma lite med kameran.

Är inne på en 700D då den ligger i lagom prisklass. Fotograferar inte jättemycket idag men vill börja fotografera mera. Fotograferar lite allt möjligt när jag väl fotograferar...

Är 700D ett bra köp? Kommer Canon släppa en nyare variant snart? Den är väl ett år gammal nu. Har ingen koll på hur ofta kamerorna uppdateras.

Funderar även på vilket objektiv man bör skaffa. Väljer mellan:
700D med 18-55mm IS STM (6000:)
700D med 18-135mm IS STM (8000:)
700D med 18-55mm IS STM + 55-25mm IS STM. (7000:)

Har läst mig till att 18-135 ska vara ett bra all-round-objektiv så lutar mest åt det för tillfället.

Hur kommer det sig att paketet med 2 objektiv är billigare än bara 18-135?

Andra råd och tips?

Jag har från att, som du, vara inne på att köpa nytt gått till att köpa begagnat och hittade en riktigt fint Canon 650D här på FS. Kanonskick och trevlig säljare. Kolla så att personen varit reglad länge och haft några annonser ute innan. Till detta köpte jag ett nytt Canon 50mm/1.8 för 750:- på CDON. Kombon leverar RIKTIGT bra bilder för mig som aldrig fotat med systemkamera innan. Till detta ska jag köpa ett begagnat Tamron 17-50/2.8 för att få ett bra reseobjektiv. I framtiden kanske jag köper ett begagnat 70-200/ 4 L som är riktigt prisvärt på andrahandsmarknaden och tar, enligt en vän, riktigt bra bilder. Ett proffsobjektiv. För denna kombo kommer jag betala 9000:- med batteri, väska, filter, frakt osv. En svårslagen kombo till ett bra pris!

I övrigt så tror jag inte det är så stor skillnad på 650D och 700D. Kör en googling på 650D VS 700D och du kommer få svar på dina frågor.

Lycka till!

Jag har från att, som du, vara inne på att köpa nytt gått till att köpa begagnat och hittade en riktigt fint Canon 650D här på FS. Kanonskick och trevlig säljare. Kolla så att personen varit reglad länge och haft några annonser ute innan. Till detta köpte jag ett nytt Canon 50mm/1.8 för 750:- på CDON. Kombon leverar RIKTIGT bra bilder för mig som aldrig fotat med systemkamera innan. Till detta ska jag köpa ett begagnat Tamron 17-50/2.8 för att få ett bra reseobjektiv. I framtiden kanske jag köper ett begagnat 70-200/ 4 L som är riktigt prisvärt på andrahandsmarknaden och tar, enligt en vän, riktigt bra bilder. Ett proffsobjektiv. För denna kombo kommer jag betala 9000:- med batteri, väska, filter, frakt osv. En svårslagen kombo till ett bra pris!

I övrigt så tror jag inte det är så stor skillnad på 650D och 700D. Kör en googling på 650D VS 700D och du kommer få svar på dina frågor.

Lycka till!

Tack för svaret. Dock vill jag helst köpa kamerahuset nytt. Känns bra, även om det kostar lite mer. Objektiv däremot är ju bra att skaffa begagnat.

Men av de kit jag skrev ovan, vad finns det för fördelar och nackdelar? Vilket/vilka objektiv bör passa bäst med tanke på att jag redan har ett Sigma 17-70mm sedan innan (utan IS och STM)?

Jag skulle säga att ditt Sigma 17-70 är bättre än alla de kit-objektiv. Köp till ett 50 mm 1.8 eller ett begagnat 50 mm 1.4 för runt 2000:-

Det är mitt tips efter de kunskaper jag fått av att läsa på olika forum- är alltså ingen erfaren fotograf över huvudtaget.

Jag skulle säga att ditt Sigma 17-70 är bättre än alla de kit-objektiv. Köp till ett 50 mm 1.8 eller ett begagnat 50 mm 1.4 för runt 2000:-

Det är mitt tips efter de kunskaper jag fått av att läsa på olika forum- är alltså ingen erfaren fotograf över huvudtaget.

Okej, och köpa bara kamerahuset då? STM-objektiven verkar ju rätt schyssta när man filmar då de är helt tysta.

PS I första inlägget ska det stå 55-250mm på sista paketet.

Ja vill du filma är det ju en fördel. Så kitet med kamera+ 18-55 IS STM är kanske rätt för dig? Har inte läst så mycket om hur de nya IS STM är jämfört med de gamla kit-objektiven. Men i REGEL ska inte kit-objektiven vara något att hänga i julgranen.

De objektiv som uppgraderats med STM-motorer är i regel även bättre rent optiskt än sina föregångare.

Däremot håller jag med en annan inläggsförfattare, som i en annan tråd undrade vad man skulle med STM motorn till? Den enda finessen med den är ju att den är lite tystare än andra lösningar, samt går "mjukare". Det har man bara användning för om man ska göra fokusåkningar under filmning. Men det finns bara ett kamerahus i EOS-serien som har något som kan liknas vid seriös autofokus under filmning, och det är 70D. För övriga hus, och många gånger även med den, är det manuell fokusering som gäller. För att det ska fungera vettigt utan att man bygger på externa drivringar och fokuseringshjul (en systemkamera som verkligen är rustad för filmning påminner ju mer om en månlandare än en kamera) krävs att man fokuserar mellan tagningarna, inte under dem. Och då spelar det ingen roll om motorn är tyst eller låter som en ångmaskin. Det kommer inte med i filmen ändå.

Han ansåg för övrigt att AF under pågående filmning endast var relevant när man skulle filma sin katt och lägga ut den på Youtube. Fast då har han nog inte träffat min katt, för hon är ungefär lika svår att följa med fokus som om man skulle försöka fokusera en blomvas...

När det gäller kameror så släpps det nya kameror med jämna mellanrum. Ska du vänta på nästa kommer du aldrig att ha någon.

De objektiv som uppgraderats med STM-motorer är i regel även bättre rent optiskt än sina föregångare.

Däremot håller jag med en annan inläggsförfattare, som i en annan tråd undrade vad man skulle med STM motorn till? Den enda finessen med den är ju att den är lite tystare än andra lösningar, samt går "mjukare". Det har man bara användning för om man ska göra fokusåkningar under filmning. Men det finns bara ett kamerahus i EOS-serien som har något som kan liknas vid seriös autofokus under filmning, och det är 70D. För övriga hus, och många gånger även med den, är det manuell fokusering som gäller. För att det ska fungera vettigt utan att man bygger på externa drivringar och fokuseringshjul (en systemkamera som verkligen är rustad för filmning påminner ju mer om en månlandare än en kamera) krävs att man fokuserar mellan tagningarna, inte under dem. Och då spelar det ingen roll om motorn är tyst eller låter som en ångmaskin. Det kommer inte med i filmen ändå.

Han ansåg för övrigt att AF under pågående filmning endast var relevant när man skulle filma sin katt och lägga ut den på Youtube. Fast då har han nog inte träffat min katt, för hon är ungefär lika svår att följa med fokus som om man skulle försöka fokusera en blomvas...

När det gäller kameror så släpps det nya kameror med jämna mellanrum. Ska du vänta på nästa kommer du aldrig att ha någon.

Nej visst men vid lite slentrian-film på semestern är det ju såklart positivt med ett tyst objektiv. :) Men är väl inget som ska avgöra ett köp av kamerahus iaf!

Men av de objektiv man kan få med? Vilket bör komplettera mitt 17-70mm bäst? Tänker att jag ev kan köpa till ett 40 eller 50mm senare.

Fortfarande är det ju så, vare sig man slentrianfilmar eller ej, att en tyst fokusmotor är av praktiskt taget inget värde om kamerahuset den sitter på inte stödjer automatisk fokusering under pågående filmning.

Ska du slentrianfilma på semestern tror jag telefonen fungerar bättre. En DSLR är helt enkelt inte alls bra till slentrianfilmning. Däremot till filming under mycket kontrollerade former.

Typisk systemkamera för slentrianfilmning...

Fortfarande är det ju så, vare sig man slentrianfilmar eller ej, att en tyst fokusmotor är av praktiskt taget inget värde om kamerahuset den sitter på inte stödjer automatisk fokusering under pågående filmning.

Ska du slentrianfilma på semestern tror jag telefonen fungerar bättre. En DSLR är helt enkelt inte alls bra till slentrianfilmning. Däremot till filming under mycket kontrollerade former.

Typisk systemkamera för slentrianfilmning...

Haha visst. Fin bild :) Får bygga mig en sån. Ser praktisk ut.
För övrigt stödjer väl EOS 700D automatiskt fokusering under filmning?

Men film är nog inte det jag i huvudsak kommer använda kameran till så det kan vi nog släppa egentligen. Har nog tänkt lite för mkt på just det. Mer en funktion som är trevlig att ha.

Lutar just nu åt att det blir en 700D med 18-135mm och komplettera lite senare med en 40/50mm till porträtt och mörkare tillfällen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar