Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 5D M2 i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

DPC

Ny medlem
Hej,

Går i tankar att köpa en nya Canon 5D Mark 2 från USA. Någon som har bra eller dåliga erfarenheter från detta?

Priset där är lockande men tyvärr gäller ju bara Canons världsgaranti objektiv och inte husen.

Tacksam för lite input.

Daniel

Tänk på att du ska betala moms också. Kameran kostar alltså 25 procent mer än det pris butikerna i USA anger.

Butikerna lägger på en skatt på angivna priser om man handlar på plats. I t.ex. New York är det 8-10 procent extra om jag inte minns fel. Och sedan svensk moms på det om det ska vara "by the book". Det blir c:a 35% extra. Och sedan ingen garanti på det. Jag skulle i alla fall tänka mer än en gång.

Är väl troligt att det inte var tänkt att betala moms på det, men är nog ingen lysande affär ändå mtp dollarkurs, de kronor man sparar uppväger inte bristen på garanti.

Butikerna lägger på en skatt på angivna priser om man handlar på plats. I t.ex. New York är det 8-10 procent extra om jag inte minns fel. Och sedan svensk moms på det om det ska vara "by the book". Det blir c:a 35% extra. Och sedan ingen garanti på det. Jag skulle i alla fall tänka mer än en gång.

Inte riktigt så illa är det. Man betalar bara moms till ett land. Så mer än 25% blir det inte som tur är.

Inte riktigt så illa är det. Man betalar bara moms till ett land. Så mer än 25% blir det inte som tur är.
Tyvärr har du fel där. Om du handlar på plats i t ex NYC måste du betala den lokala försäljningsskatten på ungefär 8 procent. Den kan du inte få tillbaka när du lämnar USA, eftersom det inte är en federal skatt. När du sedan tar in prylarna i Sverige måste du betala svensk moms på 25 procent och eventuell tull (kamerahus är tullfria men på optik är den 7 procent ungefär).

Om du däremot handlar på postorder och får prylarna skickade till Sverige slipper du den amerikanska försäljningsskatten.

Om prisskillnaden ska vara värt krånglet att behöva skicka tillbaka kameran till USA för ett ev. garantiärende får man nog räkna med att vara kriminell, alltså smuggla in kameran utan att betala någon moms.

Eller så får man vara mer kriminell och helt enkelt sno en kamera från någon som redan har köpt en.

Båda metoderna är utanför lagens råmärken, men de flesta anser nog att metod ett är lättare att acceptera än metod två.

Om prisskillnaden ska vara värt krånglet att behöva skicka tillbaka kameran till USA för ett ev. garantiärende får man nog räkna med att vara kriminell, alltså smuggla in kameran utan att betala någon moms.
Även om man smugglar sparar man bara ett par tusenlappar (dvs ungefär 10 procent av priset). Momsar man är det ren förlust att handla i USA.

"smuggla" låter så kriminellt. Hur många av er tullar t.ex. kläd- och skoköp om ni handlar i USA eller ett icke europeiskt land?

Du får väga för och nackdelar med att köpa i USA. Ett par tusenlappar i skillnad mot att gå miste om den europeiska (läs svenska) garantin är vad som står på spel. Dessutom finns inte kameran i någon svensk butik för tillfället.

"smuggla" låter så kriminellt. Hur många av er tullar t.ex. kläd- och skoköp om ni handlar i USA eller ett icke europeiskt land?"

-------------------------------------
?????????????
Hur många som gör fel spelar väl ingen roll, inte heller att det "låter" kriminellt.

Det ÄR ju kriminellt.
Om man bryr sej eller inte är möjligen en annan sak.

Att de flesta (iaf många) med den definitionen då är mer eller mindre kriminella...ja, är väl bara att konstatera.

Tyvärr har du fel där. Om du handlar på plats i t ex NYC måste du betala den lokala försäljningsskatten på ungefär 8 procent. Den kan du inte få tillbaka när du lämnar USA, eftersom det inte är en federal skatt. När du sedan tar in prylarna i Sverige måste du betala svensk moms på 25 procent och eventuell tull (kamerahus är tullfria men på optik är den 7 procent ungefär).

Om du däremot handlar på postorder och får prylarna skickade till Sverige slipper du den amerikanska försäljningsskatten.

Åke man dit och handla grejorna, använder den på plats och åker hem med kameran i en kameraväska och utan kartonger finns det ingen tullare som kan se om det är köpt hemma eller i USA.

"smuggla" låter så kriminellt. Hur många av er tullar t.ex. kläd- och skoköp om ni handlar i USA eller ett icke europeiskt land?"

-------------------------------------
?????????????
Hur många som gör fel spelar väl ingen roll, inte heller att det "låter" kriminellt.

Det ÄR ju kriminellt.
Om man bryr sej eller inte är möjligen en annan sak.

Att de flesta (iaf många) med den definitionen då är mer eller mindre kriminella...ja, är väl bara att konstatera.

Behöver inte moralpredika... var mer av en retorisk fråga; "Hur många deklarar varor i den svenska tullen när de handlar utanför EU?"

Om du gör det ma59 är du antingen ett helgon eller vill sponsra tullverket/staten med en extra slant för du förmodligen har ett stort överflöd av pengar eller står bakom en väldigt stark ideologi.

Och Ja, jag är medveten om att det är en olaglig handling, likaså som att gå mot röd gubbe vilket kan resultera i böter om farbror blå tar en på bar gärning.

/Peter

Åke man dit och handla grejorna, använder den på plats och åker hem med kameran i en kameraväska och utan kartonger finns det ingen tullare som kan se om det är köpt hemma eller i USA.

Dock kan du löpa in i problemet, att vid tullfall så gäller omvänd bevisbörda. Dvs. det är din uppgift att bevisa motsatsen vid en anklagan.

"smuggla" låter så kriminellt. Hur många av er tullar t.ex. kläd- och skoköp om ni handlar i USA eller ett icke europeiskt land?
Som redan påpekats -- det inte bara låter kriminellt, det är kriminellt.

Själv har jag tullat in varor ganska många gånger. Men om det sammalagda värdet är under 4200 kr (t ex lite kläder och några par skor) behöver man varken tulla eller betala moms. (Om det inte är alkohol eller tobak, förstås.)

Och Ja, jag är medveten om att det är en olaglig handling, likaså som att gå mot röd gubbe vilket kan resultera i böter om farbror blå tar en på bar gärning.
Visserligen väldigt OT, men:

Det är inte straffbart att gå mot röd gubbe.

Dock kan du löpa in i problemet, att vid tullfall så gäller omvänd bevisbörda. Dvs. det är din uppgift att bevisa motsatsen vid en anklagan.

Så du menar att tullen skulle slänga ur sig "Vi tror inte du talar sanning när du säger att du hade med dig kameran från Sverige, vi konfiskerar den tills du bevisat att du köpt den i Sverige"

Tror du verkligen tullverket har tiden/resurserna för att göra detta? Och skulle det omöjligt så hävda att du köpt den på annons på blocet/tradera eller dylikt, eller tappat bort kvittot då det var ett tag sedan du köpte den..

Tror du verkligen tullverket har tiden/resurserna för att göra detta? Och skulle det omöjligt så hävda att du köpt den på annons på blocet/tradera eller dylikt, eller tappat bort kvittot då det var ett tag sedan du köpte den..
Vad tulltjänstemännen anser sig ha tid och ork med vågar jag inte uttala mig om -- men det har ju hänt att de brytt sig om spritflaskor och cigarettlimpor värda ett par hundralappar...

För övrigt är det ditt problem om du inte har kvitton. I så fall ska du anmäla utförsel när du lämnar Sverige och får på så sätt ett bevis på att du inte har köpt varan utomlands.

Man behöver inte vara ett helgon eller "starkt ideologisk" för att helt enkelt vägra LJUGA eller för att man förstår/inser att blir man sjuk etc så kommer pengarna till vården från skatten, det är mycket enkelt och borde inte rendera trams om "helgon" "moralpredikan" eller liknande.
Förresten vad är det för fel att diskutera vad som är moraliskt rätt eler fel? Och vad är fel med att påstå att något är fel? Blir ju isåfall lika fel att klaga på "moralpredikan"...

Har man råd både att dra t NY och att lägga 30.000 spänn på tex en kamera då har man som jag ser det &%¤# råd att lägga det lilla extra som vanlig enkel hederlighet "kostar".

Är en viss, (= "stor"), skillnad på "brottet" "gå mot röd gubbe" vs att de facto stjäla pengar från vår gemensamma kassa.

Och nej, jag är inte kommunist eller helgon...och har faktiskt vid tillfälle köpt varor som tagits hem i respackningen.Jag kan alltså göra fel...liksom alla kan det.
Men jag skulle aldrig *propagera* för att sånt är bra, uppmana någon göra så, och inte heller mer eller mindre håna ifall någon tar upp saken i termer av rätt vs fel.

(Enligt annat inlägg härovan är det tydligen bara vid 'stora värden' det behöver "momsas").

Får räcka med detta, har inte så mkt mer att tilföra tror jag...som inte menar att bråka eller överdriva.

Har man råd både att dra t NY och att lägga 30.000 spänn på tex en kamera då har man som jag ser det &%¤# råd att lägga det lilla extra som vanlig enkel hederlighet "kostar".

Fick en liten tankeställare nu. Om det är så att trådskaparen ifråga tar sig över Atlanten för att köpa en kamera, tjänar han verkligen på det då med tanke på resekostnader osv? Visst kan det vara så att han ska dit över en semester, men hur ofta händer det att man i just detta tillfälle har 30 lök o spendera på en kamera? Istället för flygbiljetten kan han istället lägga pengarna på momsen och få hederlig garanti istället!

Istället för flygbiljetten kan han istället lägga pengarna på momsen och få hederlig garanti istället!
Dessutom kostar det ju bara 2000-3000 kr mer att köpa kameran i Sverige, inklusive garanti och laglig moms! Hade prisskillnaden varit femsiffrig (som för ett år sedan) hade jag förstått frestelsen, men med dagens dollarkurs...?

Så du menar att tullen skulle slänga ur sig "Vi tror inte du talar sanning när du säger att du hade med dig kameran från Sverige, vi konfiskerar den tills du bevisat att du köpt den i Sverige"

Vad jag tror är ganska irrelevant här. Jag beskrev förhållandet. Vad jag personligen tror, så ja - jag tror att tullen kollar på stickprovsnivå.

Ev. moralfrågor tänker jag dock inte kommentera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto