Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa bok om modellfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

chengan

Medlem
Halloj!
Jag är helt ny på det här med fotografering över huvudtaget.
Men intresset växer hela tiden, och framför allt för modellfotografering.

Nu skulle jag vilja ha tips på bra böcker om detta.
Jag har tittat lite på Jeff Smith's böker:
"Corrective Lighting, Posing & Retouching for Digital Portrait Photographers"
och
"Posing Techniques for Digital Portraits"

Är det bra böcker för en som är helt ny innom detta?
Kan ni tipsa om några andra bra böcker?
Svenska helst, men engelska går också bra.

chengan skrev:

Nu skulle jag vilja ha tips på bra böcker om detta.
Jag har tittat lite på Jeff Smith's böker:
"Corrective Lighting, Posing & Retouching for Digital Portrait Photographers"
och
"Posing Techniques for Digital Portraits"
.....
Lite off topic kanske men är det skillnad på poseringar om modellen står framför en digitalkamera eller framför en traditionell kamera med film? "Nu får du byta pose för nu kör vi digitalt".

matnyttige skrev:
Lite off topic kanske men är det skillnad på poseringar om modellen står framför en digitalkamera eller framför en traditionell kamera med film? "Nu får du byta pose för nu kör vi digitalt".
Nej, självklart inte :) (Sen tycker jag inte det är så mycket off topic, snarare en fullt berättigad reflektion)

Som jag ser det är titeln huvudsakligen ett sätt att sälja in boken. Kalla det för marknadsföringsknep (även om det är ett lågt sådant).

Men det finns faktiskt ett perspektiv för köparen också, titeln skvallrar idag om att boken är hyffsat modern (om 10 år kommer detta uttalande inte gälla längre).

Inte för att det egentligen spelar så stor roll (en stor del av den fotolitteratur jag läst och lärt mig av är skriven något eller några decennier innan jag föddes!), men bildernas utseende ändrar sig lite med tiden. Jag läser precis i skrivande stund en bok ("Lighting Cookbook" av Jenni Bidner) som är utgiven 1997, men flera avbilderna i den kan säkert vara ytterligare ett antal år äldre. Och det har jag reflekterat över när jag tittat på vissa av dem ("Gud vad 80-tal!" :-D)

Precis som du säger är det egentligen helt oväsentligt och faktum är att det kan vara rätt kul och lärorikt att se hur trenderna förändras med tiden. Skiljer det inte i pris och man vill se hur det "ser ut idag" kan man gott välja boken för "digitalfotografer". Annars kan man köpa vilken bok som helst och gå och skaffa sig lite modetidningar eller liknande för inspiration :)

chengan skrev:
Kan ni tipsa om några andra bra böcker?
Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av dessa och inte heller erfarenhet av så mycket sådan litteratur på svenska, men det finns en uppsjö på engelska, nästan sjukt mycket.

Titta bland recensionerna. Där finns en del. I min "kameraväska" ser du de böcker jag recenserat och i den listan finns några böcker om posering mm.

ANNONS