ANNONS
Annons

köpa blixt eller tele?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Jag ska köpa AF Nikkor 80-200mm f/2.8 (begagnad) eller en SB800 blixt till min D70s. fast jag kan inte bestämma mig för vad som ska komma först.

Blixten är förståss lite billigare, så då kan jag köpa ett 50mm /1.8 också.

Vid porträttfoto hade blixten gjort susen. Men samtidigt behöver jag lite mer brännvidd och ljusstyrka i objektivet.

Bör man proritera något av dessa köp mer än det andra?

/ maxim

Svårt val, men lätt svar. Det är helt upp till dig, vad du behöver. Om du fotar mycket porträtt, borde du gå för blixten och 50mm. kanske även "bara" en SB-600. Men om du fotar fåglar och andra djur, så kanske zoomen är bättre att köpa....

Så, vad behöver du det till?

LJUS

Det första jag köpte var en 800 till min D70 och det är något som jag aldrig har ångrat. En underbar blixt till en bra kamera. Mitt abosluta tipps är att först fixa ljuset och efter det fixa objektivet.... www.bergqvist.biz

Jag håller med Johannes om att det helt är upp till dig. Men jag håller inte med honom om att blixt och 50mm är givna val för porträttfoto. Själv skulle jag satsat på 80-200:an för porträtt. Jag har i dagsläget en 105:a för porträtt som jag utnyttjar mer än min 50:a på D70. Har lånat en 80-200 vid tillfälle och tyckte den var klockren för porträtt också (körde ofta kring 80-120mm). En sådan står på min önskelista just nu, ett mycket fint objektiv.

Dessutom anser jag att en blixt på kameran är lite knepig att använda vid porträtt. Med en TTL-kabel (snordyr) så blir min SB-800 mycket mer användbar. Den är värd att investera i så man kan leka lite mer med ljuset (om man nu inte vill gå vägen till studioblixtar).

Svaret beror sålunda inte bara på vad du plåtar utan även hur du plåtar. Men det är klart... det kan vara svårt att veta exakt innan man har utrustningen.

Ledsen om jag gjorde det knepigare att besluta sig.

Nä, 50mm är inte det bästa för porträtt. Men det blir antingen 80-200 eller blixten tills jag har sparat ihop mer pengar. 50mm är ljusstarkt, skarpt och billigt, det har jag råd med tillsammans med blixten.

Många tycker att 50mm är optimalt för porträtt då det med sensorstorleken får en bildvinkel som motsvarar 75mm på småbild (vilket är nära de 85mm som många anser är "porträttgluggen" med stort P när man kör just småbild). Jag tycker det är kul med aningens längre brännvidder och snävare ursnitt, men det är en smaksak.

Gällande blixt så tycker jag det är ganska roligt och mycket användbart ibland, men ser också att jag klarar mig utan den vid många tillfällen. För att frysa rörelser och upplättning är det guld. För att bara tillföra ljus till scenen... nja, det kan vara svårt att få bra utan alltför artificiellt utseende och jag föredrar naturligt ljus. Men återigen är det i allra högsta grad en smaksak.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto